Είναι η «Θεία Επίσκεψη» στο Τολέδο ακόμη ένα έργο του Ελ Γκρέκο;

ARTS
11 Ιανουαρίου 2018 15:13:00

Λίγοι τυχεροί δημοσιογράφοι ήσαν εκείνοι που είχαν την τύχη να δουν την περασμένη Τρίτη για πρώτη φορά τη «(Θεία) Επίσκεψη», έναν πίνακα που φέρεται να έχει φιλοτεχνήσει ο Ελ Γκρέκο για το παρεκκλήσι σε μία εκκλησία του Τολέδο, που είχε παραγγείλει η γνωστή μαικήνας Ισάβελ ντε Οβάλιε, η οποία είχε παραγγείλει και άλλα έργα στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο. Εν τούτοις, οι καθ' ύλην αρμόδιοι ειδικοί δεν έχουν ακόμη κατορθώσει να πλησιάσουν την ελαιογραφία του απαράμιλλου κρητικού ζωγράφου, διαστάσεων 1Χ0,80, που απαθανατίζει την επίσκεψη της Παρθένου Μαρίας στην πρώτη της εξαδέλφη Ισαβέλλα, οι οποίες αποδίδονται με τη μορφή δύο γυναικών που φορούν τα γνωστά από την παράδοση ρούχα και φέρουν αμφότερες στη γαστέρα τους, η μία τον Ιησού, η άλλη τον Άγιο Ιωάννη.

Το ενδιαφέρον για τον, άσημο έως σήμερα, πίνακα αυτό αναβίωσε από το 2014, που είχε κηρυχθεί έτος Ελ Γκρέκο, όμως η ταυτοποίησή του και πατρότητά του ακόμη παραμένουν ένα μυστήριο. Αλλά ούτε και η αυθεντικότητά του έχει πιστοποιηθεί, καθότι οι ιδιοκτήτες του δεν έχουν επιτρέψει τους τεχνικούς ελέγχους.

Για πρώτη φορά το Μουσείο του Τολέδο εξέθεσε τον πίνακα και ο διευθυντής του Χουάν Αντόνιο Γκαρθία Κάστρο είναι πεπεισμένος για την αυθεντικότητά του παρά την απουσία τεχνικών ελέγχων. Όπως δηλώνει ο ίδιος, «είναι πολύ πιθανό» να πρόκειται γι? αυθεντικό Ελ Γκρέκο. Προς ώρας, το μόνο πειστήριο που μπορεί να τεκμαίρουν την άποψη τούτη είναι τα αντίστοιχα έγγραφα, που τοποθετούν τη δημιουργία του μετά το 1608, δηλ. στα τελευταία χρόνια ζωής του αμίμητου ζωγράφου. Βάση για την τεκμηρίωση είναι το συμβόλαιο, με το οποίο δεσμεύεται ο ζωγράφος να εκτελέσει τον πίνακα αυτόν μαζύ με άλλους τρεις, έναν Άγιο Πέτρο, έναν Άγιο Ιδελφόνσο και μία Άμωμο (Inmaculada). Επίσης υπάρχει και η μαρτυρία του γιού του ζωγράφου, Γιώργη Μανουήλ, ο οποίος εργαζόταν μαζύ του, αναφορικά με τις δωρεές των πινάκων.

Η εκκλησία όπου εκτίθεται σήμερα αποτελεί ένα πολυδύναμο κέντρο τέχνης και το παρεκκλήσι που το φιλοξενεί αποτελεί μία απλή κόχη με ένα κιγκλίδωμα και γυμνούς τοίχους. Δεν είναι γνωστό εάν εκτίθεντο εκεί τα αυθεντικά έργα, διότι υπάρχουν δύο αντίτυπα από το καθένα που εκτίθενται σε διάφορα άλλα μουσεία. Στην Ουάσιγκτον υπάρχει η φερόμενη ως αυθεντική «(Θεία)Επίσκεψη», όμως η ιστορικός Τέχνης Μαρία ντελ Μαρ Ντοβάλ θεωρεί πως εκείνη είναι κατώτερης τεχνοτροπίας από αυτήν που εκτίθεται στο Τολέδο.

Είναι η ίδια που εντόπισε προ 20ετίας τον πίνακα και έστρεψε την προσοχή στην ύπαρξή του το 2104. Ο πίνακας είναι «εξαιρετικά διατηρημένος», δεν μοιάζει να έχει ταξιδέψει πολύ, ή να έχει υποφέρει από μεταφορές. Τα χρώματά του είναι λαμπερά και για την Νοτβάλ είναι εμφανείς οι ιδιαιτερότητες της τεχνοτροπίας του μεγάλου "Μαέστρου". Μάλιστα, ως προς αυτό αναφέρεται ιδιαίτερα στους μανδύες των γυναικών, οι οποίοι δεν συμφύρονται με το φόντο του πίνακα. Επίσης χαρακτηριστικά της τεχνικής του Ελ Γκρέκο της φαίνονται και τα κεφάλια των δύο προσώπων, ιδίως εκείνο της Παρθένου με το σκουλαρίκι. «Και κοιτάξτε τις καθαρές γραμμές στην άνω γωνία, αναπαριστούν το κατώφλι της Αγίας Ισαβέλλας, ενώ στον πίνακα της Ουάσιγκτον είναι ζωγραφισμένη μία καλά αποδοσμένη πύλη, με ευθυγραμμισμένες με τον χάρακα γραμμές. Στα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Ελ Γκρέκο δεν εκτελούσε τέτοιες λεπτομέρειες», τονίζει η ειδικός.

Όμως ακριβώς αυτές οι κόκκινες αποχρώσεις που χρησιμοποιεί στους πίνακές του ο Ελ Γκρέκο βάζουν σε υποψία μία άλλη ειδικό, την Λετίθια Ρούιθ, η οποία επιμελείται τον ολοκληρωμένο επίσημο κατάλογο των έργων του. «Το βλέπω πολύ τεχνητό, αυτή η κόκκινη επίστρωση για την προετοιμασία του πίνακα περισσότερο μοιάζει να έχει γίνει ώστε να ενισχύει την ιδέα πως πρόκειται για πίνακα του Ελ Γκρέκο. Η λεπτομέρεια του σκουλαρικιού μου μοιάζει απίθανη για ένα έργο της τελευταίας περιόδου και η μπεζ απόχρωση του ενδύματος της Αγίας Ισαβέλλας είναι πολύ σπάνιο. Στον πίνακα που εκτίθεται στο Ντάμπαρτον Όουκς της Ουάσιγκτον μου προκαλεί έκπληξη η πύλη, είναι αλήθεια, όμως είναι πιθανόν να έχει εκτελεσθεί από τον Γιώργη Μανουήλ, λόγω της αφιέρωσής του στην αρχιτεκτονική», τονίζει η Ρούιθ, η οποία επικροτεί την έκθεση του πίνακα στο κοινό και δηλώνει πως θα τον επισκεφθεί κι η ίδια.

Πάντως η Ρούιθ, επιμελήτρια στο τμήμα Αναγεννησιακών ζωγράφων στο Μουσείο του Πράδο, δεν αποκλείει το γεγονός ο πίνακας να αποτελεί ένα σύγχρονο αντίγραφο, από τα πολλά που εκτελούνταν εξαιτίας της πιεστικής ζήτησης που υπήρχε στην αγορά της τέχνης μετά την ανακάλυψη του Ελ Γκρέκο στις αρχές του 20ου αιώνα. Αλλά ούτε επίσης αποκλείει το γεγονός να έχει φιλοτεχνηθεί ένα τμήμα από τον ίδιον τον Ελ Γκρέκο και να έχει υπάρξει κατοπινή παρέμβαση από άλλο χέρι, καθότι ο ίδιος ο γιός του είχε αναλάβει να τελειώσει τα ημιτελή έργα του πατέρα του μετά τη θανή του.

Πάντως ο διευθυντής του Μουσείου του Τολέδο επιμένει πως ο πίνακας είναι αυθεντικός και πως κοπίασαν επί δύο χρόνια ώστε να πείσουν τον ιδιοκτήτη του να τον εκθέσει στο κοινό. Ο ίδιος δεν επιθυμεί να δημοσιευθεί η ταυτότητά του. Επιπλέον, σύμφωνα με τον Γκαρθία Κάστρο του έχει ζητηθεί να επιτρέψει την τεκμηρίωσή του με τεχνικό έλεγχο, ώστε να διαπιστωθεί η αυθεντικότητά του. «Σε τι χρησιμεύει η κατοχή ενός πίνακα, εάν δεν είναι πιστοποιημένη η πατρότητά του;», επιχειρηματολογεί ο ίδιος.

Πηγή: El Pais

0 σχόλια

Τα στοιχεία σας είναι ασφαλή! Το email σας δεν δημοσιεύεται...
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.

Η Νορθ Γουέστ γίνεται μοντέλο στα πέντε

Είναι μόλις πέντε χρόνων και η Νορθ (κόρη του ράπερ Κάνιε Γουέστ και την σταρ των ριάλιτι Κιμ Καρντάσιαν) ακολουθεί τα βήματα της διάσημης μαμάς της. Ο πολυτελής ιταλικός οίκος μόδας Fendi κυκλοφόρησε το δεύτερο μέρος της σειράς #MeandMyPeekaboo προς τιμήν της 10ης επετείου της τσάντας ...

Διαβάστε περισσότερα

Εγκαινιάζεται η έκθεση της Άννας Καφέτση ο τελευταίος αναγνώστης στο Μέγαρο Μουσικής

Η έκθεση ο τελευταίος αναγνώστης της Άννας Καφέτση εγκαινιάζεται στις 10 Ιουλίου από την υπουργό πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου  Τα σώματα και οι φωνές, οι ήχοι της γλώσσας και οι πολλαπλές αναγνωστικές δυνατότητες, «η υφή της ανάγνωσης» (απαγγελία, δημόσια ανάγνωση, τραγούδι/παρτιτούρα κ.ά.) κατά τον ποιητή Αλεξέι Κρουτσόνιχ, ...

Διαβάστε περισσότερα

«Bonnie & Clyde»: Το διαχρονικά περιβόητο ζευγάρι κακοποιών βρίσκει «στέγη» στο Art Hotel της Σαντορίνης

Στη βραβευμένη Aqua Gallery που δημιούργησε ο όμιλος διαχείρισης ξενοδοχείων Aqua Vista Hotels στο ξενοδοχείο Art Hotel στον Πύργο, εγκαινιάζεται το Σάββατο 7 Ιουλίου η δεύτερη έκθεση του προγράμματος Πολιτιστικού Τουρισμού που συντονίζει το #Rest@rt. Η έκθεση που επιμελείται η ιστορικός Τέχνης Νικολένα Καλαιτζάκη, έχει τίτλο ...

Διαβάστε περισσότερα

Time of Art:"Εκείνο το καλοκαίρι"

Η Αίθουσα Τέχνης Time of Art gallery την Τετάρτη 11 ΙΟΥΛΊΟΥ( ώρα 19.30 - 23.00) εγκαινιάζει την ομαδική έκθεση, με τίτλο "Εκείνο το καλοκαίρι". 'Μια απεικόνιση έκφρασης σε χρώματα καλοκαιριού ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΜΝΗΝΟΣ - ΕΛΕΝΑ ΠΡΟΕΣΤΟΥ -ΖΑΝΝΑ ΑΡΤΕΜΗ ΕΛΕΝΗ ΣΑΚΑΛΗ - ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΟΡΤΑΡΙΑ - ΕΙΡΗΝΗ ...

Διαβάστε περισσότερα

Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης δέχτηκε 7,35 εκατομμύρια επισκέπτες σε ένα χρόνο

Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης δέχτηκε τους 12 τελευταίους μήνες 7,35 εκατομμύρια επισκέπτες --αριθμό ρεκόρ-- παρότι αύξησε το εισιτήριό του στα 25 δολάρια τον Μάρτιο, σύμφωνα με ανακοίνωσή του. Από την 1η Μαρτίου, οι τουρίστες που επισκέπτονται το Met, το μεγαλύτερο μουσείο της Νέας Υόρκης, ...

Διαβάστε περισσότερα

Γλυπτά από τον VHILS

Γλυπτά, από τον VHILS. Τον ξέραμε ως παγκοσμίου φήμης «γκραφιτά», τώρα κάνει δύο εκθέσεις στο Παρίσι με γλυπτά. «Αστικά θραύσματα» η μία (στο Le Centqautre-Paris), «Ερείπια» η άλλη (στην γκαλερί Magda Danysz). Στοχασμοί πάνω στη διαδραστική σχέση των ανθρώπων και του πού μένουν. Η δουλειά του ...

Διαβάστε περισσότερα

Έκθεση στη Φλωρεντία για τη σχέση μόδας - ποδοσφαίρου

Οι οπαδοί της μόδας και του ποδοσφαίρου είναι φυλές. Είναι φυλές με φανατικά αισθήματα». Έτσι, απλά και σύντομα, ο Λάπο Τσάνκι, γενικός γραμματέας του Ιδρύματος Pitti Immagine Discovery συνοψίζει τη βασική ιδέα και τον τίτλο της έκθεσης, «Fanatic Feelings - Fashion Plays Football» (Φανατικά Αισθήματα ...

Διαβάστε περισσότερα

Έκθεση «Frida Kahlo: Making her self up» ΣΤΟ Λονδίνο

Τη συναρπαστική και πολύ προσωπική ζωή της Φρίντα Κάλο αντικατοπτρίζει η έκθεση που σχεδίασαν στο μουσείο Victoria & Albert στο Λονδίνο οι Τομ Σκατ και Γκίμπσον Θόρνλι. Η έκθεση «Frida Kahlo: Making her self up» επιδεικνύει μια σειρά αυτοπροσωπογραφιών της Μεξικάνας σουρεαλίστριας ζωγράφου και υπερμάχου ...

Διαβάστε περισσότερα

Rizzoli: «Γκουό Πέι - Πέραν της Μόδας»

Την Γκουό Πέι συχνά τη συγκρίνουν με τον Αλεξάντερ Μακουίν και τη Σάρα Μπάρτον. Όχι άδικα. Το όραμα της Κινέζας σχεδιάστριας μόδας, η μαεστρία με την οποία φιλοτεχνεί τις χειροποίητες κρεασιόν της, η θεατρικότητα της φαντασίας της δικαιολογημένα φέρνουν αυτούς τους συνειρμούς. Αυτό τιμά ο ...

Διαβάστε περισσότερα

Έργα του Mr. Brainwash για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις 14 Ιουλίου 2018, παρουσία του καλλιτέχνη, που θα έρθει ειδικά για την έκθεση. Ο Mr. Brainwash είναι μια προκλητική φιγούρα στον κόσμο του street art, γνωστός για τη χρήση εμβληματικών εικόνων από τη δημοφιλή κουλτούρα και την ιστορία της τέχνης. Ο ...

Διαβάστε περισσότερα

Faster than light: Ένα ταξίδι στο περιθώριο της συνείδησης στη Στέγη

Ένα πολυμεσικό ταξίδι στο περιθώριο της συνείδησης, από τους πρώτους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες της πλατφόρμας EMAP/EMARE, στη Στέγη. Δύο Καλλιτέχνες με πολυπολιτισμικά υπόβαθρα και queer ταυτότητες συνυφαίνουν εικόνες και αισθήσεις σε ένα μετα-ψηφιακό δίκτυο. Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συνεχίζει να υποστηρίζει καλλιτεχνικές πρακτικές που κινούνται στο όριο ...

Διαβάστε περισσότερα

«Τόποι Διαφυγής»: Έκθεση ζωγραφικής στη Ρένα Αβαγιανού στην Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης στη Ρόδο

Το Σάββατο 30 Ιουνίου 2018 και ώρα 20:30, στην Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης (Παλαιό Συσσίτιο), οδός Σωκράτους 179, στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, εγκαινιάζεται η ατομική έκθεση της ζωγράφου Ρένας Αβαγιανού με θέμα «Τόποι Διαφυγής» σε επιμέλεια της Κριτικού, Ιστορικού Τέχνης και Προέδρου της Καλλιτεχνικής Επιτροπής ...

Διαβάστε περισσότερα

Έργα του Άντι Γουόρχολ από τη συλλογή της πουλάει η Λάιζα Μινέλι

Πριν δύο χρόνια, οι φήμες ήθελαν τη Λάιζα Μινέλι να ζητάει 40 εκατομμύρια δολάρια για τη συλλογή της με έργα του Άντι Γουόρχολ. Αποδείχθηκε τυχερή. Δεν βρέθηκε αγοραστής και, τώρα, θα καταλήξει πιο πλούσια, πουλώντας τους πίνακες έναν έναν ξεχωριστά. Πηγή στην Ελβετία πληροφόρησε την «Page ...

Διαβάστε περισσότερα

Ο Πάτρικ Ντέμπσι σχεδιαστής ρούχων

Η πόλη Μαλιμπού στην Καλιφόρνια είναι έδρα μίας εξαιρετικά δημιουργικής κοινότητας και πολλοί κάτοικοί της τυχαίνει να είναι διάσημοι. Κάτοικος του Μαλιμπού είναι και ο πρώην πρωταγωνιστής της δημοφιλούς τηλεοπτικής σειράς «Grey's Anatomy» Πάτρικ Ντέμπσι, ο οποίος τώρα κάνει μία πρώτη απόπειρα εισόδου στη βιομηχανία της ...

Διαβάστε περισσότερα

Τα έργα του Αλμπέρτο Τζιακομέτι σε έκθεση στο Παρίσι

Πενήντα και πλέον χρόνια από τον θάνατό του, οι λάτρεις της τέχνης θα μπορούν να δουν το εργαστήρι στο Παρίσι του γλύπτη Αλμπέρτο Τζιακομέτι (1901-1966) ακριβώς όπως το άφησε, με τα μισοτελειωμένα σκίτσα και το σταχτοδοχείο του. Το Ινστιτούτο Τζιακομέτι, που αναμένεται να ανοίξει τις πύλες ...

Διαβάστε περισσότερα

Σκιαμαχίες...

Σκίτσο του Ηλία Μακρή στην Καθημερινή

Διαβάστε περισσότερα

Γιατί ο Πικάσο έστειλε το λαβράκι που μαγείρεψαν στον Ματίς;

Μία μέρα που περιμέναμε τον Πικάσο σε γεύμα , στόλισα ένα ψάρι , μ’ έναν τρόπο που νόμιζα ότι θα τον ευχαριστήσει,διηγείται η σύντροφος του μεγάλου ζωγράφου... Επέλεξα ένα καλό λαβράκι και το μαγείρεψα σύμφωνα με μία θεωρία της γιαγιάς μου, η οποία δεν είχε καμία ...

Διαβάστε περισσότερα

Κουμπαριές...

Του Ηλία Μακρή στην Καθημερινή

Διαβάστε περισσότερα

Πάκυς ή Πάκης;

Tου Δημήτρη Χαντζόπουλου στην Καθημερινή

Διαβάστε περισσότερα