H μυθιστορηματική ζωή του Πτέραρχου Ιωάννη Αναγνωστόπουλου

TIME-DOC
23 Ιανουαρίου 2018 19:01:00

Φόρος τιμής στον πτέραρχο Ιωάννη Αναγνωστόπουλο ο οποίος επέδειξε μεγαλείο ψυχής και δύναμης αφού βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή του απείλησε τους Τούρκους με άμεση κατάρριψη εάν δεν σταματούσαν τις παραβιάσεις στα Δωδεκάνησα το 1963.

 

Ωστόσο, η θαρραλέα προειδοποίησή του προς τους Τούρκους δεν είναι το μοναδικό γεγονός που πρέπει να θυμόμαστε από την αεροπορική πορεία του. Η ζωή του ήταν πάντα γεμάτη προκλήσεις και συνυφασμένη με τον κίνδυνο αφού πήρε μέρος σε πάρα πολλές αποστολές για την υπεράσπιση της Ελλάδος, με κορυφαία στιγμή την πρώτη ελληνική κατάρριψη γερμανικού καταδιωκτικού το 1942 στο Ελ Αλαμέιν!

 

Ο Ιωάννης Αναγνωστόπουλος

 

Γεννήθηκε το 1917 στην Αθήνα με καταγωγή από τη Ναύπακτο και το Πήλιο που έζησε ήταν συναρπαστική και επικίνδυνη. Στην Μέση Ανατολή άφησε εποχή. Από μικρός ήθελε να γίνει αεροπόρος όπου τελικά μπήκε στη Σχολή Αεροπορίας και αποφοίτησε το 1940 με το βαθμό του Ανθυποσμηναγού.

 

Με την κήρυξη του Ελληνοιταλικού πολέμου στις 28 Οκτωβρίου τοποθετείται στην 1η Μοίρα Παρατηρήσεως, ως χειριστής αεροκαφών τύπου «Μπρεγκέ». Τον Δεκέμβριο του 1940 παίρνει μετάθεση για τη Λάρισα και εντάσσεται στην 31η Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού και Αναγνωρίσεως, με αεροσκάφη τύπου Ποτέζ 63. Εκεί, «οργώνει» σε καθημερινή βάση τους αιθέρες για να εντοπίσει ιταλικά αεροσκάφη.

 

Θυμάται χαρακτηριστικά πως τον Μάρτιο του 1941 είχε αναλάβει την αεροφωτογράφηση του Ελληνοαλβανικού μετώπου. «Ήταν ανεκτίμητης αξίας οι πληροφορίες που συνέλλεξα από τις αεροφωτογραφίσεις. Φαινόντουσαν τα πάντα και αυτό βοήθησε σημαντικά στον σχεδιασμό και την εκτέλεση της επιτυχούς αποτροπής της εαρινής επίθεσης του Μουσολίνι.»

 

Η καθοριστική δράση του στη Μέση Ανατολή

 

Τον Μαϊο του 1941 καταφέρνει να διαφύγει, μέσω Κρήτης, στη Μέση Ανατολή, όπου τοποθετήθηκε στη 335 Μοίρα Διώξεως, με αεροσκάφη τύπου Χαρικέιην. Λαμβάνει μέρος σε όλες τις επιχειρήσεις της ερήμου, υπό τη Βρεττανική διοίκηση της RAF.

 

Τον Οκτώβριο του 1942 έμελλε να γράψει την πιο λαμπρή σελίδα στο βιβλίο της αεροπορικής του ιστορίας. Την πρώτη ελληνική κατάρριψη στη Μέση Ανατολή.

 

Συγκεκριμένα στις 29 Οκτωβρίου στις 11:00 το πρωί, ως αρχηγός ζεύγους, με το Χαρικέϊην με αριθμό ΒΡ 279, κατα τη διάρκεια μιας επιθετικής περιπολίας, βρέθηκε στον αέρα αντιμέτωπος με τετράδα γερμανικών αεροσκαφών τύπου Μέσσερμιθ 109.

 

Ο βετεράνος αεροπόρος του Β΄ΠΠ σε παλιότερη συνέντευξή του αναπολεί με υπερηφάνεια αυτή την αερομαχία της ζωής του και εξιστορεί: «Ξαφνικά βλέπω μια τετράδα γερμανικών αεροσκαφών να έρχεται κατά πάνω μου. Πετούσαν περίπου 1.000 πόδια ψηλότερα από εμένα. Έγινε μια πολύ άγρια αερομαχία. Εγώ με Χαρικέϊην και οι Γερμανοί με Μέσσερμιθ 109, τα οποία ήταν πιο δυνατά αεροσκάφη διώξεως από τα δικά μας. Παρόλαυτα κατόρθωσα και πήγα πίσω από το γερμανικό, του πήρα όπως λένε στην αεροπορική γλώσσα την ουρά και άρχισα να το πολυβολώ. Λίγο αργότερα το είδα να φλέγεται και να πέφτει στην έρημο!»

 

Ήταν η πρώτη φορά που γινόταν κάτι τέτοιο και για καιρό στο Ελ Αλαμέιν όλοι μιλούσαν γι΄αυτόν. Ο νεαρός, τότε, ανθυποσμηναγός, Ιωάννης Αναγνωστόλουλος, είχε καταφέρει κάτι που κανείς άλλος Έλληνας δεν είχε καταφέρει έως τότε στο βορειοαφρικανικό μέτωπο. Να καταρρίψει γερμανικό αεροσκάφος.

 

Η αιχμαλωσία στην Ιταλία και η απόδραση

 

Η πολεμική του δράση όμως δεν είχε μόνο ηρωϊκες αλλά και μαρτυρικές στιγμές. Στις 3 Νοεμβρίου του 1942, εκτελώντας σε χαμηλό ύψος πολυβολισμούς εναντίον φάλαγγας εχθρικών οχημάτων, το αεροσκάφος του χτυπήθηκε από ελαφρό αντιαεροπορικό, πήρε φωτιά και αναγκάσθηκε να το προσθαλασσώσει πολύ κοντά στην ακτή, πίσω από τις γερμανικές γραμμές.

 

Έτσι, συνελήφθη και κρατήθηκε αιχμάλωτος σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. «Πέρασα τα Πάθη του Χριστού! Με έδεσαν, με ξεγύμνωσαν και με βασάνισαν με απίστευτη αγριότητα. Έφαγα τόσο ξύλο που έτρεχαν αίματα από όλο μου το σώμα. Αυτή ήταν η κτηνώδης συμπεριφορά των Ιταλών» θυμάται αργότερα.

 

Μέσω Βεγγάζης και Τρίπολης της Λιβύης μεταφέρθηκε σε άλλο στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Ιταλία, στην πόλη Σουλμόνα, που βρίσκεται ανατολικά της Ρώμης και κοντά στη Νάπολη, όπου παρέμεινε εκεί επί δέκα μήνες.

 

«Εκεί επειδή γνώριζα ιταλικά έγινα μεταφραστής των ανακοινωθέντων! Στις 9 Σεπτεβρίου του 1943 κατάφερα και δραπέτευσα από το στρατόπεδο και μετά από πενήντα ημέρες συγκεκριμένα στις 26 Οκτωβρίου πέρασα τις γραμμές του μετώπου, στον ποταμό Σάκρο και παραδόθηκα στις συμμαχικές δυνάμεις».

 

Λίγο αργότερα, τον Νοέμβριο του 1943, επιστρέφει στην Αίγυπτο και εντάσσεται στην 336 Μοίρα και αυτή τη φορά πετάει με αεροσκάφη Σπιτφάϊρ. Συμμετέχει σε όλες τις αεροπορικές συμμαχικές επιχειρήσεις στη Βόρεια Αφρική, την Ιταλία και τη Βαλκανική και φυσικά κατά των γερμανοκρατούμενων νησιών του Αιγαίου, της Δωδεκανήσου και της Κρήτης.

 

Τον Νοέμβριο του 1944 επιστρέφει στην Ελλάδα. Ένα χρόνο αργότερα, τον Δεκέμβριο του 1945, ξαναπηγαίνει στη Μέση Ανατολή για μετεκπαίδευση στη Σχολή Εναερίου Βολής της RAF και γίνεται ο πρώτος Έλληνας χειριστής, ο οποίος εκπαιδεύτηκε στη χρησιμοποίηση πυραύλων «Ρόκετς» εναντίον επίγειων στόχων.

 

Ο εμφύλιος πόλεμος

 

Μετά τη Μέση Ανατολή ακολουθεί το δράμα του εμφυλίου σπαραγμού. Ο Σμηναγός πλέον Ιωάννης Αναγνωστόπουλος, με αεροσκάφος τύπου «Σπιτφάϊρ» απογειώνεται από όλες τις αεροπορικές βάσεις της χώρας και κυνηγάει από αέρος τους αντάρτες στα βουνά και τις πόλεις.

 

Όπως αποκαλύπτει στον δημοσιογράφο Γιάννη Σωτηρόπουλο είναι ο αεροπόρος, ο οποίος τον Ιούλιο του 1947 πρωτοτάστησε στη «διάσωση» των Ιωαννίνων, των Γρεβενών και της Κόνιτσας.

 

Αναπολεί ακόμη την επιχείρηση των Ιωαννίνων, στην οποία δύο αεροσκάφη, όπως αποκαλύπτει, εξόντωσαν 11 τάγματα ανταρτών: «Την 13η Ιουλίου και μέχρι τις πρωινές ώρες της 14ης, παίρναμε στην αεροπορική βάση Λάρισας απεγνωσμένες αιτήσεις από την Δ/ση της VIII Μεραρχίας για την αεροπορική προσβολή εχθρικών τμημάτων, που είχαν περάσει τα αλβανικά σύνορα και εκινούντο, επί της οδού Κονίτσης -Ιωαννίνων, εναντίον της απροστάτευτης από στρατεύματα πρωτεύουσας της Ηπείρου. Όλες οι προσπάθειες για την ικανοποίηση των αιτήσεων είχαν αποτύχει, λόγω της σφοδράς κακοκαιρίας. Τα αεροσκάφη δεν μπορούσαν να πετάξουν προς την Ήπειρο, λόγω γενικής και χαμηλής νεφώσεως που έκλεινε και τον αυχένα της Κατάρας. Η πτήση εντός νεφών, ή η κάθοδος μέσω αυτών, ήταν αδύνατη για τα αεροσκάφη της εποχής εκείνης. Παρά ταύτα, μόλις ελήφθη πληροφορία ότι υπήρχε κάποιο μικρό άνοιγμα των νεφών, πάνω από τη λίμνη των Ιωαννίνων, αμέσως απεφασίσθη η αποστολή ζεύγους αεροσκαφών Spitfire με την ελπίδα να προλάβει το άνοιγμα. Στο ένα αεροσκάφος επέβανα εγώ και στο άλλο ο ανθυποσμηναγός Ιωάννης Δημητριάδης, ο οποίος αργότερα εφονεύθη στις επιχειρήσεις Μακεδονίας. Τα αεροσκάφη μας κέρδισαν το ύψος τους πάνω από το Αιγαίο, που ο καιρός ήταν καλός και εν συνεχεία, στα 7.000 μέτρα περίπου, πάνω πια από τα νέφη, και με κίνδυνο, λόγω ελλείψεως οξυγόνου, πήραν πορεία προς Ιωάννινα. Εκεί ευτυχώς βρήκαν το άνοιγμα και με σπειροειδή βύθιση κατέβηκαν κάτω των νεφών σε χαμηλό ύψος και υπό βροχή. Στην πόλη έβλεπε κανείς καπνούς από τα καιόμενα αρχεία. Οι δρόμοι, νοτίως της πόλεως, ήταν γεμάτοι από τους εγκαταλείποντες την πόλη κατοίκους. Τα δύο αεροσκάφη, υπό συνεχή βροχή, πήραν το δρόμο προς Κόνιτσα και εκεί, αμέσως μετά το Καλπάκι, συνάντησαν επί της οδού τη μεγάλη φάλαγγα των ανταρτικών δυνάμεων.Το θέαμα ήταν εκπληκτικό, ποτέ δεν είχαμε δει τέτοιο μεγάλο και ακάλυπτο στόχο μέχρι τότε. Ο αιφνιδιασμός ήταν απόλυτος, γιατί ποτέ δεν περίμεναν αεροπλάνα με τέτοια κακοκαιρία. Αντάρτες έτρεχαν και διεσκορπίζοντο προς τα ευρισκόμενα ανατολικά της οδού υψώματα. Προσβάλαμε τη φάλαγγα με πυροβόλα, πολυβόλα και ρουκέτες· οι ελιγμοί των αεροσκαφών μεταξύ των υψωμάτων υπό βροχή και χαμηλή νέφωση ήταν πολύ επικίνδυνοι, σε μερικές περιπτώσεις σε κλάσματα του δευτερολέπτου αποφύγαμε τη συντριβή επί των υψωμάτων. Οι απώλειες των ανταρτών ήσαν μεγάλες, μεγαλύτερη όμως ήταν η επίδραση επί του ηθικού. Ο φόβος ότι θα ακολουθούσαν και άλλα αεροπλάνα, τους ανάγκασε να εγκαταλείψουν την κίνηση επί της οδού και να κινηθούν ασφαλέστερα δια των δύσβατων υψωμάτων».

 

Η αεροπορική ζωή μετά τον εμφύλιο

 

Μόλις ο αδελφοκτόνος πόλεμος τελείωσε εστάλη μαζί με άλλους τέσσερις αξιωματικούς στις ΗΠΑ και πενήντα μαθητές χειριστές για να εκπαιδευτούν στα πρώτα αεριωθούμενα.

 

Τον Νοέμβριο του 1949 επέστρεψε στην Ελλάδα και με δική του πρωτοβουλία ιδρύθηκε στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας η πρώτη Σχολή Εκπαιδευτών Πτήσεων με όργανα με αεροσκάφη C-47, ενώ από τον Μάρτιο έως τον Ιούλιο του 1951 βρέθηκε στην Κορέα και έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις του θρυλικού 13ου Σμήνους.

 

Μόλις ολοκληρώθηκε ο κύκλος των πολεμικών επιχειρήσεων σε διάφορα μέτωπα ο «μπαρουτοκαπνισμένος» και ιδιαίτερα θαρραλέος Ιωάννης Αναγνωστόπουλος ανέλαβε σημαντικές θέσεις στην αεροπορική ιεραρχία.

 

Έφτασε μάλιστα έως την τιμητική θέση του Αρχηγού της Τακτικής Αεροπορίας και όπως υποστηρίζει, ήταν ένας από αυτούς που με την ανυποχώρητη στάση του συνέβαλε στον ντε φάκτο καθορισμό των επιχειρησιακών συνόρων Ελλάδας-Τουρκίας και την αποτροπή της διχοτόμησης του εναερίου χώρου του Αιγαίου στον 25ο Μεσημβρινό, όπως επιθυμούσαν από τη δεκαετία του ΄50 Άγκυρα και ΝΑΤΟ.

 

Το ηρωικό «ΟΧΙ» στις τουρκικές παραβιάσεις

 

Με υπερηφάνεια μοιράζεται στην εκπομπή της ΕΡΤ «Αρετή και Τόλμη» τα γεγονότα που τον οδήγησαν στο μεγάλο «ΟΧΙ» κατά των Τούρκων: «Στις 8 Νοεμβρίου του 1967, το πρωί, με ενημέρωσαν πως πολλά τουρκικά αεροσκάφη είχαν εισβάλλει για πρώτη φορά χωρίς έλεγχο στον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Ήμουν τότε Αρχηγός του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα. Αμέσως τηλεφώνησα για να διαμαρτυρηθώ στον διοικητή του νατοϊκου στρατηγείου της Σμύρνης, έναν Αμερικανό, ονόματι Τίπτον, ο οποίος έκανε τον αδιάφορο και δεν ήθελε να μου βγεί καν στο τηλέφωνο. Εγώ όμως δεν έμεινα με σταυρωμένα τα χέρια. Αμέσως μετά πήρα τηλέφωνο τον Αρχηγό των Αεροπορικών Δυνάμεων Νοτίου Ευρώπης του ΝΑΤΟ στη Νάπολι της Ιταλίας, τον πτέραρχο Σουόφορντ και του είπα ορθά-κοφτά: «Εάν δεν σταματήσει αυτό, παύω να υπακούω σε εσάς και καταρρίπτω όποιο τουρκικό αεροσκάφος παραβιάσει ξανά τον εναέριο χώρο της Πατρίδας μου! Σας δίνω διορία 12 ώρες.» Ο ίδιος με παρακαλούσε λέγοντάς μου: «Όχι, προς Θεού, μην το κάνεις αυτό» Το τελεσίγραφο έληγε στις 6:00 το πρωί της επόμενης ημέρας. Στις 5:30 το πρωί ήρθε αεροπορικώς από τη Σμύρνη στη Λάρισα ο ίδιος ο Τίπτον και σαν βρεγμένη γάτα μου είπε πως αυτό δεν θα ξανασυμβεί».

 

Η κρίση του 1967

 

Στο βιβλίο «Παρακαταθήκη Αετών» ο πτέραρχος ε.α. Παναγιώτης Μπαλές παραθέτει μια προσωπική του εμπειρία από τον ήρωα Ιωάννη Αναγνωστόπουλο και τη διαχείρισή του της κρίσης του 1967. Ακολουθεί το απόσπασμα από το βιβλίο:

 

«Προσπάθησα, λέει ο άξιος, ο υπερενενηκοντούτης, Ιωάννης Αναγνωστόπουλος, να έλθω σε τηλεφωνική επαφή με τον αμερικανό πτέραρχο Διοικητή του 6ου ATAF, για να του επιστήσω την προσοχή για τα συμβαίνοντα στο Αιγαίο, δηλ. στην ελληνική περιοχή αεραμύνης, με τις παραβιάσεις της τουρκικής αεροπορίας και ποιες θα είναι οι αντιδράσεις μου, σε περίπτωση που η τουρκική αεροπορία συνεχίσει αυτές τις παραβάσεις.

Ο Αμερικανός απέφευγε να βγει στο τηλέφωνο, παρά τις επανειλημμένες κλήσεις μου. Οπότε πήρα αμέσως στο τηλέφωνο τον ανώτερό του, Διοικητή τού υπερκείμενου νατοϊκού Στρατηγείου, στη Νεάπολη της Ιταλίας, φυσικό προϊστάμενο του, τον οποίο έτυχε να γνωρίζω από προηγούμενη θητεία μου στο AIRSOUTH και του είπα:

«Αντιμετωπίζω αλλεπάλληλες διεισδύσεις και παραβιάσεις τουρκικών αεροσκαφών στο Αιγαίο, δηλαδή στην ελληνική περιοχή αεραμύνης, χωρίς την υποβολή εκ μέρους των όπως προβλέπεται Flight Plan. Παίρνω στο τηλέφωνο τον COMSIXATAF για να του μιλήσω, και δεν βγαίνει, με αποφεύγει. Επί του θέματος αυτού, οι κανόνες εμπλοκής του ΝΑΤΟ προβλέπουν εκτέλεση αναγνώρισης και εντολή προσγειώσεως, με συνοδεία των αεροσκαφών αναχαιτίσεως, στο πλησιέστερο ελληνικό αεροδρόμιο. Εάν κάποιο τουρκικό αεροσκάφος δεν υπακούσει, θα δώσω εντολή, με βάση τους κανόνες εμπλοκής του ΝΑΤΟ, να καταρριφθεί».

Ο COMAIRSOUTH αφού με άκουσε προσεκτικά με καθησύχασε λέγοντας: «…. Θα δώσω αμέσως εντολή στον COMSIXATAF να έλθει εκεί (στην Λάρισα) το ταχύτερο για να λύσετε το πρόβλημα». Έτσι κι έγινε τελικά. Ο προϊστάμενός μου, στην αλυσίδα Διοίκησης του ΝΑΤΟ, COMSIXATAF ήλθε αμέσως, νύκτα και υπό βροχή μάλιστα, στον υφιστάμενό του, στην Διοίκηση του ΝΑΤΟ, Αρχηγό του ΑΤΑ στη Λάρισα, όπου το ανακύψαν θέμα διευθετήθηκε, και η γραμμή FIR καθιερώθηκε έκτοτε ως το προς ανατολάς όριο, προς την Τουρκία, της ελληνικής περιοχής Αεραμύνης».

Σημείωση του Π. Μπαλέ: Κατ΄αρχάς, τα όσα μας εξιστορεί ο Πτέραρχος Ιωάννης Αναγνωστόπουλος, είναι ένα καλό «μάθημα» σε όσες αναποτελεσματικές Ηγεσίες περιγράφουν «δονκιχωτικές» μονομαχίες σε ανούσια κείμενα.

 

Η τελευταία «πτήση» του αείμνηστου Ιωάννη Αναγνωστόπουλου έγινε στις 7 Ιουλίου 2016 όπου έφυγε περήφανος από τη ζωή αφήνοντας μια βαριά παρακαταθήκη στη χώρα και στην ελληνική αεροπορία.

 

Με στοιχεία από την εκπομπή «Αρετή και Τόλμη» και τη συνέντευξη του Ιωάννη Αναγνωστόπουλου στον δημοσιογράφο Γιάννη Σωτηρόπουλο.

 

πηγή:iaitoloakarnania.gr

 

 

*Follow Timelink...

https://www.youtube.com/channel/UCx56Yeyhngo5DMLSEWoUXOQ

 

0 σχόλια

Τα στοιχεία σας είναι ασφαλή! Το email σας δεν δημοσιεύεται...
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ-Κούβα 1962: Η μαρτυρία του Ρόμπερτ Κέννεντυ για το πώς αποσοβήθηκε ο τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος

«… Την Τρίτη 23 Οκτωβρίου η Επιτροπή συνέρχεται στις 10 το πρωί και στις 6 το απόγευμα. Ο πρόεδρος προετοιμάζει τη διακήρυξη του αποκλεισμού της Κούβας που θα απαγγείλει την επομένη το πρωί. Κατά τη διάρκεια αυτής της συγκεντρώσεως μάθαμε ότι έχουν εντοπισθεί πολυάριθμα κωδικά ...

Διαβάστε περισσότερα

1896: Ρεπορτάζ στο πλημυρισμένο βατραχονήσι της Αθήνας μετά τον “κατακλυσμό”

Από το ρεπορτάζ της εφημερίδος «Εμπρός» της 16ης Νοεμβρίου 1896 για τον κατακλυσμό της Αττικής , ένα μας έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση. Οι δηλώσεις των πληγέντων για τα αίτια της καταστροφής . Λες και σχολίαζαν τις πλημμύρες της Μάνδρας. Προκύπτει ευθέως ότι για κάθε καταστροφή ...

Διαβάστε περισσότερα

Νοέμβριος 1896:«κατακλυσμός Αθηνών –Πειραιώς», ο πρώτος μεσογειακός κυκλώνας που έπληξε την Αττική

Ηνοίχθησαν οι καταρράκται του ουρανού και ραγδαίος υετός μετά χαλάζης κατέπεσεν επαπειλών να καταπνίξη την χώραν του Κέκροπος. Χθες την πρωίαν ότε εν τω αιθριάσαντι ουρανώ εσελάγιζεν ο αττικός ουρανός πλήρης θάλπους , η πόλις είχεν αλλοίαν της συνήθους όψιν. Ενόμιζε τις ότι εξήλθεν από κάποιον ...

Διαβάστε περισσότερα

Κούβα 1962: Δύο συγκλονιστικές μαρτυρίες για το πώς αποσοβήθηκε ο τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος

Πριν από 56 χρόνια, τον Οκτώβριο του 1962, μία τρομακτική κρίση οδήγησε την ανθρωπότητα για δεκατρείς μέρες στο κατώφλι παγκόσμιας σύρραξης. Στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου , η τύχη της ειρήνης βρέθηκε στα χέρια δύο ανθρώπων. Οι μαρτυρίες τους είναι συγκλονιστικές. Ο Νικήτα Χρουστσόφ στα ...

Διαβάστε περισσότερα

Το ερωτικό δράμα της Αγγλίδας υπηρέτριας και του Έλληνα υπηρέτη

Εν τη οικία του κυρίου Ψ. είχον Έλληνα υπηρέτην και Αγγλίδαν υπηρέτριαν. Μεθ’ όλην την διαφοράν των εθνικοτήτων , αι σχέσεις αυταί φαίνεται ότι υπήρξαν θερμόταται. Πρό τινων ημερών , ο υπηρετης αναβάς επί κλίμακος κινητής εξ εκείνων αίτινες ανοίγουσιν κεφαλαίο Λ και λησμονήσας να στερεώσει ...

Διαβάστε περισσότερα

Το Χάτ-ι Χουμαγιούν του 1856,εφαρμόζεται στην Αδριανούπολη-Toυ Παντελή Στεφ. Αθανασιάδη

Ο Ρουστέμ Πασάς, υπήρξε διοικητής της Αδριανούπολης από το 1854 ως το 1856. Τυπικός εκπρόσωπος της ανώτατης κάστας του Οθωμανικού κατεστημένου, δεν δίστασε να επιδοθεί σε πράξεις διαφθοράς και σε οικονομικές καταχρήσεις, που τον οδήγησαν σε εξορία στη Μυτιλήνη. Αυτός ο επιφανής Οθωμανός, υπήρξε ένα ...

Διαβάστε περισσότερα

O Ξενοφών του «Θάλαττα- θάλαττα» και ο «Ξενοφών» των 12 μποφώρ

«Θάλαττα- θάλαττα» αναφώνησαν οι στρατιώτες του Ξενοφώντα αντικρύζοντας το 401 π.Χ. τον Ελλήσποντο ύστερα από μία περιπετειώδη διαδρομή από τα Κούναξα της Περσίας στην Τραπεζούντα ,στη μέση του χειμώνα , μέσα σε άγριους τόπους , άγνωστους και χιονοσκέπαστους , ανάμεσα σε εχθρικούς λαούς , μέσα ...

Διαβάστε περισσότερα

Ι.Καποδίστριας:ούτε μισθά ούτε αναδρομικά,μία κότα ανά τετραήμερο!

Mία χώρα ,όπως η Ελλάδα που έχει συνδέσει την τύχη της με την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων και τη συνετή διαχείριση των οικονομικών της ,για να μην πω τη βαριά λέξη «λιτότητα» ,θα έπρεπε να τιμά με ξεχωριστό τρόπο τη μνήμη του πρώτου κυβερνήτη της που ...

Διαβάστε περισσότερα

Θεμιστοκλής:O πρώτος πολιτικός που χρησιμοποίησε τα ΜΜΕ

Ο Θεμιστοκλής θεωρείται ο πατέρας της νίκης στη ναυμαχία της Σαλαμίνας που έγινε πριν από 2.500 (2.498 για την ακρίβεια ) χρόνια στις 22 Σεπτεμβρίου του 480 π.Χ. Δεν έχει διευκρινιστεί ,ωστόσο αν η επιτυχία του οφείλεται στην επιλογή της Σαλαμίνας για την αναμέτρηση με τους ...

Διαβάστε περισσότερα

Η μάχη των Βρυσικών και η αιχμαλωσία διοικητή τάγματος,το 1948-Του Παντελή Στεφ. Αθανασιάδη

Η δραματική περίοδος του Εμφυλίου Πολέμου, περίοδος αιματοχυσίας και μίσους, κρύβει πολλές ενδιαφέρουσες πτυχές είτε ομαδικές είτε ατομικές. Ο νομός Έβρου, όπου είχε αναπτυχθεί δυναμικό ανταρτικό κίνημα, ταλανίσθηκε ιδιαίτερα, αφού αποτέλεσε θέατρο σκληρών μαχών μεταξύ του στρατού και των ανταρτών.Η γειτνίαση με τη Βουλγαρία, επέτρεπε ...

Διαβάστε περισσότερα

Ο «μαύρος» Σεπτέμβριος της Θράκης, το 1922-Tου Παντελή Στεφ. Αθανασιάδη

Ο Σεπτέμβριος, είναι μήνας τραγικών εθνικών αναμνήσεων, καθώς συνδέεται με την Μικρασιατική Καταστροφή, το κάψιμο της Σμύρνης, το δράμα 1,5 εκ. προσφύγων και την τέλεια αποθράσυνση των Τούρκων από τον Κεμάλ έως τον έσχατο χωρικό. Μέσα από αυτό τα αποκαΐδια, γεννήθηκε η Επανάσταση των Γονατά- ...

Διαβάστε περισσότερα

Ελλάδα-Ρωσία:Στρατηγική ρήξη με ρίζες το 1962-Tου Μιχάλη Κανιμά

Η ρήξη ανάμεσα στην Αθήνα και τη Μόσχα που πυροδοτήθηκε από την απόφαση για απέλαση δύο διπλωματών από τη ρωσική πρεσβεία στην Αθήνα , συνεχίστηκε με δύο απελάσεις στελεχών της ελληνικής πρεσβείας στην Μόσχα και εξελίχθηκε σε αντιπαράθεση στρατηγικής σημασίας , αναβιώνει μέρες Οκτωβρίου 1962 ...

Διαβάστε περισσότερα

Όταν οι Έλληνες πολιτικοί αντιγράφουν τον καρδινάλιο Μαζαρίνο-Του Μιχάλη Κανιμά

Ο καρδινάλιος Μαζαρίνος ( πρωθυπουργός του Λουδοβίκου ΙΔ’ της Γαλλίας ) έχει πεθάνει πριν από περίπου 360 χρόνια. Το πνεύμα του ,ωστόσο εξακολουθεί να πλανάται ,στη γη και να εμπνέει ηγέτες και λαούς. Στην Ελλάδα ιδιαίτερα, είναι περισσότερο επίκαιρος από ποτέ , όσον αφορά τους ...

Διαβάστε περισσότερα

1886-2018 :«Μη λούου» - ίδιος ο δεκάλογος ασφαλείας λουομένων προς αποφυγήν «κινδύνου απωλείας»

«Μη λούου ων συγκεκινημένος , έμπιπτε βιαίως εις το ύδωρ, βυθίζων πρώτην την κεφαλήν». Βγάλτε τα λεξικά να δούμε τι θέλει να πει ο ποιητής. Είναι ένα απόσπασμα από τον δεκάλογο με τα προαπαιτούμενα του υπεύθυνου κολυμβητή, που αναδημοσίευσε η «Εστία» πριν από 136 χρόνια ...

Διαβάστε περισσότερα

Ποιος είπε «Καραμανλής ή τανκς», ο Μίκης ή ο…

Έχει επικρατήσει να λέγεται ότι η φράση «Καραμανλής ή τανκς» ειπώθηκε για πρώτη φορά από τον Μίκη Θεοδωράκη. Λάθος. Ειπώθηκε από τον ίδιο τον Καραμανλή σε σύσκεψη με την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων λίγες ημέρες μετά την πτώση της χούντας τον Αύγουστο του 1974. Ο τότε ...

Διαβάστε περισσότερα

1930:Όταν η ΦΙΦΑ ικέτευε τους Ευρωπαίους να πάρουν μέρος στο Μουντιάλ!

Αν εξαιρέσει κανείς το σκόρ του τελικού ( 4-2) λίγες άλλες ομοιότητες μπορεί να εντοπίσει κανείς ανάμεσα στο Μουντιάλ της Ρωσίας και σ’αυτό που έγινε το 1930 στην Ουρουγουάη και ήταν το πρώτο στην ιστορία του Παγκοσμίου Κυπέλου Ποδοσφαίρου. Νικήτρια αναδείχθηκε η ομάδα της Ουρουγουάης ...

Διαβάστε περισσότερα

Άγιος Κασσιανός : O αντεξουσιαστής του Παραδείσου και η τιμωρία του

Αντεξουσιαστές δεν υπάρχουν μόνο στα Εξάρχεια , αλλά και στον Παράδεισο! Ο πιο ονομαστός ( και μάλλον μοναδικός ) …αναρχικός των αιωνίων μονών είναι ο Άγιος Κασσιανός , που σύμφωνα με τα συναξάρια και τη λαική παράδοση ,έθεσε ...θέμα ηγεσίας του Σύμπαντος προτείνοντας την αντικατάσταση ...

Διαβάστε περισσότερα

Οι αρπαγές των Βουλγάρων στην Ξάνθη κατά την Κατοχή-Tου Παντελή Στεφ.Αθανασιάδη

Με τους Βουλγάρους σχεδόν ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε αγαθές σχέσεις κυρίως εξαιτίας των εθνικοθρησκευτικών εμμονικών ιδεών, που τους οδηγούσαν πάντα σε λάθος επιλογές, από την εποχή του εκκλησιαστικού σχίσματος και από την ακύρωση της συνθήκης του Αγίου Στεφάνου. Έσχατα παραδείγματα, οι πράξεις της Βουλγαρίας ...

Διαβάστε περισσότερα

Το μουντιαλικό ρεκόρ της Ελλάδος πριν ηχήσουν τα τύμπανα του Πολέμου

Μέχρι το 1970 , η εθνική ποδοσφαίρου της Ελλάδος κατείχε ένα αρνητικό ρεκόρ μουντιαλικού επιπέδου. Ήταν η ομάδα που στη φάση των προκριματικών για το Παγκόσμιο Κύπελλο του 1938 είχε δεχθεί τα περισσότερα τέρματα. Πόσα; Έντεκα ,παρακαλώ. Το παιχνίδι με την θρυλική Ουγγαρία είχε λήξει ...

Διαβάστε περισσότερα

Τα καλοκαίρια στη ζωή μας-Του Αντώνη Αργυρού

1.-Το γεγονός ότι σαν παιδιά είχαμε τρεις μήνες διακοπές ήταν μια αξέχαστη εμπειρία που άρχιζε 24 Ιουνίου τ’ “Αι Γιαννιού του κλήδονα” και συνεχίζονταν στις 2 Ιουλίου με την μετάβαση στο νησάκι του Δια για το πανηγύρι της Παναγίας των Βλαχερνών και τελείωνε με το ...

Διαβάστε περισσότερα

Ευ.Παπανούτσος :Ο σοφός παιδαγωγός που εντυπωσίασε με τις γνώσεις του για τη μόδα

Ο Ευάγγελος Παπανούτσος ήταν ένας σημαντικός Έλληνας παιδαγωγός , φιλόσοφος, θεολόγος και δοκιμιογράφος του 20ου αιώνα και η συμβολή του στην λειτουργία και στην ανακαίνιση της Ελληνικής Παιδείας είναι ευρέως γνωστή. Οι κυριότερες μεταρρυθμίσεις που οφείλονται στον Ευάγγελο Παπανούτσο ήταν, μεταξύ άλλων, η καθιέρωση της ...

Διαβάστε περισσότερα

Γιατί θα μπορούσε η Νταιάνα να γίνει κάποτε βασίλισσα της Ελλάδος;

Τώρα κατάλαβα γιατί ο διάδοχος του βρετανικού θρόνου έδειχνε τόσο χαρούμενος και συγκινημένος για την τριήμερη επίσκεψη του στην Ελλάδα , λέγοντας μάλιστα ότι έχει την Ελλάδα στο αίμα του . Πολύ το απέδωσαν στο γεγονός ότι ο πατέρας του δούκας του Εδιμβούργου Φίλιππος είχε γεννηθεί ...

Διαβάστε περισσότερα

Εφιαλτικό :Μόνο στην Αθήνα πάνω από 200 οι νεκροί σε 52 μεγάλες πλημμύρες

Σε 182 ανέρχεται ο αριθμός των νεκρών από πλημμύρες στην Αθήνα από το 1880, μέχρι το 2010, αριθμός τεράστιος αν ληφθεί υπόψη ότι η μέση ετήσια βροχόπτωση στην Αττική είναι 3-5 φορές μικρότερη σε σχέση με περιοχές της δυτικής Ελλάδος. Ο αριθμός των πλημμυρών την ...

Διαβάστε περισσότερα