Τα ψηφιακά παιχνίδια δεν είναι απλώς διασκέδαση-Του Λευτέρη Κρέτσου

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
14 Νοεμβρίου 2017 17:15:00

Τα ψηφιακά παιχνίδια εντάσσονται στις λεγόμενες Δημιουργικές Βιομηχανίες (Creative Industries), ένας οικονομικός κλάδος ο οποίος περιλαμβάνει την κινηματογραφική παραγωγή, τις οπτικοακουστικές και ψηφιακές τέχνες, την αρχιτεκτονική, το design, τη μουσική, τη διαφήμιση κ.α. και του οποίου τα έσοδα αντιστοιχούν στο 3% του παγκόσμιου εγχώριου προϊόντος (GDP) με συνεχείς αυξητικές τάσεις. Στην Ελλάδα ο τομέας του ψηφιακού παιχνιδιού υπήρξε για πολλά χρόνια ένας κοιμώμενος γίγαντας, αφού μέχρι πρόσφατα αποτελούσε ένα αχαρτογράφητο πεδίο, εγκλωβισμένο στις προθεσμίες των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και απομονωμένο στα studios μεμονωμένων ομάδων ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών.

Και όλα αυτά, όταν σε παγκόσμιο επίπεδο τα ψηφιακά παιχνίδια αντιμετωπίζονται ως όχημα ανάπτυξης, καθώς η βιομηχανία των video games αντιστοιχεί σε περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολλάρια: όσον αφορά στην Αγγλία για παράδειγμα, η αγορά των video games υπολογίζεται ότι άγγιξε το 2016, τις 1.72 δις λίρες, ενώ η Γαλλία σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, έχει στο ενεργητικό της πάνω από 300 εταιρείες game development, από τις οποίες το 77% έχει έσοδα πάνω από 1 εκατ. ευρώ, ενώ ένα μικρό ποσοστό σημειώνει έσοδα πάνω από 10 εκατ. ευρώ.

Τα video games αποτελούν ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο ο οποίος προσελκύει ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των διεθνών επενδυτών. Τα ηλεκτρονικά αθλήματα (eSports) και οι εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) φαίνεται μάλιστα να σηματοδοτούν τη νέα κερδοφόρα τάση στο χώρο των ψηφιακών παιχνιδιών. Η βιομηχανία των video games αποκτά βαρύνουσα σημασία για την οικονομική ζωή μιας χώρας, η οποία επιθυμεί να επενδύσει στρατηγικά στην ανάπτυξη της τεχνολογίας.

Η κυρίαρχη αντίληψη θέλει τα video games να ταυτίζονται με παιχνίδια πολεμικών αναμετρήσεων και στρατηγικής τα οποία προσελκύουν σχεδόν κατ? αποκλειστικότητα εφήβους. Αντίθετα, τα ψηφιακά παιχνίδια αποτελούν ένα διαδραστικό μέσο το οποίο τείνει επίσης να περικλείει πολιτιστικά στοιχεία. Είναι ενδεικτικό ότι το μουσείο ΜOMA της Νέας Υόρκης έχει συμπεριλάβει στη συλλογή του 14 κλασικά και καινούργια ψηφιακά παιχνίδια όπως το Pac-man (1980) και το Flow (2006), αναγνωρίζοντας κατ? αυτόν τον τρόπο την αξία τους από άποψη σχεδιασμού, απεικόνισης χώρου, καλλιτεχνικής έκφρασης κτλ. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι σήμερα λειτουργούν 14 μουσεία ψηφιακών παιχνιδιών- μουσεία που εκθέτουν κονσόλες, παιχνίδια, παιγνιώδεις εφαρμογές, αντικείμενα και προϊόντα που σχετίζονται με την παιγνιώδη κουλτούρα. Τα ψηφιακά παιχνίδια χρησιμοποιούνται πια για να εκφράσουν και να διαδώσουν στοιχεία πολιτισμού: το παιχνίδι Never Alone, το οποίο κέρδισε βραβείο BAFTA (2015) για «Best Debut Game» είναι αφιερωμένο στην κουλτούρα και τον πολιτισμό των Ινουίτ, των Εσκιμώων της Αλάσκας. Πρόκειται για ένα παιχνίδι το οποίο έχει ενσωματώσει πληροφορίες και τεκμήρια του πολιτισμού των Ινουίτ.

Τα ψηφιακά παιχνίδια συστήνουν πλέον ένα πολύπλοκο σύστημα και μια σύνθετη διανοητική προσπάθεια, η οποία απαιτεί ψηφιακές δεξιότητες και διαθέτει αφήγηση, σενάριο, γραφιστικά στοιχεία με στόχο να υποστηρίζει σε διαρκή βάση αναρίθμητα κοινωνικά δίκτυα και κοινότητες παικτών σε παγκόσμιο επίπεδο. Στη βάση των δεδομένων αυτών και έχοντας υπόψη μας το γεγονός ότι τα video games έχουν διεθνικό χαρακτήρα, με πολλά studios να συνεργάζονται με επαγγελματίες οι οποίοι εργάζονται και διαμένουν σε διαφορετικές χώρες, με εταιρείες οι οποίες έχουν μεταφέρει τη έδρα τους σε κάποια άλλη χώρα με ευνοϊκότερο οικονομικό και φορολογικό σύστημα, το στοίχημα της κάθε χώρας που επιθυμεί να επενδύσει στον τομέα ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών (συμπεριλαμβάνοντας όλες τις ειδικότητες που εμπλέκονται στη διαδικασία αυτή όπως πχ. Μουσικοί, artists, σχεδιαστές, προγραμματιστές, σκηνοθέτες, animators, σεναριογράφοι κτλ.) είναι:
πώς θα συγκρατήσει το brain drain, εξειδικευμένους επαγγελματίες που θα αναζητήσουν εργασία σε άλλη χώρα
πώς θα προσελκύσει μεγάλα studios τα οποία και θα ανοίξουν κάποιο τοπικό παράρτημα στη χώρα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εταιρεία Wargaming με έδρα τη Λευκωσία, η οποία διαθέτει 15 studios σε διαφορετικές χώρες και με έσοδα που για το 2015 και μόνο για το παιχνίδι World of Tanks, έφθασαν τα $446 εκατ.

Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και σημαντικό ρόλο στις παραπάνω εξελίξεις διαδραμάτισαν τα φορολογικά και επενδυτικά κίνητρα που υιοθέτησαν οι περισσότερες χώρες. Στην Αγγλία και στον Καναδά, η βιομηχανία των ψηφιακών παιχνιδιών λειτουργεί υπό καθεστώς tax relief, ενώ στην Αμερική εφαρμόζεται ένας συνδυασμός tax relief και cash rebate το οποίο διαφοροποιείται από πολιτεία σε πολιτεία (πχ. στη Φλόριντα, στο Κολοράντο, στο Μίσιγκαν και στο Αρκάνσας έχει εφαρμοστεί η τακτική του cash rebate). Η Γαλλία από το 2008 υιοθέτησε φορολογικές ελαφρύνσεις της τάξεως του 20% για την παραγωγή video games, στην Αγγλία το αντίστοιχο ποσοστό κυμαίνεται στο 25%, στον Καναδά και συγκεκριμένα στο Οντάριο, αγγίζει το 40%. Στη Γαλλία επίσης παρέχονται οικονομικές κρατικές ενισχύσεις για την ενίσχυση του pre-production, καθώς και για την ανάδειξη των ψηφιακών παιχνιδιών μέσω φεστιβάλ, ενώ στη Γερμανία και τη Βρετανία σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και τα Περιφερειακά Ταμεία Στήριξης με στόχο την προώθηση καινοτόμων ψηφιακών παιχνιδιών που χαρακτηρίζονται από υψηλή πολιτιστική ή εκπαιδευτική αξία ή εμφανίζουν μεγάλη εμπορική δυνατότητα. Τέλος, στην Ισπανία διεξάγεται συζήτηση για εισαγωγή φορολογικών και χρηματοοικονομικών κινήτρων tax rebate και tax relief παρόμοια με εκείνα της τηλεόρασης, του κινηματογράφου και του θεάτρου, με σκοπό την προσέλκυση ξένων επενδυτών.

Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν το γεγονός ότι τα video games όπως άλλοι τομείς υψηλού επενδυτικού ενδιαφέροντος όπως κατεξοχήν είναι ο κινηματογράφος, αποτελούν μια συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία όπου η προσέλκυση επενδύσεων αλλά και η παραγωγή ολοένα και πιο ανταγωνιστικών προϊόντων, θέτει ως επιτακτική ανάγκη το ζήτημα κρατικής ενίσχυσης.

Και ενώ η κινηματογραφική/ τηλεοπτική παραγωγή διαθέτει υψηλό κόστος λόγω εξοπλισμού και γυρισμάτων, όπου η φυσική παρουσία ενός επαγγελματικού συνεργείου σε επιλεγμένα σημεία ενδιαφέροντος κρίνεται σχεδόν αναπόφευκτη, στην περίπτωση των ψηφιακών παιχνιδιών η κατάσταση είναι διαφορετική. Η ανάπτυξη ενός ψηφιακού παιχνιδιού μπορεί να έχει από μηδενικό κόστος, ως εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του παιχνιδιού Destiny με κόστος παραγωγής 500 εκατ. δολάρια.

Η διαφορά μεταξύ των δύο μέσων, έγκειται στο γεγονός ότι στη περίπτωση των ψηφιακών παιχνιδιών, η επένδυση αφορά στην τεχνολογία και στην ανάπτυξη περιεχομένου, χωρίς να αναγνωρίζονται εδαφικές δεσμεύσεις. Στην ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών δεν υπεισέρχονται ζητήματα εδαφικότητας. Η αναπαράσταση και προσομοίωση των τοπίων και του εικονικού περιβάλλοντος στο πλαίσιο ενός ψηφιακού παιχνιδιού, δεν απαιτεί τη φυσική παρουσία του δημιουργού/σχεδιαστή στο φυσικό χώρο. Κατ? επέκταση, τα επενδυτικά κίνητρα που μπορεί μια χώρα να παράσχει σε επενδυτές, σχετίζονται κατά κύριο λόγο με παραμέτρους όπως ελκυστικό φορολογικό περιβάλλον, ολοκληρωμένο σύστημα επενδυτικών κινήτρων, διαθεσιμότητα δεξιοτήτων και εγχώριου επαγγελματικού δυναμικού και γιατί όχι, ποιοτικές συνθήκες διαβίωσης.

Ενισχύοντας την ελληνική αγορά των video games
Πώς μπορεί να επιτευχθεί η ανάπτυξη ενός επαγγελματικού κλάδου στην Ελλάδα, όταν μάλιστα άλλες χώρες έχουν ήδη μπεί πολύ μπροστά στον ανταγωνισμό και όταν η συζήτηση αφορά σε ένα προϊόν το οποίο είναι ανταγωνιστικό, εξαγώγιμο και καινοτόμο, όπως εξ? ορισμού είναι τα video games; Επιμέρους ενέργειες όμως όπως η υποστήριξη και προώθηση του εγχώριου προϊόντος και οι δράσεις εξωστρέφειας, αποτελούν τα πρώτα και απαραίτητα βήματα.

Για το λόγο αυτό, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας εδώ και δύο χρόνια υποστηρίζει δράσεις και πρωτοβουλίες οι οποίες στοχεύουν στην ενδυνάμωση της ελληνικής κοινότητας σχεδιαστών ψηφιακών παιχνιδιών, στην προώθηση συνεργειών και στη διασύνδεση της εγχώριας αγοράς με τη διεθνή. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το πρώτο μας διεθνές επιχειρηματικό φεστιβάλ Athens Games Festival ?17, και στο οποίο συμμετείχαν Έλληνες και ξένοι game developers σε μια έκθεση με πάνω από 60 περίπτερα, αλλά και εταιρείες διεθνούς κύρους όπως η Amazon, η Google, το Facebook, η Unity, η King, η Wargaming και πολλές άλλες.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα εκπρόσωποι διεθνών κολοσσών όπως είναι η Amazon, το Facebook, η Google, η King, η Unity και πολλές άλλες, ήταν παρόντες στον ίδιο χώρο, για να μεταδώσουν την εμπειρία τους αλλά και να κάνουν επαγγελματικά ραντεβού με όσους ενδιαφέρονται. Στην Αθήνα ήρθαν ακαδημαϊκοί από πανεπιστήμια του εξωτερικού οι οποίοι και έθιξαν σημαντικά ζητήματα που εμπίπτουν στον τομέα της ψηφιακής κουλτούρας, τα οποία αφορούν όλους όσους προσεγγίζουν με μια ερευνητική διάθεση τα video games.

Η ενδυνάμωση ενός παραγωγικού τομέα δεν πρέπει όμως να εξαντλείται σε δράσεις εξωστρέφειας και διάχυσης της γνώσης, αλλά στην αναζήτηση και εξασφάλιση συνέργειας με άλλους παραγωγικούς και συλλογικούς φορείς.

Κατά το πρόσφατο παρελθόν διοργανώσαμε επίσης με επιτυχία:
τέσσερις ελληνικές αποστολές, σε διεθνή συνέδρια του εξωτερικού (Πράγα, Σουηδία, Αγ. Πετρούπολη και Μόσχα), με τη σημαντική συμβολή της Aegean Airlines,
υποστηρίξαμε δράσεις που αφορούσαν στο εκπαιδευτικό παιχνίδι και δουλέψαμε με τα στελέχη του Κόμβου Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων (Innovathens) πάνω ένα Summer school αφιερωμένο στην ανάπτυξη παιχνιδιών,
υποστηρίξαμε την πρώτη έκθεση Video game που διοργάνωσε η GROW, όπου Έλληνες δημιουργοί μπορούσαν να παρουσιάσουν τα παιχνίδια τους στο κοινό,
γίναμε μάρτυρες στο πώς ο σχεδιασμός ψηφιακού παιχνιδιού ως συνεργατική διαδικασία μπορεί να ωφελήσει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας- μια εξαιρετική ημερίδα από το τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ,
μιλήσαμε για Pop culture και πώς τα ψηφιακά παιχνίδια απεικονίζονται στον κινηματογράφο σε μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση από το GameLab του Παντείου και τέλος, υπήρξαμε αρωγός στο πρώτο Digital Expo που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στα τέλη Σεπτεμβρίου από το New York College και την ομάδα του GameSpace, συνδιοργανώσαμε επίσης το Global game Jam 2015 και Global game Jam 2016 στο Γκάζι και στο Ζάππειο αντίστοιχα, καθώς και το Game Art Contest σε συνεργασία με το e-gaming στη ΔΕΘ, καταθέσαμε στο Υπουργείο Παιδείας πρόγραμμα σπουδών δια βίου μάθησης σε όλες τις Περιφέρειες με αντικείμενο την ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών και τη δημιουργία animation. Πρόκειται για ένα εντατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο απευθύνεται σε όσους επιθυμούν να εργαστούν στο χώρο του game development, σε όσους χρειάζονται περαιτέρω εφόδια, συνεργαζόμαστε με την ΕΡΤ για την ύπαρξη τηλεοπτικής εκπομπής αφιερωμένης στο χώρο του ψηφιακού παιχνιδιού, προετοιμάζουμε το επόμενο Athens Games Festival, το οποίο θα είναι και B2B και B2C.
Φυσικά, τέτοιου τύπου προσπάθειες παραμένουν ημιτελείς, όταν δεν έπονται από θεσμικές και νομοθετικές πρωτοβουλίες, οι οποίες έχουν τη δυναμική να επιφέρουν μακροοικονομικές πια αλλαγές.

Ο νέος νόμος 4487/ 2017
Στην Ελλάδα μέχρι πρόσφατα, δεν υπήρχε καμιά πρόβλεψη ή έστω αναγνώριση των ψηφιακών παιχνιδιών ως νευραλγικός τομέας της οικονομίας. Η ψήφιση του Ν.4487/2017 του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και συγκεκριμένα του κεφαλαίου Δ, το οποίο αφορά στη Δημιουργία Θεσμικού Πλαισίου για την Ενίσχυση της Παραγωγής Οπτικοακουστικών Έργων στην Ελλάδα, αλλάζει τα δεδομένα, αφού για πρώτη φορά συμπεριλαμβάνεται το ψηφιακό παιχνίδι ως αυτοτελές οπτικοακουστικό έργο, το οποίο και υπάγεται, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, σε καθεστώς ενίσχυσης, της οποίας το είδος και η ένταση έχει τη μορφή επιχορήγησης (cash rebate).

Στο πλαίσιο αυτό, τα ψηφιακά παιχνίδια και συγκεκριμένα τα εκπαιδευτικά, υπόκεινται σε συγκεκριμένα πολιτιστικά κριτήρια βάσει των οποίων ένα video game μπορεί να χαρακτηρισθεί ως πολιτιστικό προϊόν και ως εκ τούτου να υπαχθεί σε καθεστώς ενίσχυσης. Η επιχορήγηση που μπορεί να δοθεί, αφορά σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών που θα πραγματοποιηθούν στην ελληνική επικράτεια, ποσοστό των οποίων θα επιχορηγηθούν μετά την ολοκλήρωση της παραγωγής.

Σημαντικά στοιχεία στα οποία οφείλουμε να σταθούμε είναι τα εξής:
Πρώτον, σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τόνωση της εγχώριας παραγωγής, η οποία και όσον αφορά στα ψηφιακά παιχνίδια, έχει ένα καθαρά αυτοχρηματοδοτούμενο χαρακτήρα. Το γεγονός αυτό τείνει να λειτουργεί ασφυκτικά σε σχέση με την παραγωγή ενός ψηφιακού παιχνιδιού αφού τείνει είτε να γιγαντώνει τους χρόνους παραγωγής, είτε τελικά να επιβάλλει ως μοντέλο ανάπτυξης στην Ελλάδα, τη παραγωγή μικρής κλίμακας. Παράλληλα, ενώ τα τελευταία χρόνια χώρες όπως η Μάλτα, τείνουν να προσελκύουν το ενδιαφέρον εταιρειών ανάπτυξης παιχνιδιών με ΑΑΑ τίτλους, η Ελλάδα αντίθετα, δεν αποτελεί προορισμό για τις εταιρείες εκείνες οι οποίες είτε αναζητούν νέες αγορές, είτε επιθυμούν να ανοίξουν κάποιο παράρτημα σε μια ξένη χώρα.

Δεν είναι τυχαίο που στη γειτονική μας Μάλτα, τα τελευταία χρόνια έχουν ανοίξει παραρτήματα μεγάλες εταιρείες όπως η King και η 4Α, στη Βουλγαρία μεγάλα ονόματα στο χώρο του παγκόσμιου game industry όπως η Gameloft, η Ubisoft ή η Supercell διαθέτουν studios στη χώρα ή κάνουν εξωτερική ανάθεση των εργασιών τους. Στην Ελλάδα παρατηρείται το αντίστροφο κλίμα: σημειώνεται μια ολοένα και μεγαλύτερη διαρροή εγκεφάλων (brain drain) και συγκεκριμένα προγραμματιστών και artists, ενώ πολλές ελληνικές εταιρείες εγκαταλείπουν την Ελλάδα και εγκαθίστανται σε άλλες χώρες με πιο ευνοϊκό φορολογικό σύστημα. Με το καθεστώς ενίσχυσης που πρόσφατα νομοθετήθηκε, στοχεύουμε να θεραπεύσουμε την κατάσταση αυτή, η οποία όπως είναι αυτονόητο, έχει ζημιογόνες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.

Δεύτερον, η εφαρμογή του νόμου υποβοηθά και εξυπηρετεί άλλους πολύ σημαντικούς σκοπούς, όπως η διάσωση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού. Η παραγωγή προϊόντων πολιτιστικού χαρακτήρα και μάλιστα παιχνιδιών, τα οποία να προάγουν την ελληνική γλώσσα και κουλτούρα αποκτά ιδιαίτερη σημασία, όταν σύμφωνα με εκτιμήσεις της UNESCO το 80% του περιεχομένου στο διαδίκτυο αφορά 4 γλώσσες, στις οποίες δεν περιλαμβάνονται τα ελληνικά.

Δεδομένου ότι η κατανάλωση περιεχομένου στο διαδίκτυο θα αυξάνεται διαρκώς, η επένδυση στον ευρύτερο οπτικοακουστικό κλάδο αποτελεί μονόδρομο αν δε θέλουμε η ελληνική γλώσσα να γίνει είδος υπο εξαφάνιση στο μέλλον. Σήμερα κυκλοφορούν πολλοί τίτλοι παιχνιδιών που βασίζονται στην ελληνική μυθολογία και κουλτούρα όπως το God of War, το Apotheon, Clash of Titans τα οποία έχουν υλοποιηθεί από ξένες εταιρείες ή ενσωματώνουν ελληνικά στοιχεία όπως το Assassins?s Creed: Revelations όπου κάποιοι από τους χαρακτήρες του παιχνιδιού μιλούν ελληνικά.

Το καθεστώς ενίσχυσης, που προβλέπει ο νόμος 4487/ 2017 στηρίζεται στην εφαρμογή ενός καταλόγου πολιτιστικών κριτηρίων (cultural test) βάσει των οποίων μπορεί να χαρακτηριστεί ένα ψηφιακό παιχνίδι ως πολιτιστικό προϊόν. Τα κριτήρια που έχουν τεθεί και τα οποία αφορούν στο περιεχόμενο, στους συντελεστές και στην παραγωγική διαδικασία, τείνουν να αναδεικνύουν και εν τέλει να πριμοδοτούν στοιχεία τα οποία συχνά παραμελούνται, όπως η ανάδειξη χαρακτήρων με ελληνικές καταβολές ή η παραγωγή περιεχομένου το οποίο τείνει να προβάλλει τον πολιτισμικό, οικονομικό και κοινωνικό χώρο της Ελλάδας, την ιστορία, το παρελθόν και το μέλλον της. Τα ψηφιακά παιχνίδια διαθέτουν αυτήν τη δυνατότητα και στο πλαίσιο αυτό οφείλουμε να την ενισχύσουμε.

Το καθεστώς ενίσχυσης πρόκειται να εφαρμοστεί το 2018, με δημόσια πρόσκληση που θα απευθύνεται σε Έλληνες και ξένους game developers και publishers. Αυτόνομα οπτικοακουστικά έργα ή ακόμα και διασυνοριακές παραγωγές πρόκειται να αποτελέσουν την κληρονομιά του παρόντος νομοσχεδίου.

 

Του ΓΓ Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρη Κρέτσου 

πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ

0 σχόλια

Τα στοιχεία σας είναι ασφαλή! Το email σας δεν δημοσιεύεται...
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.

Τουρκία: Σφυροκόπημα λίρας, μετοχών, ομολόγων μετά τις αμερικανικές κυρώσεις

Οι κυρώσεις των ΗΠΑ στην Τουρκία και η ευρύτερη κλιμάκωση της έντασης στις σχέσεις της χώρας με τη Δύση πυροδοτούν νέες αναταράξεις στις τουρκικές αγορές. Η λίρα, οι μετοχές και τα ομόλογα της χώρας δέχονται σήμερα ισχυρότατες πιέσεις και η αιμορραγία θα μπορούσε να έχει ...

Διαβάστε περισσότερα

Ο Τραμπ απογειώνει τον χάλυβα και ... τα κέρδη της ArcelorMittal

Εντυπωσιακή αύξηση παρουσίασε η κερδοφορία της ArcelorMittal το δεύτερο τρίμηνο, καθώς η απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλλει δασμούς στον χάλυβα έχουν οδηγήσει σε μεγάλη άνοδο την τιμή του μετάλλου, χωρίς ωστόσο να κάμψουν τη ζήτηση. Η κορυφαία, βάσει πωλήσεων, χαλυβουργία του πλανήτη, εμφάνισε τα υψηλότερα ...

Διαβάστε περισσότερα

Με απώλειες το κλείσιμο της εβδομάδας στο Χρηματιστήριο

Καθοδικά κινήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση της εβδομάδας το Χρηματιστήριο Αθηνών, με τον τζίρο να διατηρείται κάτω από τα 20 εκατ. ευρώ. O Γενικός Δείκτης υποχώρησε κατά 0,53%, κλείνοντας στις 751,43 μονάδες. Στην εβδομάδα, ο βασικός χρηματιστηριακός δείκτης κατέγραψε πτώση σε ποσοστό 0,39%, ενώ από τις αρχές ...

Διαβάστε περισσότερα

Δια χειρός Τραμπ η άνοδος στον χρυσό

Ανοδικά τερμάτισε απόψε η τιμή του χρυσού στα διεθνή χρηματιστήρια εμπορευμάτων, μετά τη χθεσινή παρέμβαση του Ντόναλντ Τραμπ εναντίον της αύξησης των αμερικανικών επιτοκίων. Συγκεκριμένα, τα συμβόλαια Αυγούστου ενισχύθηκαν κατά 0,6% ή κατά 7,10 δολάρια, τερματίζοντας στα 1.231,10 δολάρια ανά ουγγιά. Χθες, ο Αμερικανός πρόεδρος δήλωσε δυσαρεστημένος ...

Διαβάστε περισσότερα

Αντιδράσεις για το πρόστιμο της Κομισιόν στη Google

Σειρά αντιδράσεων και «απόνερων» στον κόσμο της τεχνολογίας και μη έχει προκαλέσει το πρόστιμο της Κομισιόν στη Google για πρακτικές της όσον αφορά στο Android. Ο επικεφαλής της US Federal Trade Commission, που είχε στο παρελθόν διερευνήσει και αυτή τη Google για κατάχρηση της κυρίαρχης θέσης ...

Διαβάστε περισσότερα

Πρόστιμο - ρεκόρ ύψους 4,34 δισ. στη Google

Πρόστιμο ρεκόρ - ύψους 4,34 δισ. ευρώ (5,06 δισ. δολ.) επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη Google, για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων της Ε.Ε. Κατά την Κομισιόν, από το 2011, η Google έχει επιβάλει παράνομους περιορισμούς σε κατασκευαστές συσκευών Android και φορείς εκμετάλλευσης δικτύων κινητών επικοινωνιών, με ...

Διαβάστε περισσότερα

Κοντά σε χαμηλό 8μήνου η στερλίνα

Σε επίπεδα χαμηλού οκταμήνου βρισκόταν το πρωί η στερλίνα, με φόντο τις διευρυνόμενες διαφωνίες εντός του Συντηρητικού κόμματος της πρωθυπουργού Τερέζα Μει για τον οδικό χάρτη του Brexit. Το βρετανικό νόμισμα κινείτο νωρίτερα γύρω στο 1,3255 δολάριο και παρέμενε αμετάβλητο έναντι του ευρώ στις 88,46 πένες. Ενώ ...

Διαβάστε περισσότερα

Τζεφ Μπέζος, ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη

Ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη κατέστη -και επισήμως- ο Τζεφ Μπέζος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Amazon. Ο Αμερικανός επιχειρηματίας κατάφερε να ξεπεράσει τον Μπιλ Γκέιτς της Microsoft και να αναρριχηθεί στην πρώτη θέση, διαθέτοντας περιουσία, συνολικού ύψους 150 δισ. δολαρίων, σε προσαρμοσμένη βάση. Μάλιστα, τον χωρίζουν ...

Διαβάστε περισσότερα

«Δεύτερη ευκαιρία» για ρύθμιση οφειλών μέσω εξωδικαστικού μηχανισμού

Διαδικαστικά θέματα ρυθμίζει η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Οικονομικών, Οικονομίας και Εργασίας ώστε οι οφειλέτες που επιθυμούν να ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών να έχουν δεύτερη ευκαιρία. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση αναμένεται να δημοσιευθεί το αμέσως προσεχές διάστημα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και να ...

Διαβάστε περισσότερα

Παγώνει η εκταμίευση της υπερδόσης των 15 δισ. ευρώ

Για τις αρχές Αυγούστου αναβλήθηκε η εκταμίευση της τελευταίας δόσης των 15 δισ. ευρώ, μετά τις ενστάσεις της Γερμανίας για το «πάγωμα» της αύξησης του ΦΠΑ στα πέντε νησιά, τα οποία πλήττονται από την προσφυγική κρίση. Κατόπιν της σημερινής συνεδρίασης του Eurogroup, o επικεφαλής της ευρωομάδας, ...

Διαβάστε περισσότερα

Στο στόχαστρο των Ιαπώνων μπαίνει η Apple

Στο στόχαστρο των Ιαπώνων μπαίνει η Apple. Οι αρχές της ασιατικής οικονομίας ανακοίνωσαν ότι η Apple ενδεχομένως να έχει παραβιάσει τους κανόνες ανταγωνισμούς αναγκάζοντας τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας να πωλούν τα iPhone της φθηνά και να επιβάλλουν υψηλότερες μηνιαίες χρεώσεις. Με τον τρόπο αυτό η Apple ...

Διαβάστε περισσότερα

Σε χαμηλό πενταμήνου τα ελληνικά ομόλογα

Σε χαμηλό επίπεδο πενταμήνου υποχώρησαν οι αποδόσεις των 10ετών ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters. «Η ελληνική αγορά ομολόγων συνέχισε να έχει καλύτερες επιδόσεις από τα άλλα ευρωπαϊκά ομόλογα, με τις αποδόσεις των 10ετών ομολόγων να υποχωρούν κατά 10 μονάδες βάσης σε ...

Διαβάστε περισσότερα

Η «Καταιγίδα της Ερήμου» και η φουρτούνα με τον ΦΠΑ στα νησιά

Η Άγκελα Μέρκελ άκουσε ,αλλά δεν συμφώνησε με την πρόταση Τσίπρα να διατηρηθεί ο μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά και έτσι η απόφαση να μην αλλάξει το φορολογικό καθεστώς αποτελεί μονομερή ενέργεια. Αυτό έγραψε η γερμανική εφημερίδα Ντι Βελτ ως εκτίμηση διαπραγματευτικών κύκλων της Ευρωπαικής Ένωσης ...

Διαβάστε περισσότερα

Facebook: Εξαγοράζει βρετανική εταιρεία για να αντιμετωπίσει τα fake news

Τη βρετανική εταιρεία Al ετοιμάζεται να εξαγοράσει η Facebook, προκειμένου να ενισχύσει τις προσπάθειες αντιμετώπισης του φαινομένου των ψευδών ειδήσεων. Η απόκτηση της λονδρέζικης εταιρείας, έναντι μόλις 30 εκατ. δολαρίων, αποσκοπεί στην ενίσχυση των διαδικασιών ελέγχου της αξιοπιστίας όσων ειδήσεων διακινούνται μέσω της πλατφόρμας του Facebook. Η ...

Διαβάστε περισσότερα

Η αγορά πετρελαίου σε θολό τοπίο

Σε μία προσπάθεια να στείλει μήνυμα για μείωση των τιμών στην αγορά πετρελαίου, ο Αμερικανός πρόεδρος, προανήγγειλε την αύξηση της προσφοράς κατά 2 εκατ. βαρέλια από τη Σαουδική Αραβία. Το πρόβλημα, όπως αποδείχθηκε, λίγο αργότερα, είναι ότι το Ριάντ δεν είχε δεσμευθεί ποτέ για κάτι ...

Διαβάστε περισσότερα

Τον επόμενο μήνα ο Ευκλείδης Τσακαλώτος παραδίδει την μελέτη για τις φοροελαφρύνσεις

Εντός του επόμενου μήνα αναμένεται να επιδώσει στον πρωθυπουργό μελέτη για το πού θα στοχεύουν οι φορολογικές ελαφρύνσεις, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος. Όπως τόνισε ο κ. Τσακαλώτος «για το 2019 έχουμε ένα ποσό 700 εκατ. ευρώ που είναι πάνω από τον στόχο, το οποίο θα ...

Διαβάστε περισσότερα

To ΔΝΤ είναι εδώ,ενωμένο δυνατό...

Επαφές με τεχνικά κλιμάκια του ΔΝΤ έχουν από χθες υπηρεσιακά στελέχη των εμπλεκόμενων με το πρόγραμμα υπουργείων, καθώς η αποστολή του Ταμείου βρίσκεται στην Αθήνα για τη συγγραφή της έκθεσης του άρθρου 4. Οι επαφές θα ολοκληρωθούν την Πέμπτη και η έκθεση αναμένεται να δημοσιοποιηθεί ...

Διαβάστε περισσότερα

S&P: Αναβάθμισε την Ελλάδα κατά μία βαθμίδα

Στην αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας κατά μία βαθμίδα προχωράει ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poor’s, χαιρετίζοντας τα αποτελέσματα του πρόσφατου Eurogroup. Συγκεκριμένα, ο αμερικανικός οίκος αναθεωρεί σε «Β+» -από «Β» προηγουμένως- τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, με το outlook να είναι «σταθερό». Η αναβάθμιση της ελληνικής ...

Διαβάστε περισσότερα

Πανηγύρι για το 2060 με μείωση συντάξεων, αφορολόγητο και νέο ΕΝΦΙΑ

Σκηνή πρώτη. Ένας συνταξιούχος πανηγυρίζει εν μέση οδώ. Μόλις έμαθε ότι επιμηκύνθηκε κατά 10 χρόνια ο χρόνος αποπληρωμής των δανείων και χάρηκε που το 2060 πλέον ,αντί του 2050 ,θα μπορέσει να ανασάνει μαζί με τα παιδιά ,τα δισέγγονα και τα τρισέγγονα του για την ...

Διαβάστε περισσότερα

Έκαναν...μνημονιακές και τις επόμενες κυβερνήσεις οι αντιμνημονιακοί!

Ένα «παράρτημα» το οποίο ενσωματώθηκε στο χθεσινό ανακοινωθέν του Eurogroup θα αποτελεί τον «πιλότο» της σημερινής, αλλά και των επόμενων κυβερνήσεων. Οι μεταμνημονιακές υποχρεώσεις ενσωματώνονται σε έξι «προαπαιτούμενα». Αυτή τη φορά, και με δεδομένη την ολοκλήρωση της 3ης δανειακής σύμβασης, η «ποινή» σε περίπτωση μη υλοποίησης ...

Διαβάστε περισσότερα

Τσακαλώτος: Βιώσιμο πλέον το χρέος

Τη συμφωνία - πακέτο του Eurogroup για την Ελλάδα χαιρέτισε ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, διαμηνύοντας σε κάθε τόνο ότι «το χρέος πλέον είναι βιώσιμο». «Χάρη σ’ αυτή τη συμφωνία, μπορούμε να βγούμε στις αγορές» έσπευσε να προσθέσει, εκφράζοντας την ικανοποίηση της Αθήνας για το ...

Διαβάστε περισσότερα

ESM:Η συνέχιση της πορείας των μεταρρυθμίσεων είναι καθοριστική για την Ελλάδα

"Η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στη σταθεροποίηση της οικονομίας της", αλλά "η συνέχιση αυτής της πορείας είναι αποφασιστική για να αποκτήσει μόνιμη και σταθερή πρόσβαση στις αγορές". Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της ετήσια έκθεση πεπραγμένων του ESM που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα στο ...

Διαβάστε περισσότερα

Σε ναδίρ 11 μηνών βυθίζεται το ευρώ

Σε ναδίρ 11 μηνών υποχωρεί σήμερα το ευρώ, στον απόηχο νέων ανησυχιών για τις πολιτικές εξελίξεις στην Ιταλία, αλλά και εν μέσω επίμονων φόβων για το πού θα οδηγήσει ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ. Το ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα κινείται σήμερα στα χαμηλότερα επίπεδα από τον ...

Διαβάστε περισσότερα