Τα ψηφιακά παιχνίδια δεν είναι απλώς διασκέδαση-Του Λευτέρη Κρέτσου

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
14 Νοεμβρίου 2017 17:15:00

Τα ψηφιακά παιχνίδια εντάσσονται στις λεγόμενες Δημιουργικές Βιομηχανίες (Creative Industries), ένας οικονομικός κλάδος ο οποίος περιλαμβάνει την κινηματογραφική παραγωγή, τις οπτικοακουστικές και ψηφιακές τέχνες, την αρχιτεκτονική, το design, τη μουσική, τη διαφήμιση κ.α. και του οποίου τα έσοδα αντιστοιχούν στο 3% του παγκόσμιου εγχώριου προϊόντος (GDP) με συνεχείς αυξητικές τάσεις. Στην Ελλάδα ο τομέας του ψηφιακού παιχνιδιού υπήρξε για πολλά χρόνια ένας κοιμώμενος γίγαντας, αφού μέχρι πρόσφατα αποτελούσε ένα αχαρτογράφητο πεδίο, εγκλωβισμένο στις προθεσμίες των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και απομονωμένο στα studios μεμονωμένων ομάδων ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών.

Και όλα αυτά, όταν σε παγκόσμιο επίπεδο τα ψηφιακά παιχνίδια αντιμετωπίζονται ως όχημα ανάπτυξης, καθώς η βιομηχανία των video games αντιστοιχεί σε περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολλάρια: όσον αφορά στην Αγγλία για παράδειγμα, η αγορά των video games υπολογίζεται ότι άγγιξε το 2016, τις 1.72 δις λίρες, ενώ η Γαλλία σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, έχει στο ενεργητικό της πάνω από 300 εταιρείες game development, από τις οποίες το 77% έχει έσοδα πάνω από 1 εκατ. ευρώ, ενώ ένα μικρό ποσοστό σημειώνει έσοδα πάνω από 10 εκατ. ευρώ.

Τα video games αποτελούν ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο ο οποίος προσελκύει ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των διεθνών επενδυτών. Τα ηλεκτρονικά αθλήματα (eSports) και οι εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) φαίνεται μάλιστα να σηματοδοτούν τη νέα κερδοφόρα τάση στο χώρο των ψηφιακών παιχνιδιών. Η βιομηχανία των video games αποκτά βαρύνουσα σημασία για την οικονομική ζωή μιας χώρας, η οποία επιθυμεί να επενδύσει στρατηγικά στην ανάπτυξη της τεχνολογίας.

Η κυρίαρχη αντίληψη θέλει τα video games να ταυτίζονται με παιχνίδια πολεμικών αναμετρήσεων και στρατηγικής τα οποία προσελκύουν σχεδόν κατ? αποκλειστικότητα εφήβους. Αντίθετα, τα ψηφιακά παιχνίδια αποτελούν ένα διαδραστικό μέσο το οποίο τείνει επίσης να περικλείει πολιτιστικά στοιχεία. Είναι ενδεικτικό ότι το μουσείο ΜOMA της Νέας Υόρκης έχει συμπεριλάβει στη συλλογή του 14 κλασικά και καινούργια ψηφιακά παιχνίδια όπως το Pac-man (1980) και το Flow (2006), αναγνωρίζοντας κατ? αυτόν τον τρόπο την αξία τους από άποψη σχεδιασμού, απεικόνισης χώρου, καλλιτεχνικής έκφρασης κτλ. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι σήμερα λειτουργούν 14 μουσεία ψηφιακών παιχνιδιών- μουσεία που εκθέτουν κονσόλες, παιχνίδια, παιγνιώδεις εφαρμογές, αντικείμενα και προϊόντα που σχετίζονται με την παιγνιώδη κουλτούρα. Τα ψηφιακά παιχνίδια χρησιμοποιούνται πια για να εκφράσουν και να διαδώσουν στοιχεία πολιτισμού: το παιχνίδι Never Alone, το οποίο κέρδισε βραβείο BAFTA (2015) για «Best Debut Game» είναι αφιερωμένο στην κουλτούρα και τον πολιτισμό των Ινουίτ, των Εσκιμώων της Αλάσκας. Πρόκειται για ένα παιχνίδι το οποίο έχει ενσωματώσει πληροφορίες και τεκμήρια του πολιτισμού των Ινουίτ.

Τα ψηφιακά παιχνίδια συστήνουν πλέον ένα πολύπλοκο σύστημα και μια σύνθετη διανοητική προσπάθεια, η οποία απαιτεί ψηφιακές δεξιότητες και διαθέτει αφήγηση, σενάριο, γραφιστικά στοιχεία με στόχο να υποστηρίζει σε διαρκή βάση αναρίθμητα κοινωνικά δίκτυα και κοινότητες παικτών σε παγκόσμιο επίπεδο. Στη βάση των δεδομένων αυτών και έχοντας υπόψη μας το γεγονός ότι τα video games έχουν διεθνικό χαρακτήρα, με πολλά studios να συνεργάζονται με επαγγελματίες οι οποίοι εργάζονται και διαμένουν σε διαφορετικές χώρες, με εταιρείες οι οποίες έχουν μεταφέρει τη έδρα τους σε κάποια άλλη χώρα με ευνοϊκότερο οικονομικό και φορολογικό σύστημα, το στοίχημα της κάθε χώρας που επιθυμεί να επενδύσει στον τομέα ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών (συμπεριλαμβάνοντας όλες τις ειδικότητες που εμπλέκονται στη διαδικασία αυτή όπως πχ. Μουσικοί, artists, σχεδιαστές, προγραμματιστές, σκηνοθέτες, animators, σεναριογράφοι κτλ.) είναι:
πώς θα συγκρατήσει το brain drain, εξειδικευμένους επαγγελματίες που θα αναζητήσουν εργασία σε άλλη χώρα
πώς θα προσελκύσει μεγάλα studios τα οποία και θα ανοίξουν κάποιο τοπικό παράρτημα στη χώρα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εταιρεία Wargaming με έδρα τη Λευκωσία, η οποία διαθέτει 15 studios σε διαφορετικές χώρες και με έσοδα που για το 2015 και μόνο για το παιχνίδι World of Tanks, έφθασαν τα $446 εκατ.

Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και σημαντικό ρόλο στις παραπάνω εξελίξεις διαδραμάτισαν τα φορολογικά και επενδυτικά κίνητρα που υιοθέτησαν οι περισσότερες χώρες. Στην Αγγλία και στον Καναδά, η βιομηχανία των ψηφιακών παιχνιδιών λειτουργεί υπό καθεστώς tax relief, ενώ στην Αμερική εφαρμόζεται ένας συνδυασμός tax relief και cash rebate το οποίο διαφοροποιείται από πολιτεία σε πολιτεία (πχ. στη Φλόριντα, στο Κολοράντο, στο Μίσιγκαν και στο Αρκάνσας έχει εφαρμοστεί η τακτική του cash rebate). Η Γαλλία από το 2008 υιοθέτησε φορολογικές ελαφρύνσεις της τάξεως του 20% για την παραγωγή video games, στην Αγγλία το αντίστοιχο ποσοστό κυμαίνεται στο 25%, στον Καναδά και συγκεκριμένα στο Οντάριο, αγγίζει το 40%. Στη Γαλλία επίσης παρέχονται οικονομικές κρατικές ενισχύσεις για την ενίσχυση του pre-production, καθώς και για την ανάδειξη των ψηφιακών παιχνιδιών μέσω φεστιβάλ, ενώ στη Γερμανία και τη Βρετανία σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και τα Περιφερειακά Ταμεία Στήριξης με στόχο την προώθηση καινοτόμων ψηφιακών παιχνιδιών που χαρακτηρίζονται από υψηλή πολιτιστική ή εκπαιδευτική αξία ή εμφανίζουν μεγάλη εμπορική δυνατότητα. Τέλος, στην Ισπανία διεξάγεται συζήτηση για εισαγωγή φορολογικών και χρηματοοικονομικών κινήτρων tax rebate και tax relief παρόμοια με εκείνα της τηλεόρασης, του κινηματογράφου και του θεάτρου, με σκοπό την προσέλκυση ξένων επενδυτών.

Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν το γεγονός ότι τα video games όπως άλλοι τομείς υψηλού επενδυτικού ενδιαφέροντος όπως κατεξοχήν είναι ο κινηματογράφος, αποτελούν μια συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία όπου η προσέλκυση επενδύσεων αλλά και η παραγωγή ολοένα και πιο ανταγωνιστικών προϊόντων, θέτει ως επιτακτική ανάγκη το ζήτημα κρατικής ενίσχυσης.

Και ενώ η κινηματογραφική/ τηλεοπτική παραγωγή διαθέτει υψηλό κόστος λόγω εξοπλισμού και γυρισμάτων, όπου η φυσική παρουσία ενός επαγγελματικού συνεργείου σε επιλεγμένα σημεία ενδιαφέροντος κρίνεται σχεδόν αναπόφευκτη, στην περίπτωση των ψηφιακών παιχνιδιών η κατάσταση είναι διαφορετική. Η ανάπτυξη ενός ψηφιακού παιχνιδιού μπορεί να έχει από μηδενικό κόστος, ως εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του παιχνιδιού Destiny με κόστος παραγωγής 500 εκατ. δολάρια.

Η διαφορά μεταξύ των δύο μέσων, έγκειται στο γεγονός ότι στη περίπτωση των ψηφιακών παιχνιδιών, η επένδυση αφορά στην τεχνολογία και στην ανάπτυξη περιεχομένου, χωρίς να αναγνωρίζονται εδαφικές δεσμεύσεις. Στην ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών δεν υπεισέρχονται ζητήματα εδαφικότητας. Η αναπαράσταση και προσομοίωση των τοπίων και του εικονικού περιβάλλοντος στο πλαίσιο ενός ψηφιακού παιχνιδιού, δεν απαιτεί τη φυσική παρουσία του δημιουργού/σχεδιαστή στο φυσικό χώρο. Κατ? επέκταση, τα επενδυτικά κίνητρα που μπορεί μια χώρα να παράσχει σε επενδυτές, σχετίζονται κατά κύριο λόγο με παραμέτρους όπως ελκυστικό φορολογικό περιβάλλον, ολοκληρωμένο σύστημα επενδυτικών κινήτρων, διαθεσιμότητα δεξιοτήτων και εγχώριου επαγγελματικού δυναμικού και γιατί όχι, ποιοτικές συνθήκες διαβίωσης.

Ενισχύοντας την ελληνική αγορά των video games
Πώς μπορεί να επιτευχθεί η ανάπτυξη ενός επαγγελματικού κλάδου στην Ελλάδα, όταν μάλιστα άλλες χώρες έχουν ήδη μπεί πολύ μπροστά στον ανταγωνισμό και όταν η συζήτηση αφορά σε ένα προϊόν το οποίο είναι ανταγωνιστικό, εξαγώγιμο και καινοτόμο, όπως εξ? ορισμού είναι τα video games; Επιμέρους ενέργειες όμως όπως η υποστήριξη και προώθηση του εγχώριου προϊόντος και οι δράσεις εξωστρέφειας, αποτελούν τα πρώτα και απαραίτητα βήματα.

Για το λόγο αυτό, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας εδώ και δύο χρόνια υποστηρίζει δράσεις και πρωτοβουλίες οι οποίες στοχεύουν στην ενδυνάμωση της ελληνικής κοινότητας σχεδιαστών ψηφιακών παιχνιδιών, στην προώθηση συνεργειών και στη διασύνδεση της εγχώριας αγοράς με τη διεθνή. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το πρώτο μας διεθνές επιχειρηματικό φεστιβάλ Athens Games Festival ?17, και στο οποίο συμμετείχαν Έλληνες και ξένοι game developers σε μια έκθεση με πάνω από 60 περίπτερα, αλλά και εταιρείες διεθνούς κύρους όπως η Amazon, η Google, το Facebook, η Unity, η King, η Wargaming και πολλές άλλες.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα εκπρόσωποι διεθνών κολοσσών όπως είναι η Amazon, το Facebook, η Google, η King, η Unity και πολλές άλλες, ήταν παρόντες στον ίδιο χώρο, για να μεταδώσουν την εμπειρία τους αλλά και να κάνουν επαγγελματικά ραντεβού με όσους ενδιαφέρονται. Στην Αθήνα ήρθαν ακαδημαϊκοί από πανεπιστήμια του εξωτερικού οι οποίοι και έθιξαν σημαντικά ζητήματα που εμπίπτουν στον τομέα της ψηφιακής κουλτούρας, τα οποία αφορούν όλους όσους προσεγγίζουν με μια ερευνητική διάθεση τα video games.

Η ενδυνάμωση ενός παραγωγικού τομέα δεν πρέπει όμως να εξαντλείται σε δράσεις εξωστρέφειας και διάχυσης της γνώσης, αλλά στην αναζήτηση και εξασφάλιση συνέργειας με άλλους παραγωγικούς και συλλογικούς φορείς.

Κατά το πρόσφατο παρελθόν διοργανώσαμε επίσης με επιτυχία:
τέσσερις ελληνικές αποστολές, σε διεθνή συνέδρια του εξωτερικού (Πράγα, Σουηδία, Αγ. Πετρούπολη και Μόσχα), με τη σημαντική συμβολή της Aegean Airlines,
υποστηρίξαμε δράσεις που αφορούσαν στο εκπαιδευτικό παιχνίδι και δουλέψαμε με τα στελέχη του Κόμβου Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων (Innovathens) πάνω ένα Summer school αφιερωμένο στην ανάπτυξη παιχνιδιών,
υποστηρίξαμε την πρώτη έκθεση Video game που διοργάνωσε η GROW, όπου Έλληνες δημιουργοί μπορούσαν να παρουσιάσουν τα παιχνίδια τους στο κοινό,
γίναμε μάρτυρες στο πώς ο σχεδιασμός ψηφιακού παιχνιδιού ως συνεργατική διαδικασία μπορεί να ωφελήσει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας- μια εξαιρετική ημερίδα από το τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ,
μιλήσαμε για Pop culture και πώς τα ψηφιακά παιχνίδια απεικονίζονται στον κινηματογράφο σε μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση από το GameLab του Παντείου και τέλος, υπήρξαμε αρωγός στο πρώτο Digital Expo που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στα τέλη Σεπτεμβρίου από το New York College και την ομάδα του GameSpace, συνδιοργανώσαμε επίσης το Global game Jam 2015 και Global game Jam 2016 στο Γκάζι και στο Ζάππειο αντίστοιχα, καθώς και το Game Art Contest σε συνεργασία με το e-gaming στη ΔΕΘ, καταθέσαμε στο Υπουργείο Παιδείας πρόγραμμα σπουδών δια βίου μάθησης σε όλες τις Περιφέρειες με αντικείμενο την ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών και τη δημιουργία animation. Πρόκειται για ένα εντατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο απευθύνεται σε όσους επιθυμούν να εργαστούν στο χώρο του game development, σε όσους χρειάζονται περαιτέρω εφόδια, συνεργαζόμαστε με την ΕΡΤ για την ύπαρξη τηλεοπτικής εκπομπής αφιερωμένης στο χώρο του ψηφιακού παιχνιδιού, προετοιμάζουμε το επόμενο Athens Games Festival, το οποίο θα είναι και B2B και B2C.
Φυσικά, τέτοιου τύπου προσπάθειες παραμένουν ημιτελείς, όταν δεν έπονται από θεσμικές και νομοθετικές πρωτοβουλίες, οι οποίες έχουν τη δυναμική να επιφέρουν μακροοικονομικές πια αλλαγές.

Ο νέος νόμος 4487/ 2017
Στην Ελλάδα μέχρι πρόσφατα, δεν υπήρχε καμιά πρόβλεψη ή έστω αναγνώριση των ψηφιακών παιχνιδιών ως νευραλγικός τομέας της οικονομίας. Η ψήφιση του Ν.4487/2017 του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και συγκεκριμένα του κεφαλαίου Δ, το οποίο αφορά στη Δημιουργία Θεσμικού Πλαισίου για την Ενίσχυση της Παραγωγής Οπτικοακουστικών Έργων στην Ελλάδα, αλλάζει τα δεδομένα, αφού για πρώτη φορά συμπεριλαμβάνεται το ψηφιακό παιχνίδι ως αυτοτελές οπτικοακουστικό έργο, το οποίο και υπάγεται, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, σε καθεστώς ενίσχυσης, της οποίας το είδος και η ένταση έχει τη μορφή επιχορήγησης (cash rebate).

Στο πλαίσιο αυτό, τα ψηφιακά παιχνίδια και συγκεκριμένα τα εκπαιδευτικά, υπόκεινται σε συγκεκριμένα πολιτιστικά κριτήρια βάσει των οποίων ένα video game μπορεί να χαρακτηρισθεί ως πολιτιστικό προϊόν και ως εκ τούτου να υπαχθεί σε καθεστώς ενίσχυσης. Η επιχορήγηση που μπορεί να δοθεί, αφορά σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών που θα πραγματοποιηθούν στην ελληνική επικράτεια, ποσοστό των οποίων θα επιχορηγηθούν μετά την ολοκλήρωση της παραγωγής.

Σημαντικά στοιχεία στα οποία οφείλουμε να σταθούμε είναι τα εξής:
Πρώτον, σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τόνωση της εγχώριας παραγωγής, η οποία και όσον αφορά στα ψηφιακά παιχνίδια, έχει ένα καθαρά αυτοχρηματοδοτούμενο χαρακτήρα. Το γεγονός αυτό τείνει να λειτουργεί ασφυκτικά σε σχέση με την παραγωγή ενός ψηφιακού παιχνιδιού αφού τείνει είτε να γιγαντώνει τους χρόνους παραγωγής, είτε τελικά να επιβάλλει ως μοντέλο ανάπτυξης στην Ελλάδα, τη παραγωγή μικρής κλίμακας. Παράλληλα, ενώ τα τελευταία χρόνια χώρες όπως η Μάλτα, τείνουν να προσελκύουν το ενδιαφέρον εταιρειών ανάπτυξης παιχνιδιών με ΑΑΑ τίτλους, η Ελλάδα αντίθετα, δεν αποτελεί προορισμό για τις εταιρείες εκείνες οι οποίες είτε αναζητούν νέες αγορές, είτε επιθυμούν να ανοίξουν κάποιο παράρτημα σε μια ξένη χώρα.

Δεν είναι τυχαίο που στη γειτονική μας Μάλτα, τα τελευταία χρόνια έχουν ανοίξει παραρτήματα μεγάλες εταιρείες όπως η King και η 4Α, στη Βουλγαρία μεγάλα ονόματα στο χώρο του παγκόσμιου game industry όπως η Gameloft, η Ubisoft ή η Supercell διαθέτουν studios στη χώρα ή κάνουν εξωτερική ανάθεση των εργασιών τους. Στην Ελλάδα παρατηρείται το αντίστροφο κλίμα: σημειώνεται μια ολοένα και μεγαλύτερη διαρροή εγκεφάλων (brain drain) και συγκεκριμένα προγραμματιστών και artists, ενώ πολλές ελληνικές εταιρείες εγκαταλείπουν την Ελλάδα και εγκαθίστανται σε άλλες χώρες με πιο ευνοϊκό φορολογικό σύστημα. Με το καθεστώς ενίσχυσης που πρόσφατα νομοθετήθηκε, στοχεύουμε να θεραπεύσουμε την κατάσταση αυτή, η οποία όπως είναι αυτονόητο, έχει ζημιογόνες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.

Δεύτερον, η εφαρμογή του νόμου υποβοηθά και εξυπηρετεί άλλους πολύ σημαντικούς σκοπούς, όπως η διάσωση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού. Η παραγωγή προϊόντων πολιτιστικού χαρακτήρα και μάλιστα παιχνιδιών, τα οποία να προάγουν την ελληνική γλώσσα και κουλτούρα αποκτά ιδιαίτερη σημασία, όταν σύμφωνα με εκτιμήσεις της UNESCO το 80% του περιεχομένου στο διαδίκτυο αφορά 4 γλώσσες, στις οποίες δεν περιλαμβάνονται τα ελληνικά.

Δεδομένου ότι η κατανάλωση περιεχομένου στο διαδίκτυο θα αυξάνεται διαρκώς, η επένδυση στον ευρύτερο οπτικοακουστικό κλάδο αποτελεί μονόδρομο αν δε θέλουμε η ελληνική γλώσσα να γίνει είδος υπο εξαφάνιση στο μέλλον. Σήμερα κυκλοφορούν πολλοί τίτλοι παιχνιδιών που βασίζονται στην ελληνική μυθολογία και κουλτούρα όπως το God of War, το Apotheon, Clash of Titans τα οποία έχουν υλοποιηθεί από ξένες εταιρείες ή ενσωματώνουν ελληνικά στοιχεία όπως το Assassins?s Creed: Revelations όπου κάποιοι από τους χαρακτήρες του παιχνιδιού μιλούν ελληνικά.

Το καθεστώς ενίσχυσης, που προβλέπει ο νόμος 4487/ 2017 στηρίζεται στην εφαρμογή ενός καταλόγου πολιτιστικών κριτηρίων (cultural test) βάσει των οποίων μπορεί να χαρακτηριστεί ένα ψηφιακό παιχνίδι ως πολιτιστικό προϊόν. Τα κριτήρια που έχουν τεθεί και τα οποία αφορούν στο περιεχόμενο, στους συντελεστές και στην παραγωγική διαδικασία, τείνουν να αναδεικνύουν και εν τέλει να πριμοδοτούν στοιχεία τα οποία συχνά παραμελούνται, όπως η ανάδειξη χαρακτήρων με ελληνικές καταβολές ή η παραγωγή περιεχομένου το οποίο τείνει να προβάλλει τον πολιτισμικό, οικονομικό και κοινωνικό χώρο της Ελλάδας, την ιστορία, το παρελθόν και το μέλλον της. Τα ψηφιακά παιχνίδια διαθέτουν αυτήν τη δυνατότητα και στο πλαίσιο αυτό οφείλουμε να την ενισχύσουμε.

Το καθεστώς ενίσχυσης πρόκειται να εφαρμοστεί το 2018, με δημόσια πρόσκληση που θα απευθύνεται σε Έλληνες και ξένους game developers και publishers. Αυτόνομα οπτικοακουστικά έργα ή ακόμα και διασυνοριακές παραγωγές πρόκειται να αποτελέσουν την κληρονομιά του παρόντος νομοσχεδίου.

 

Του ΓΓ Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρη Κρέτσου 

πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ

0 σχόλια

Τα στοιχεία σας είναι ασφαλή! Το email σας δεν δημοσιεύεται...
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.

Προθεσμία 15 ημερών για να μην χαθεί η ρύθμιση των 100 δόσεων

Μόλις 15 ημέρες απέμειναν προκειμένου να ενεργοποιηθεί στην πράξη η πολύ αυστηρή πρακτική της απώλειας ρυθμίσεων τμηματικής εξόφλησης για όσους καθυστερούν έστω και μια ημέρα για να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν νέες φορολογικές οφειλές. Το μεγάλο crash test για χιλιάδες οφειλέτες του δημοσίου που εξακολουθούν να ...

Διαβάστε περισσότερα

Με πρωτογενές πλεόνασμα 1,967 δισ. ευρώ ο προϋπολογισμός του 2017

Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,967 δισ. ευρώ παρουσίασε ο προυπολογισμός το δωδεκάμηνο Ιανουάριος - Δεκέμβριος του 2017 έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2,778 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2016 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 877 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, ...

Διαβάστε περισσότερα

Η Lego ενώνει τις δυνάμεις της με τον κινεζικό κολοσσό Tencent

Η δανέζικη εταιρία παιχνιδιών Lego ενώνει τις δυνάμεις της με τον κινεζικό διαδικτυακό κολοσσό Tencent Holdings προκειμένου να αναπτύξουν από κοινού διαδικτυακά παιχνίδια και ενδεχομένως ένα κοινωνικό δίκτυο που θα προορίζεται για τα παιδιά στην Κίνα. Η Lego, που ανήκει σε ιδιώτες, έχει δει επιβράδυνση στο ...

Διαβάστε περισσότερα

Πότε θα καταβληθούν οι συντάξεις του Φεβρουαρίου 2018

Την Τρίτη 30 Ιανουαρίου ξεκινά η πληρωμή των συντάξεων για τον Φεβρουάριο 2018. Η καταβολή θα ολοκληρωθεί στις 2 Φεβρουαρίου. Αναλυτικά: Το Δημόσιο θα καταβάλει τις συντάξεις στις 30 Ιανουαρίου 2018 ημέρα Τρίτη. Το ΙΚΑ θα καταβάλει τις συντάξεις στις 30 Ιανουαρίου 2018 ημέρα Τρίτη. Ο ΟΑΕΕ θα καταβάλει ...

Διαβάστε περισσότερα

Πρόγραμμα GEFYRA: Επιχειρήσεις θα μπορούν να «υιοθετούν» νέους εργαζόμενους

Τη δημιουργία, καταρχήν, 3.000 θέσεων «προετοιμασίας για απασχόληση» και τη μετατροπή σημαντικού αριθμού αυτών των θέσεων σε θέσεις μόνιμης απασχόλησης, για την ανάσχεση του φαινομένου της διαρροής εγκεφάλων στο εξωτερικό, θέτει ως στόχο το CSR Hellas, στο πλαίσιο του προγράμματος GEFYRA (Greek Enterprises For Youth ...

Διαβάστε περισσότερα

Έως 15 Ιανουαρίου η υποβολή Α21 για τα οικογενειακά επιδόματα

Τη Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2018 λήγει η προθεσμία υποβολής αίτησης Α21 των δικαιούχων οικογενειακών επιδομάτων για το έτος 2017, όπως έγινε γνωστό από τη διοίκηση του ΟΓΑ. Οι ενδιαφερόμενοι που έχουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση τους στην ΑΑΔΕ (σύστημα taxis) έως ...

Διαβάστε περισσότερα

Τι περιλαμβάνει η τροπολογία για ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και στο Δημόσιο

Κατατέθηκε η τροπολογία που είχε προαναγγείλει ο υπουργός Οικονομικών για να καλύψει το σχετικό προαπαιτούμενο. Ετσι, από την 1η Μαΐου οι πλειστηριασμοί που θα γίνονται για χρέη στο Δημόσιο θα εκτελούνται μόνο ηλεκτρονικά. Υπενθυμίζεται ότι το πολυνομοσχέδιο ορίζει την 21η Φεβρουαρίου ως την ημερομηνία που ...

Διαβάστε περισσότερα

Αυτά είναι τα νέα κριτήρια για το ΕΚΑΣ

Οι τρεις βασικές προϋποθέσεις για τη χορήγηση του ΕΚΑΣ ύψους 35 ευρώ για το 2018 είναι: -η συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας του δικαιούχου, -το μικτό μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις κύριες και επικουρικές να μην υπερβαίνει τα 643 ευρώ, -το ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα του συνταξιούχου δεν ...

Διαβάστε περισσότερα

«Είμαστε κυβέρνηση με σοβαρότητα που δεν πουλάει φούμαρα»

Για βελτίωση του οικονομικού κλίματος της χώρας και αύξηση της κατανάλωσης από τους Έλληνες φορολογούμενους μίλησε ο κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος για να υποστηρίξει ότι τα θετικά αποτελέσματα οφείλονται «σε μια κυβέρνηση με σοβαρότητα που δεν πουλάει φούμαρα». «Άλλαξε η ατζέντα. Το βλέπουμε και στις αντιδράσεις της ...

Διαβάστε περισσότερα

Αυτή είναι η «ιδανική επιχείρηση»

Στρατηγική και ορθή χρήση των νέων τεχνολογιών συνθέτουν την «ιδανική επιχείρηση», σύμφωνα με τα αποτελέσματα ετήσιας έρευνας της Deloitte με τίτλο «Τεχνολογικές Τάσεις 2018: Η Ιδανική Επιχείρηση». Συγκεκριμένα, η έρευνα της Deloitte αναδεικνύει τα οκτώ βασικότερα σημεία, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν τη στρατηγική και τα ...

Διαβάστε περισσότερα

Spiegel: «Πίσω από τον στόχο ο Τσίπρας»

Σε μεγάλη καθυστέρηση βρίσκεται η Ελλάδα σχετικά με την υλοποίηση των προαπαιτουμένων για να λάβει χρήματα από τους Eυρωπαίους εταίρους της, υποστηρίζει το Spiegel. SZ: εν όψει ρεκόρ στον τουρισμό η Ελλάδα. Στο νέο τεύχος του περιοδικού Spiegel που κυκλοφορεί το Σάββατο σημειώνεται σε συνοπτικό άρθρο ...

Διαβάστε περισσότερα

Με ούζο θα γιορτάσω την έξοδο σας απο τα μνημόνια!

Ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος έχουν αλλάξει εντελώς τη σχέση της Ελλάδας με τους Ευρωπαίους εταίρους, δηλώνει ο απερχόμενος επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ. «Ο πρωθυπουργός, κ. Τσίπρας και, φυσικά, ο (νυν υπουργός Οικονομικών) Ευκλείδης Τσακαλώτος, έχουν αλλάξει παντελώς τη ...

Διαβάστε περισσότερα

Οδική βοήθεια εντός μίας ώρας αλλιώς πρόστιμο έως 20.000 ευρώ

Mε βαριά πρόστιμα κινδυνεύουν οι εταιρείες οδικής βοήθειας αν δεν ανταποκριθούν στην κλήση των πελατών τους εντός μίας ώρας. Το πρόστιμο φτάνει στα 20.000 ευρώ. Η σχετική προβλέψη υπάρχει στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου όπου με τις διατάξεις του υπουργείου Υποδομών αναθεωρείται το πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών ...

Διαβάστε περισσότερα

Φοροδιαφεύγεις; Χάνεις το ΑΦΜ...

Διατάξεις οι οποίες θα οδηγούν σε απενεργοποίηση ΑΦΜ για όσους φοροδιαφεύγουν ή έχουν υποβάλει ψευδή στοιχεία για την απόκτησή του, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της γ’ αξιολόγησης, το οποίο κατατέθηκε την Τρίτη στη Βουλή. Ειδικότερα στο νομοσχέδιο προβλέπονται τα ...

Διαβάστε περισσότερα

Ok! Aπο απέραντο φρενοκομείο γινόμαστε απέραντο φρουτάδικο!

Αναμφίβολα όταν η κυβέρνηση διατυμπάνιζε το όραμα της για «δίκαιη ανάπτυξη», δεν πήγαινε το μυαλό κανενός στα... καζίνο. Με το ογκώδες πολυνομοσχέδιο και οι πιο ρομαντικοί προσγειώθηκαν στην σκληρή πραγματικότητα, που λέει ότι η κυβέρνηση όχι μόνο έστησε ένα νέο πλαίσιο για την αδειοδότηση τέτοιων δραστηριοτήτων, ...

Διαβάστε περισσότερα

AEGEAN: Ιστορικό Ρεκόρ με 13,2 εκατ. επιβάτες το 2017

Ιστορικό ρεκόρ σημείωσε η επιβατική κίνηση της AEGEAN και της Olympic Air το 2017, αφού ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 13 εκατομμύρια επιβάτες, σημείωνοντας αύξηση 6%. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, στο σύνολο του έτους καταγράφηκε ιστορικό ρεκόρ, καθώς μεταφέρθηκαν 13,2 εκατ. επιβάτες, 750 χιλιάδες ...

Διαβάστε περισσότερα

ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκε 4,4% η βιομηχανική παραγωγή στο 11μηνο

Αύξηση 0,8% σημείωσε η βιομηχανική παραγωγή στη χώρα τον περασμένο Νοέμβριο, ενώ η παραγωγή των μεταποιητικών βιομηχανιών αυξήθηκε 0,2%. Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης βιομηχανικής παραγωγής παρουσίασε αύξηση 0,8% τον Νοέμβριο 2017 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2016, έναντι αύξησης 2,1% ...

Διαβάστε περισσότερα

Νέο ρεκόρ για τον κλάδο των εξαγωγών

«Με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά στοιχεία, όπως η σημαντική ανάπτυξη στις τρίτες χώρες και η μείωση του εμπορικού ελλείμματος, έκλεισαν οι ελληνικές εξαγωγές τον Νοέμβριο του 2017, οι οποίες συνέχισαν ακάθεκτες την ανοδική τους πορεία» σημειώνει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, σε σημερινή ανακοίνωσή του. Παρά τις αντιξοότητες και ...

Διαβάστε περισσότερα

Ρεκόρ στις αγοραπωλησίες πλοίων-Πρωταθλητές οι Έλληνες

Ρεκόρ όλων των εποχών αγοραπωλησιών πλοίων με βάση υπολογισμού τους dwt σημειώθηκε το 2017 σύμφωνα με τους Clarkson’s, έπειτα από ένα «άνυδρο» 2016. Είναι περιττό να σημειώσουμε ότι οι απόλυτοι πρωταγωνιστές αυτού του ρεκόρ ήταν οι Έλληνες εφοπλιστές, τόσο ως αγοραστές όσο και ως πωλητές. «Στην ...

Διαβάστε περισσότερα

Ρύθμιση σε 12 δόσεις...Βήμα-βήμα η διαδικασία

Η πάγια ρύθμιση σε 12 ή 24 μηνιαίες δόσεις για οφειλές στο Δημόσιο, πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες, αποτελεί αυτή τη στιγμή τη "σανίδα σωτηρίας" για όσους έχουν ανοικτά μέτωπα με την Εφορία. Η δυνατότητα αυτή παρέχεται μέσω του ν. 4152/2013 για την υπαγωγή στην οποία αρκεί πλέον ...

Διαβάστε περισσότερα

Ασφαλιστικό ημερολόγιο: Να θυμηθώ να πληρώσω....

Το πρώτο δίμηνο του νέου έτους είναι υπερπλήρες από ασφαλιστικές υποχρεώσεις. Μέσα στο διάστημα αυτό πρέπει να γίνει η πληρωμή των παλιών εισφορών, των εισφορών με βάση το εισόδημα του 2015, των εισφορών με βάση το εισόδημα του 2016, των διαφορών από τους συμψηφισμούς εισφορών ...

Διαβάστε περισσότερα

Ξεκινά το πρόγραμμα "Επιχειρούμε Έξω"

Από την Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018 θα ξεκινήσουν να υποβάλλονται οι αιτήσεις χρηματοδότησης για το πρόγραμμα «Επιχειρούμε Έξω» με στόχο τη στήριξη της εξωστρέφειας και προβολής των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων. Στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών έγινε παρουσίαση του προγράμματος που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020, συνολικού προϋπολογισμού 50 ...

Διαβάστε περισσότερα

12 "εντολές"...για έξυπνες,υπεύθυνες και χρήσιμες αγορές στις εκπτώσεις

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας με αφορμή τις εκπτώσεις που ξεκινού αύριο Δευτέρα παραθέτει ορισμένες χρήσιμες συμβουλές, προκειμένου να μην παρασύρεται ο καταναλωτής σε περιττές αγορές από τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων. Ειδικά, όπως σημειώνεται, στις σημερινές συνθήκες, ο οικογενειακός προϋπολογισμός, η εκτίμηση των οικονομικών δυνατοτήτων μας ...

Διαβάστε περισσότερα