H μυθιστορηματική ζωή του Πτέραρχου Ιωάννη Αναγνωστόπουλου

TIME-DOC
23 Ιανουαρίου 2018 19:01:00

Φόρος τιμής στον πτέραρχο Ιωάννη Αναγνωστόπουλο ο οποίος επέδειξε μεγαλείο ψυχής και δύναμης αφού βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή του απείλησε τους Τούρκους με άμεση κατάρριψη εάν δεν σταματούσαν τις παραβιάσεις στα Δωδεκάνησα το 1963.

 

Ωστόσο, η θαρραλέα προειδοποίησή του προς τους Τούρκους δεν είναι το μοναδικό γεγονός που πρέπει να θυμόμαστε από την αεροπορική πορεία του. Η ζωή του ήταν πάντα γεμάτη προκλήσεις και συνυφασμένη με τον κίνδυνο αφού πήρε μέρος σε πάρα πολλές αποστολές για την υπεράσπιση της Ελλάδος, με κορυφαία στιγμή την πρώτη ελληνική κατάρριψη γερμανικού καταδιωκτικού το 1942 στο Ελ Αλαμέιν!

 

Ο Ιωάννης Αναγνωστόπουλος

 

Γεννήθηκε το 1917 στην Αθήνα με καταγωγή από τη Ναύπακτο και το Πήλιο που έζησε ήταν συναρπαστική και επικίνδυνη. Στην Μέση Ανατολή άφησε εποχή. Από μικρός ήθελε να γίνει αεροπόρος όπου τελικά μπήκε στη Σχολή Αεροπορίας και αποφοίτησε το 1940 με το βαθμό του Ανθυποσμηναγού.

 

Με την κήρυξη του Ελληνοιταλικού πολέμου στις 28 Οκτωβρίου τοποθετείται στην 1η Μοίρα Παρατηρήσεως, ως χειριστής αεροκαφών τύπου «Μπρεγκέ». Τον Δεκέμβριο του 1940 παίρνει μετάθεση για τη Λάρισα και εντάσσεται στην 31η Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού και Αναγνωρίσεως, με αεροσκάφη τύπου Ποτέζ 63. Εκεί, «οργώνει» σε καθημερινή βάση τους αιθέρες για να εντοπίσει ιταλικά αεροσκάφη.

 

Θυμάται χαρακτηριστικά πως τον Μάρτιο του 1941 είχε αναλάβει την αεροφωτογράφηση του Ελληνοαλβανικού μετώπου. «Ήταν ανεκτίμητης αξίας οι πληροφορίες που συνέλλεξα από τις αεροφωτογραφίσεις. Φαινόντουσαν τα πάντα και αυτό βοήθησε σημαντικά στον σχεδιασμό και την εκτέλεση της επιτυχούς αποτροπής της εαρινής επίθεσης του Μουσολίνι.»

 

Η καθοριστική δράση του στη Μέση Ανατολή

 

Τον Μαϊο του 1941 καταφέρνει να διαφύγει, μέσω Κρήτης, στη Μέση Ανατολή, όπου τοποθετήθηκε στη 335 Μοίρα Διώξεως, με αεροσκάφη τύπου Χαρικέιην. Λαμβάνει μέρος σε όλες τις επιχειρήσεις της ερήμου, υπό τη Βρεττανική διοίκηση της RAF.

 

Τον Οκτώβριο του 1942 έμελλε να γράψει την πιο λαμπρή σελίδα στο βιβλίο της αεροπορικής του ιστορίας. Την πρώτη ελληνική κατάρριψη στη Μέση Ανατολή.

 

Συγκεκριμένα στις 29 Οκτωβρίου στις 11:00 το πρωί, ως αρχηγός ζεύγους, με το Χαρικέϊην με αριθμό ΒΡ 279, κατα τη διάρκεια μιας επιθετικής περιπολίας, βρέθηκε στον αέρα αντιμέτωπος με τετράδα γερμανικών αεροσκαφών τύπου Μέσσερμιθ 109.

 

Ο βετεράνος αεροπόρος του Β΄ΠΠ σε παλιότερη συνέντευξή του αναπολεί με υπερηφάνεια αυτή την αερομαχία της ζωής του και εξιστορεί: «Ξαφνικά βλέπω μια τετράδα γερμανικών αεροσκαφών να έρχεται κατά πάνω μου. Πετούσαν περίπου 1.000 πόδια ψηλότερα από εμένα. Έγινε μια πολύ άγρια αερομαχία. Εγώ με Χαρικέϊην και οι Γερμανοί με Μέσσερμιθ 109, τα οποία ήταν πιο δυνατά αεροσκάφη διώξεως από τα δικά μας. Παρόλαυτα κατόρθωσα και πήγα πίσω από το γερμανικό, του πήρα όπως λένε στην αεροπορική γλώσσα την ουρά και άρχισα να το πολυβολώ. Λίγο αργότερα το είδα να φλέγεται και να πέφτει στην έρημο!»

 

Ήταν η πρώτη φορά που γινόταν κάτι τέτοιο και για καιρό στο Ελ Αλαμέιν όλοι μιλούσαν γι΄αυτόν. Ο νεαρός, τότε, ανθυποσμηναγός, Ιωάννης Αναγνωστόλουλος, είχε καταφέρει κάτι που κανείς άλλος Έλληνας δεν είχε καταφέρει έως τότε στο βορειοαφρικανικό μέτωπο. Να καταρρίψει γερμανικό αεροσκάφος.

 

Η αιχμαλωσία στην Ιταλία και η απόδραση

 

Η πολεμική του δράση όμως δεν είχε μόνο ηρωϊκες αλλά και μαρτυρικές στιγμές. Στις 3 Νοεμβρίου του 1942, εκτελώντας σε χαμηλό ύψος πολυβολισμούς εναντίον φάλαγγας εχθρικών οχημάτων, το αεροσκάφος του χτυπήθηκε από ελαφρό αντιαεροπορικό, πήρε φωτιά και αναγκάσθηκε να το προσθαλασσώσει πολύ κοντά στην ακτή, πίσω από τις γερμανικές γραμμές.

 

Έτσι, συνελήφθη και κρατήθηκε αιχμάλωτος σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. «Πέρασα τα Πάθη του Χριστού! Με έδεσαν, με ξεγύμνωσαν και με βασάνισαν με απίστευτη αγριότητα. Έφαγα τόσο ξύλο που έτρεχαν αίματα από όλο μου το σώμα. Αυτή ήταν η κτηνώδης συμπεριφορά των Ιταλών» θυμάται αργότερα.

 

Μέσω Βεγγάζης και Τρίπολης της Λιβύης μεταφέρθηκε σε άλλο στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Ιταλία, στην πόλη Σουλμόνα, που βρίσκεται ανατολικά της Ρώμης και κοντά στη Νάπολη, όπου παρέμεινε εκεί επί δέκα μήνες.

 

«Εκεί επειδή γνώριζα ιταλικά έγινα μεταφραστής των ανακοινωθέντων! Στις 9 Σεπτεβρίου του 1943 κατάφερα και δραπέτευσα από το στρατόπεδο και μετά από πενήντα ημέρες συγκεκριμένα στις 26 Οκτωβρίου πέρασα τις γραμμές του μετώπου, στον ποταμό Σάκρο και παραδόθηκα στις συμμαχικές δυνάμεις».

 

Λίγο αργότερα, τον Νοέμβριο του 1943, επιστρέφει στην Αίγυπτο και εντάσσεται στην 336 Μοίρα και αυτή τη φορά πετάει με αεροσκάφη Σπιτφάϊρ. Συμμετέχει σε όλες τις αεροπορικές συμμαχικές επιχειρήσεις στη Βόρεια Αφρική, την Ιταλία και τη Βαλκανική και φυσικά κατά των γερμανοκρατούμενων νησιών του Αιγαίου, της Δωδεκανήσου και της Κρήτης.

 

Τον Νοέμβριο του 1944 επιστρέφει στην Ελλάδα. Ένα χρόνο αργότερα, τον Δεκέμβριο του 1945, ξαναπηγαίνει στη Μέση Ανατολή για μετεκπαίδευση στη Σχολή Εναερίου Βολής της RAF και γίνεται ο πρώτος Έλληνας χειριστής, ο οποίος εκπαιδεύτηκε στη χρησιμοποίηση πυραύλων «Ρόκετς» εναντίον επίγειων στόχων.

 

Ο εμφύλιος πόλεμος

 

Μετά τη Μέση Ανατολή ακολουθεί το δράμα του εμφυλίου σπαραγμού. Ο Σμηναγός πλέον Ιωάννης Αναγνωστόπουλος, με αεροσκάφος τύπου «Σπιτφάϊρ» απογειώνεται από όλες τις αεροπορικές βάσεις της χώρας και κυνηγάει από αέρος τους αντάρτες στα βουνά και τις πόλεις.

 

Όπως αποκαλύπτει στον δημοσιογράφο Γιάννη Σωτηρόπουλο είναι ο αεροπόρος, ο οποίος τον Ιούλιο του 1947 πρωτοτάστησε στη «διάσωση» των Ιωαννίνων, των Γρεβενών και της Κόνιτσας.

 

Αναπολεί ακόμη την επιχείρηση των Ιωαννίνων, στην οποία δύο αεροσκάφη, όπως αποκαλύπτει, εξόντωσαν 11 τάγματα ανταρτών: «Την 13η Ιουλίου και μέχρι τις πρωινές ώρες της 14ης, παίρναμε στην αεροπορική βάση Λάρισας απεγνωσμένες αιτήσεις από την Δ/ση της VIII Μεραρχίας για την αεροπορική προσβολή εχθρικών τμημάτων, που είχαν περάσει τα αλβανικά σύνορα και εκινούντο, επί της οδού Κονίτσης -Ιωαννίνων, εναντίον της απροστάτευτης από στρατεύματα πρωτεύουσας της Ηπείρου. Όλες οι προσπάθειες για την ικανοποίηση των αιτήσεων είχαν αποτύχει, λόγω της σφοδράς κακοκαιρίας. Τα αεροσκάφη δεν μπορούσαν να πετάξουν προς την Ήπειρο, λόγω γενικής και χαμηλής νεφώσεως που έκλεινε και τον αυχένα της Κατάρας. Η πτήση εντός νεφών, ή η κάθοδος μέσω αυτών, ήταν αδύνατη για τα αεροσκάφη της εποχής εκείνης. Παρά ταύτα, μόλις ελήφθη πληροφορία ότι υπήρχε κάποιο μικρό άνοιγμα των νεφών, πάνω από τη λίμνη των Ιωαννίνων, αμέσως απεφασίσθη η αποστολή ζεύγους αεροσκαφών Spitfire με την ελπίδα να προλάβει το άνοιγμα. Στο ένα αεροσκάφος επέβανα εγώ και στο άλλο ο ανθυποσμηναγός Ιωάννης Δημητριάδης, ο οποίος αργότερα εφονεύθη στις επιχειρήσεις Μακεδονίας. Τα αεροσκάφη μας κέρδισαν το ύψος τους πάνω από το Αιγαίο, που ο καιρός ήταν καλός και εν συνεχεία, στα 7.000 μέτρα περίπου, πάνω πια από τα νέφη, και με κίνδυνο, λόγω ελλείψεως οξυγόνου, πήραν πορεία προς Ιωάννινα. Εκεί ευτυχώς βρήκαν το άνοιγμα και με σπειροειδή βύθιση κατέβηκαν κάτω των νεφών σε χαμηλό ύψος και υπό βροχή. Στην πόλη έβλεπε κανείς καπνούς από τα καιόμενα αρχεία. Οι δρόμοι, νοτίως της πόλεως, ήταν γεμάτοι από τους εγκαταλείποντες την πόλη κατοίκους. Τα δύο αεροσκάφη, υπό συνεχή βροχή, πήραν το δρόμο προς Κόνιτσα και εκεί, αμέσως μετά το Καλπάκι, συνάντησαν επί της οδού τη μεγάλη φάλαγγα των ανταρτικών δυνάμεων.Το θέαμα ήταν εκπληκτικό, ποτέ δεν είχαμε δει τέτοιο μεγάλο και ακάλυπτο στόχο μέχρι τότε. Ο αιφνιδιασμός ήταν απόλυτος, γιατί ποτέ δεν περίμεναν αεροπλάνα με τέτοια κακοκαιρία. Αντάρτες έτρεχαν και διεσκορπίζοντο προς τα ευρισκόμενα ανατολικά της οδού υψώματα. Προσβάλαμε τη φάλαγγα με πυροβόλα, πολυβόλα και ρουκέτες· οι ελιγμοί των αεροσκαφών μεταξύ των υψωμάτων υπό βροχή και χαμηλή νέφωση ήταν πολύ επικίνδυνοι, σε μερικές περιπτώσεις σε κλάσματα του δευτερολέπτου αποφύγαμε τη συντριβή επί των υψωμάτων. Οι απώλειες των ανταρτών ήσαν μεγάλες, μεγαλύτερη όμως ήταν η επίδραση επί του ηθικού. Ο φόβος ότι θα ακολουθούσαν και άλλα αεροπλάνα, τους ανάγκασε να εγκαταλείψουν την κίνηση επί της οδού και να κινηθούν ασφαλέστερα δια των δύσβατων υψωμάτων».

 

Η αεροπορική ζωή μετά τον εμφύλιο

 

Μόλις ο αδελφοκτόνος πόλεμος τελείωσε εστάλη μαζί με άλλους τέσσερις αξιωματικούς στις ΗΠΑ και πενήντα μαθητές χειριστές για να εκπαιδευτούν στα πρώτα αεριωθούμενα.

 

Τον Νοέμβριο του 1949 επέστρεψε στην Ελλάδα και με δική του πρωτοβουλία ιδρύθηκε στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας η πρώτη Σχολή Εκπαιδευτών Πτήσεων με όργανα με αεροσκάφη C-47, ενώ από τον Μάρτιο έως τον Ιούλιο του 1951 βρέθηκε στην Κορέα και έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις του θρυλικού 13ου Σμήνους.

 

Μόλις ολοκληρώθηκε ο κύκλος των πολεμικών επιχειρήσεων σε διάφορα μέτωπα ο «μπαρουτοκαπνισμένος» και ιδιαίτερα θαρραλέος Ιωάννης Αναγνωστόπουλος ανέλαβε σημαντικές θέσεις στην αεροπορική ιεραρχία.

 

Έφτασε μάλιστα έως την τιμητική θέση του Αρχηγού της Τακτικής Αεροπορίας και όπως υποστηρίζει, ήταν ένας από αυτούς που με την ανυποχώρητη στάση του συνέβαλε στον ντε φάκτο καθορισμό των επιχειρησιακών συνόρων Ελλάδας-Τουρκίας και την αποτροπή της διχοτόμησης του εναερίου χώρου του Αιγαίου στον 25ο Μεσημβρινό, όπως επιθυμούσαν από τη δεκαετία του ΄50 Άγκυρα και ΝΑΤΟ.

 

Το ηρωικό «ΟΧΙ» στις τουρκικές παραβιάσεις

 

Με υπερηφάνεια μοιράζεται στην εκπομπή της ΕΡΤ «Αρετή και Τόλμη» τα γεγονότα που τον οδήγησαν στο μεγάλο «ΟΧΙ» κατά των Τούρκων: «Στις 8 Νοεμβρίου του 1967, το πρωί, με ενημέρωσαν πως πολλά τουρκικά αεροσκάφη είχαν εισβάλλει για πρώτη φορά χωρίς έλεγχο στον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Ήμουν τότε Αρχηγός του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα. Αμέσως τηλεφώνησα για να διαμαρτυρηθώ στον διοικητή του νατοϊκου στρατηγείου της Σμύρνης, έναν Αμερικανό, ονόματι Τίπτον, ο οποίος έκανε τον αδιάφορο και δεν ήθελε να μου βγεί καν στο τηλέφωνο. Εγώ όμως δεν έμεινα με σταυρωμένα τα χέρια. Αμέσως μετά πήρα τηλέφωνο τον Αρχηγό των Αεροπορικών Δυνάμεων Νοτίου Ευρώπης του ΝΑΤΟ στη Νάπολι της Ιταλίας, τον πτέραρχο Σουόφορντ και του είπα ορθά-κοφτά: «Εάν δεν σταματήσει αυτό, παύω να υπακούω σε εσάς και καταρρίπτω όποιο τουρκικό αεροσκάφος παραβιάσει ξανά τον εναέριο χώρο της Πατρίδας μου! Σας δίνω διορία 12 ώρες.» Ο ίδιος με παρακαλούσε λέγοντάς μου: «Όχι, προς Θεού, μην το κάνεις αυτό» Το τελεσίγραφο έληγε στις 6:00 το πρωί της επόμενης ημέρας. Στις 5:30 το πρωί ήρθε αεροπορικώς από τη Σμύρνη στη Λάρισα ο ίδιος ο Τίπτον και σαν βρεγμένη γάτα μου είπε πως αυτό δεν θα ξανασυμβεί».

 

Η κρίση του 1967

 

Στο βιβλίο «Παρακαταθήκη Αετών» ο πτέραρχος ε.α. Παναγιώτης Μπαλές παραθέτει μια προσωπική του εμπειρία από τον ήρωα Ιωάννη Αναγνωστόπουλο και τη διαχείρισή του της κρίσης του 1967. Ακολουθεί το απόσπασμα από το βιβλίο:

 

«Προσπάθησα, λέει ο άξιος, ο υπερενενηκοντούτης, Ιωάννης Αναγνωστόπουλος, να έλθω σε τηλεφωνική επαφή με τον αμερικανό πτέραρχο Διοικητή του 6ου ATAF, για να του επιστήσω την προσοχή για τα συμβαίνοντα στο Αιγαίο, δηλ. στην ελληνική περιοχή αεραμύνης, με τις παραβιάσεις της τουρκικής αεροπορίας και ποιες θα είναι οι αντιδράσεις μου, σε περίπτωση που η τουρκική αεροπορία συνεχίσει αυτές τις παραβάσεις.

Ο Αμερικανός απέφευγε να βγει στο τηλέφωνο, παρά τις επανειλημμένες κλήσεις μου. Οπότε πήρα αμέσως στο τηλέφωνο τον ανώτερό του, Διοικητή τού υπερκείμενου νατοϊκού Στρατηγείου, στη Νεάπολη της Ιταλίας, φυσικό προϊστάμενο του, τον οποίο έτυχε να γνωρίζω από προηγούμενη θητεία μου στο AIRSOUTH και του είπα:

«Αντιμετωπίζω αλλεπάλληλες διεισδύσεις και παραβιάσεις τουρκικών αεροσκαφών στο Αιγαίο, δηλαδή στην ελληνική περιοχή αεραμύνης, χωρίς την υποβολή εκ μέρους των όπως προβλέπεται Flight Plan. Παίρνω στο τηλέφωνο τον COMSIXATAF για να του μιλήσω, και δεν βγαίνει, με αποφεύγει. Επί του θέματος αυτού, οι κανόνες εμπλοκής του ΝΑΤΟ προβλέπουν εκτέλεση αναγνώρισης και εντολή προσγειώσεως, με συνοδεία των αεροσκαφών αναχαιτίσεως, στο πλησιέστερο ελληνικό αεροδρόμιο. Εάν κάποιο τουρκικό αεροσκάφος δεν υπακούσει, θα δώσω εντολή, με βάση τους κανόνες εμπλοκής του ΝΑΤΟ, να καταρριφθεί».

Ο COMAIRSOUTH αφού με άκουσε προσεκτικά με καθησύχασε λέγοντας: «…. Θα δώσω αμέσως εντολή στον COMSIXATAF να έλθει εκεί (στην Λάρισα) το ταχύτερο για να λύσετε το πρόβλημα». Έτσι κι έγινε τελικά. Ο προϊστάμενός μου, στην αλυσίδα Διοίκησης του ΝΑΤΟ, COMSIXATAF ήλθε αμέσως, νύκτα και υπό βροχή μάλιστα, στον υφιστάμενό του, στην Διοίκηση του ΝΑΤΟ, Αρχηγό του ΑΤΑ στη Λάρισα, όπου το ανακύψαν θέμα διευθετήθηκε, και η γραμμή FIR καθιερώθηκε έκτοτε ως το προς ανατολάς όριο, προς την Τουρκία, της ελληνικής περιοχής Αεραμύνης».

Σημείωση του Π. Μπαλέ: Κατ΄αρχάς, τα όσα μας εξιστορεί ο Πτέραρχος Ιωάννης Αναγνωστόπουλος, είναι ένα καλό «μάθημα» σε όσες αναποτελεσματικές Ηγεσίες περιγράφουν «δονκιχωτικές» μονομαχίες σε ανούσια κείμενα.

 

Η τελευταία «πτήση» του αείμνηστου Ιωάννη Αναγνωστόπουλου έγινε στις 7 Ιουλίου 2016 όπου έφυγε περήφανος από τη ζωή αφήνοντας μια βαριά παρακαταθήκη στη χώρα και στην ελληνική αεροπορία.

 

Με στοιχεία από την εκπομπή «Αρετή και Τόλμη» και τη συνέντευξη του Ιωάννη Αναγνωστόπουλου στον δημοσιογράφο Γιάννη Σωτηρόπουλο.

 

πηγή:iaitoloakarnania.gr

 

 

*Follow Timelink...

https://www.youtube.com/channel/UCx56Yeyhngo5DMLSEWoUXOQ

 

0 σχόλια

Τα στοιχεία σας είναι ασφαλή! Το email σας δεν δημοσιεύεται...
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.

Να σας τα πούμε?-Του νομικού Α.Αργυρού

Τότε που λέγαμε εμείς τα κάλαντα – Ωραίες αναμνήσεις για τους λίγο μεγαλύτερουςΤότε που λέγαμε με τον φίλο μου τον Θανάση, τα κάλαντα ΣΠΑΡΤΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ Παραμονή Χριστουγέννων. Τα κάλαντα είναι, ίσως, μια από τις πιο γλυκές αναμνήσεις των παιδικών μας χρόνων γιατί εκτός του γεγονότος ότι αποτελούν ...

Διαβάστε περισσότερα

Παιδόφιλοι, παιδοκτόνοι και βιαστές στο εδώλιο της φυλακής Aπό τον Δουρή στους δολοφόνους της Ρόδου

Η περίπτωση του παιδοκτόνου Μανώλη Δουρή αποτελεί μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις αυτοδικίας στο χώρο των φυλακών. Ο Δουρής βίασε και δολοφόνησε τον 6χρονο γιο του το 1993, στη Ερμιόνη. Ο Δουρής δεν πρόλαβε να μεταχθεί στις φυλακές. Κακοποιήθηκε αμέσως μόλις πάτησε το πόδι ...

Διαβάστε περισσότερα

Tο παλιό και το καινούργιο μέσα από το δίδαγμα της Α.Συνοδινού

Ήταν Μάρτιος του 1990, όταν η βουλευτής Άννα Συνοδινού τράβηξε μία γραμμή ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο της πολιτικής , όπως αντιλαμβανόταν εκείνη τότε το παλιό και το καινούργιο. Όχι, βέβαια με λόγια, αλλά με έργα. Υπέβαλε την παραίτηση της από τη Βουλή και ...

Διαβάστε περισσότερα

Ο Φιλικός Αθανάσιος Ζαρείφης, που τον κήδεψαν με ελεημοσύνη-Του Παντελή Στεφ. Αθανασιάδη

Στη χώρα μας, συχνά απαντάται το φαινόμενο, άνθρωποι που πρόσφεραν τα πάντα για την πατρίδα, περιουσία και σωματική ακεραιότητα, να πεθαίνουν στη ψάθα πάμπτωχοι και αγνοημένοι, χωρίς καν η οικογένειά τους να έχει ακόμα και τα έξοδα κηδείας. Αυτό το φαινόμενο, ήταν έντονο μετά την ...

Διαβάστε περισσότερα

Δοτός:ένα φρούτο με πολλές ποικιλίες για όλες τις εποχές…

Ο Σπύρος Μαρκεζίνης έχει μείνει στην ιστορία ως ο δοτός πρωθυπουργός της Χούντας. Δοτός είναι το επίθετο που συνοδεύει συχνά τους μη εκλεγμένους – αυτούς που κάποια δύναμη (ο Γ.Παπαδόπουλος εν προκειμένω) τους επέβαλε στον ελληνικό λαό. Στην ίδια κατηγορία ανήκει και ο Γεώργιος Τσολάκογλου ...

Διαβάστε περισσότερα

Νοέμβριος 1973: τα αποκαλυπτήρια του αόρατου δικτάτορα

Ο Δημήτρης Ιωαννίδης ονομάστηκε αόρατος δικτάτορας , γιατί στα χρόνια της χούντας κινούσε όλα τα νήματα εκ του αφανούς. Την πρώτη του δημόσια εμφάνιση ως παράγων της τότε κυβέρνησης την έκανε αμέσως μετά την αποπομπή του Σπ.Μαρκεζίνη και την ορκωμοσία της κυβέρνησης Ανδρουτσόπουλου τον Νοέμβριο ...

Διαβάστε περισσότερα

«Η δραματική εκκένωση της Ανατολικής Θράκης το 1922- Μια αφήγηση, ένας λυγμός, μια διεθνής ατιμία»-Του Παντελή Στεφ. Αθανασιάδη

Όταν κοιτάζουμε πέρα από τον ποταμό Έβρο, το βλέμμα μας ταξιδεύει σε μια αλησμόνητη πατρίδα. Την ελληνική Ανατολική Θράκη, από την οποία τα διεθνή συμφέροντα το 1922, ξερίζωσαν τον ελληνισμό με τις πανάρχαιες ρίζες. Η βίαιη εκκένωση της Ανατολικής Θράκης, που με σημερινούς όρους θα ...

Διαβάστε περισσότερα

Οι σοφοί σχολιάζουν τα καθαρά μυαλά της πολιτικής και γενικότερα

Πρέπει να προσέξουμε να μη θεοποιήσουμε τη διάνοια. Έχει βέβαια μεγάλη δύναμη, αλλά καθόλου προσωπικότητα, Αινστάιν. Το πείσμα χωρίς να έχει οδηγό του το μυαλό, πολύτιμο δεν είναι κτήμα ,Σοφοκλής . Χειρότερο από πέτρινη καρδιά, μπορεί να είναι μόνο το νερουλιασμένο μυαλό, Ρούσβελτ. Το μυαλό είναι φωτιά που ...

Διαβάστε περισσότερα

H ιστορία της αιματοβαμμένης σημαίας του Ρούπελ-Tου Παντελή Αθανασιάδη

Η αντίσταση του οχυρού Ρούπελ το 1941 στην ναζιστική επιδρομή έγινε θρύλος, παγκόσμια γνωστός. Τα οχυρά εκείνα δεν έπεσαν ποτέ. Οι γερμανοί τα κατέλαβαν, όταν η Ελλάδα αναγκάσθηκε να συνθηκολογήσει. Αντίθετα στη σκιά της ιστορίας, έμεινε η περιπέτεια της σημαίας του οχυρού, που πέρασε στα χέρια ...

Διαβάστε περισσότερα

Ο δωροδοκήσας του δωροδοκήσαντος και στην αρχαία Ελλάδα

Ένα μόνο ελαφρυντικό έχουν για τις πράξεις τους οι δωροδοκούμενοι Έλληνες :το ιστορικό της φυλής στον χρηματισμό. Τρεις χιλιάδες χρόνια πλούσιας δράσης . Ακόμη και η Πυθία έπαιρνε μίζα για να βγάζει ευνοικούς χρησμούς. Στην αρχαία Ελλάδα , όλοι δωροδοκούν και όλοι δωροδοκούνται. Από τους ...

Διαβάστε περισσότερα

Μαντάμ Τισό. Η καλλιτέχνης που έφτιαχνε κέρινα ομοιώματα από κομμένα κεφάλια της γαλλικής επανάστασης και έτσι γλίτωσε από την γκιλοτίνα

Το «Madame Tussauds», είναι το πιο γνωστό μουσείο κέρινων ομοιωμάτων στον κόσμο. Πιστά αντίγραφα μεγάλων προσωπικοτήτων από τον χώρο του θεάματος, της πολιτικής, της τέχνης κατασκευάζονται από ειδικούς εικαστικούς καλλιτέχνες, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις στους επισκέπτες, κυρίως για τις ρεαλιστικές λεπτομέρειες. Θεωρείται το νούμερο ένα ...

Διαβάστε περισσότερα

106 χρόνια από τότε που το «Σειτάν Παπόρ» είχε τρέψει σε φυγή τον τουρκικό στόλο

Κάθε φορά που οι Τούρκοι στήνουν πολεμικό σκηνικό στο Αιγαίο, καλό θα ήταν οι Έλληνες να τους απαντούν με τη φράση «Σεϊτάν παπόρ». Θα πει «Διαβολοπάπορο». Αυτό το επίθετο είχαν δώσει οι ίδιοι στο θρυλικό θωρηκτό «Αβέρωφ»,τον «Τυχερό μπάρμπα-Γιώργο», όπως είχαν ονομάσει οι Έλληνες , ...

Διαβάστε περισσότερα

Μνημείο για τους Έλληνες συντρόφους του Μαγγελάνου στον πρώτο περίπλου της γης–Ποιοι ήταν

Στις 10 Αυγούστου 1519 , ο Πορτογάλος θαλασσοπόρος Φερδινάνδος Μαγγελάνος, αναχωρεί για λογαριασμό των Ισπανών από τη Σεβίλλη της Ισπανίας με σκοπό να ανακαλύψει το θαλάσσιο πέρασμα νότια της Αμερικανικής ηπείρου και να φτάσει στα Νησιά των Μπαχαρικών..Ο Στόλος του απαρτιζόταν από πέντε πλοία και ...

Διαβάστε περισσότερα

Όταν με το «καλωσόρισες» ο 17χρονος βασιλιάς Γεώργιος «ούρησε» μέσα στα γάντια του!

Στη σημερινή Ελλάδα , όπως και σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες, τα 16χρονα και τα 17χρονα παιδιά δεν θεωρούνται πολίτες, είναι προστατευόμενα μέλη. Βεβαίως στη Νικαράγουα ψηφίζουν από τα 16., ενώ στη Βενεζουέλα από τα 17, ενώ μέχρι το 2005 στο Ιράν ψήφιζαν και τα 15χρονα. Στην ...

Διαβάστε περισσότερα

Ποια ονόματα έδιναν στα σκυλιά τους οι αρχαίοι Έλληνες;

Φανταστείτε ότι ζούσατε στην αρχαία Ελλάδα. Αποφασίζατε να πάρετε ένα σκύλο, τι όνομα θα του δίνατε; Για αυτό υπήρχε η “επιστήμη” της επιλογής και της ονοματοδοσίας ενός κουταβιού. Η εκπαίδευση ενός νέου σκύλου ξεκινά στους 20 μήνες, αλλά το κουτάβι χρειάζεται ένα καλό όνομα εξ αρχής. ...

Διαβάστε περισσότερα

Νεάπολη,η συνοικία των λογοτεχνών,που την μπερδεύουν με τα Εξάρχεια

Πολλοί μπερδεύουν τα Εξάρχεια με τη Νεάπολη. Κι ας είναι η Νεάπολη μεγαλύτερη σε ηλικία κατά τουλάχιστον είκοσι χρόνια. Η Νεάπολη είναι μια συνοικία του κέντρου , που εκτείνεται από την οδό Ακαδημίας μέχρι και την οδό Αλεξάνδρας και από τους πρόποδες του Λυκαβηττού μέχρι ...

Διαβάστε περισσότερα

Σεισμοί που « ταξίδεψαν » ολόκληρες πόλεις ή νησιά , μετατόπισαν τον άξονα της γης και μείωσαν τη διάρκεια της ημέρας

Ο πρόσφατος σεισμός των 6,8 Ρίχτερ στη Ζάκυνθο μετακίνησε το νησί κατά τρία εκατοστά νοτιοδυτικά. Μικρό το κακό θα έλεγε κανείς γνωρίζοντας ότι σε άλλες περιοχές και μάλιστα λιγότερο σεισμογενείς από την Ελλάδα ,οι μετατοπίσεις πόλεων ή νησιών έχουν φτάσει τα τρία μέτρα , Και ...

Διαβάστε περισσότερα

Όταν ο λαός μαζί με την ψήφο,ρίχνει στην κάλπη και το χιούμορ του

Στη Γαλλία , όπου ο στρατηγός Ντε Γκωλ είχε χρησιμοποιήσει κατά κόρον τον θεσμό του δημοψηφίσματος , κυκλοφορεί ακόμη πλήθος ανεκδότων . 1.- Όταν πρόκειται να απαντήσουν σε δημοψήφισμα ,οι Γάλλοι διαιρούνται ακαριαία σε τρεις ομάδες : -Σ’ αυτούς που είναι υπέρ. -Σ’ αυτούς που είναι κατά. -- Σ’αυτούς ...

Διαβάστε περισσότερα

Τουρκία:πέντε εθνικές εορτές- κι όλες για τον Κεμάλ

Πόσες εθνικές εορτές και πόσους εορτασμούς επετείων μπορεί να έχει μία χώρα; Στην Τουρκία υπάρχουν : - δύο εθνικές εορτές (στις 30 Αυγούστου και στις 29 Οκτωβρίου), - δύο εορτασμοί επετείων που είναι αργίες (23 Απριλίου και 19 Μαΐου) - ένας εορτασμός επετείου που δεν είναι αργία (10 ...

Διαβάστε περισσότερα

1940: O ιταλικός περίπατος στην Ελλάδα που εξελίχθηκε σε Βατερλό

ν ο Χίτλερ δεν είχε σπεύσει να καταλάβει τη Ρουμανία ,ίσως ο Μουσολίνι να είχε αναβάλει την επίθεση κατά της Ελλάδος. Η κίνηση αυτή του φύρερ τον είχε μειώσει πολύ στην ιταλική κοινή γνώμη και γι αυτό αποφάσισε να τον πληρώσει με το ίδιο νόμισμα. ...

Διαβάστε περισσότερα

Οι συνταγές της πείνας στην Κατοχή. Οι άγνωστες πτυχές της επιβίωσης

«Καθόλου κρέας ή ψάρι, μια αλεσμένη αγκινάρα για φαγητό. Καλό μάσημα της τροφής για να νιώθει το στομάχι γεμάτο και μην ξεχνάτε να μαζεύεται τα ψίχουλα από το τραπέζι σε ένα βαζάκι. Στο τέλος της εβδομάδας, η ποσότητα θα είναι αρκετή». Προτροπές επιβίωσης στον Τύπο ...

Διαβάστε περισσότερα

Στρατηγός,ήρωας,αρχιτέκτονας της νίκης κατά των Ιταλών,αλλά και…δοσίλογος-Ποιος;

Όλοι οι Έλληνες είπαν όχι στους Ιταλούς εκείνο τον Οκτώβριο του 1940. Ένας, όμως είπε το πιο βροντερό , το πιο αποφασιστικό και το πιο παράτολμο όχι. Ήταν ο στρατηγός Χαράλαμπος Κατσιμήτρος , στο πρόσωπο του οποίου συμπίπτουν τέσσερις , αλληλοαναιρούμενες ,σε βασικά σημεία τους, ...

Διαβάστε περισσότερα

Ο λαός κυρίαρχη φιγούρα στο εικονοστάσι των μεγάλων ηγετών

«Παρέλαβε χάος – έφτιαξε κράτος» . Το διαχρονικό αυτό σύνθημα της ΝΔ που πρωτοακούστηκε το 1974 , με την πτώση της χούντας ,ήταν ίσως αυτό που προσδιόριζε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο την πολιτική του Κωνσταντίνου Καραμανλή , ο οποίος , ως γνωστόν δεν είχε πολύ ...

Διαβάστε περισσότερα