200 χρόνια Φρανκενστάιν: Το (λογοτεχνικό) φάντασμά του στοιχειώνει μέχρι σήμερα την επιστήμη

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
10 Μαρτίου 2018 21:14:00

Μια σημαδιακή επέτειο «γιορτάζουν» το 2018 -θέλοντας και μη- η επιστήμη και η τεχνολογία. Συμπληρώθηκαν 200 χρόνια από την έκδοση του βιβλίου-ορόσημου «Φρανκενστάιν ή ο σύγχρονος Προμηθέας» της βρετανίδας συγγραφέα Μαίρης Σέλεϊ. Ένα μυθιστόρημα που -ιδίως μετά την καταστροφή της Χιροσίμα και του Ναγκασάκι από τις ατομικές βόμβες το 1945- συνοψίζει τους χειρότερους φόβους μας για τους κινδύνους, τους οποίους εγκυμονεί η έρευνα και ο πειραματισμός σε αχαρτογράφητα νερά. Φόβοι που εντείνονται μάλλον παρά καθησυχάζονται όσο περνάνε τα χρόνια και η «Σίλικον Βάλεϊ» -και κάθε άλλο ερευνητικό εργαστήριο ανά τον κόσμο- βγάζει νέους άσους από το μανίκι του.

 

Ολοένα αυξάνονται όχι μόνο οι παραδοσιακά τεχνοφοβικοί, αλλά γενικότερα όσοι -καλώς ή κακώς- ανησυχούν ότι οι επιστήμονες δεν έχουν ούτε την ικανότητα να προβλέψουν τις συνέπειες των πειραμάτων και των εφευρέσεών τους, ούτε την αναγκαία ενσυναίσθηση ώστε να νοιαστούν πραγματικά για τις επιπτώσεις των ανακαλύψεων πάνω στους ανθρώπους. Μετά από δύο αιώνες, η ευφάνταστη ιστορία του δημιουργήματος που στρέφεται ενάντια στο δημιουργό του, αποδείχθηκε όχι μόνο ότι έχει ανθεκτική γοητεία στη λαϊκή φαντασία και στην τέχνη, έχοντας εμπνεύσει πάμπολλες κινηματογραφικές και θεατρικές διασκευές, αλλά συνεχίζει επίσης να «στοιχειώνει» τους ίδιους τους επιστήμονες και τους μηχανικούς. Για το ευρύ κοινό, ο επιστήμονας είναι ένα πλάσμα που έχει την τάση να το «παίξει θεός» και να δημιουργήσει ανεξέλεγκτα τέρατα, θέτοντας με την «ύβρι» του σε κίνδυνο την κοινωνία, αν όχι όλη την ανθρωπότητα.

 

Κάθε φορά που αναδύεται μια νέα τεχνολογία -ατομική/πυρηνική ενέργεια, εξωσωματική γονιμοποίηση, μεταμοσχεύσεις οργάνων ζώων σε ανθρώπους, βιοτεχνολογία/γενετική, νανοτεχνολογία, ρομποτική, τεχνητή νοημοσύνη κ.α.- το όνομα «Φρανκενστάιν» έρχεται να τη συνοδέψει. Παρόλο που πολύς κόσμος έχει σύγχυση και δεν γνωρίζει καν ότι δεν ήταν ένας τρελός επιστήμονας που δημιούργησε κάποιον τερατώδη Φρανκενστάιν, αλλά ότι έτσι ακριβώς ονομαζόταν ο επιστήμονας που φαντάστηκε η Σέλεϊ, ενώ το δημιούργημά του ήταν ανώνυμο.

 

Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες αναλύσεις των ιστορικών και φιλοσόφων της επιστήμης και της τεχνολογίας, όπως ο Λάνγκτον Γουίνερ και ο Χενκ βαν ντεν Μπελτ, το τρομερό παράπτωμα του Βίκτορ Φρανκενστάιν δεν ήταν τόσο ότι έδωσε ψυχή στην άψυχη ύλη, αλλά ότι μετά παράτησε το πλάσμα έκθετο στην τύχη του, χωρίς να το φροντίσει γι' αυτό και να αναλάβει την ευθύνη του. Μερικοί επιστήμονες δηλώνουν ανοιχτά οπαδοί του Φρανκενστάιν, όπως ο αμερικανός νομπελίστας και «πατέρας» του μορίου του DNA Τζέημς Ουότσον, ο οποίος έχει πει την περίφημη φράση: «Αν οι επιστήμονες δεν το παίξουν θεοί, ποιός άλλος θα τον παίξει;».

 

Ίσως ο πιο αντιπροσωπευτικός σύγχρονος «θεός», ο αμερικανός πρωτοπόρος της γενετικής και της συνθετικής βιολογίας Γκρεγκ Βέντερ, ο οποίος κατ' επανάληψη έχει αποκληθεί «Φρανκενστάιν» από τους επικριτές του, δηλώνει εραστής της ιστορίας της Σέλεϊ. Όπως έχει πει, «με αυτό το ένα βιβλίο, είχε μεγαλύτερη επιρροή από τους περισσότερους συγγραφείς στην ιστορία. Προφανώς βέβαια δεν ‘αγοράζω΄το φόβο που γεννά το βιβλίο. Ο μύθος του Φρανκενστάιν συντηρείται, επειδή είναι εύκολο να πουλήσεις το φόβο. Οι περισσότεροι άνθρωποι φοβούνται αυτό που δεν καταλαβαίνουν. Ο φόβος όμως θα κάνει μεγαλύτερη ζημιά στην ανθρωπότητα από τα πράγματα που φοβάται».

 

Το βασικό ζητούμενο δεν είναι τόσο να σταματήσουν οι καινοτομίες, οι νέες ανακαλύψεις και οι πειραματισμοί (ακόμη και οι ριψοκίνδυνοι). Αλλά οι ερευνητές να μην το παίζουν «Πόντιοι Πιλάτοι», να μην εργάζονται μυστικά χωρίς καμία συμβουλή από άλλους, να είναι ανοιχτοί απέναντι στις ανησυχίες του κοινού και πρόθυμοι να αναλάβουν τις ατομικές και κοινωνικές ευθύνες τους γι' αυτά που δημιουργούν συνεχώς, βοηθώντας έτσι πολιτικούς και πολίτες να θέσουν ένα πλαίσιο «υπεύθυνης καινοτομίας». Όπως τους κάλεσε και ο γάλλος φιλόσοφος και ανθρωπολόγος της επιστήμης Μπρουνό Λατούρ, «να αγαπάτε τα τέρατά σας».

 

Το βιβλίο και οι επιρροές του

 

Το βιβλίο της Μαίρης Γουόλστονκραφτ Γκόντγοιυν, αρχικά ερωμένης και μετέπειτα συζύγου του ρομαντικού ποιητή Πέρσι Σέλεϊ, εκδόθηκε ανώνυμα το 1818. Η κεντρική ιδέα είχε συλληφθεί το καλοκαίρι του 1816 σε μια βίλα κοντά στη λίμνη της Γενεύης, όπου η συγγραφέας έμεινε για μερικούς μήνες μαζί με εκλεκτή παρέα, μεταξύ των οποίων ο λόρδος Βύρων. Ήταν η «χρονιά χωρίς καλοκαίρι», όπως έμεινε στην ιστορία, επειδή μετά την ισχυρότατη έκρηξη του ηφαιστείου Ταμπόρα στην Ινδονησία, οι ουρανοί είχαν σκοτεινιάσει από την τέφρα που είχε φθάσει στην άλλη άκρη της Γης. Ο λόρδος Βύρων, που ως συνήθως βαριόταν, είχε τη φαεινή ιδέα κάθε μέλος της παρέας να γράψει μια ιστορία για φαντάσματα. Τότε ακριβώς η Σέλεϊ ξεκίνησε την ιστορία του Φρανκενστάιν, που θα την ολοκλήρωνε αργότερα και θα την εξδιδε μετά από 18 μήνες, με αυνπόγραφη εισαγωγή του Πέρσι Σέλεϊ και με αφιέρωση στον πατέρα της Ουίλιαμ Γκόντγουιν.

 

Η 18χρονη ανύπαντρη και ερωτευμένη Σέλεϊ ήταν κόρη της πρωτοπόρας φεμινίστριας Μαίρης Γουόλστονκραφτ και του ριζοσπαστικού πολιτικού φιλόσοφου Ουίλιαμ Γκόντγουιν. Η νεαρή κοπέλλα εγκατέλειψε το πατρικό της και ο Σέλεϊ τη γυναίκα του για να ζήσουν τον έρωτά τους. Ζώντας και η ίδια, όπως οι γονείς της, μια αντισυμβατική για την εποχή της ζωή, το 1815 είχε ήδη αποβάλει ένα παιδί που είχε συλλάβει με τον άθεο και ακόμη παντρεμένο με άλλη γυναίκα Πέρσι Σέλεϊ.

Αλλά είχε γράψει στο ημερολόγιό της ότι πάντα ονειρευόταν πως το χαμένο μωρό της με κάποιο μαγικό τρόπο θα επέστρεφε στη ζωή. Μέχρι να τελειώσει το μυθιστόρημά της, που έκανε αμέσως αίσθηση μόλις κυκλοφόρησε (πολλοί νόμιζαν ότι συγγραφέας ήταν ο Πέρσι Σέλεϊ), η Σέλεϊ είχε γεννήσει ένα παιδί και ήταν έγκυος σε ένα ακόμη. Οι πηγές έμπνευσης ήσαν ποικίλες για την μελετηρή νέα. Είχε επηρεασθεί από όσα είχε διαβάσει για τις ανατομικές και άλλες ιατρικές εξελίξεις της εποχής, καθώς και για τα πρώτα πειράματα με ηλεκτρισμό σε ζώα, ιδίως του Λουίτζι Γκαλβάνι με βατράχους το 1790.

 

Ο Σέλεϊ είχε μυήσει την ερωμένη του στον «γαλβανισμό», ενώ η Σέλεϊ είχε επίσης εξοικειωθεί με τη σχετική επιστημονική φιλολογία από τον πατέρα της που είχε φιλίες με επιστήμονες πρωτοπόρους της ηλεκτροχημείας (όπως οι Χάμφρεϊ Ντέιβι και ο Ουίλιαμ Νίκολσον), αλλά και από τον γιατρό δρα Πολιντόρι του Βύρωνα, ο οποίος την ενημέρωσε για τα πειράματα του Έρασμους Ντάργουιν, παππού του Δαρβίνου, πάνω στην αυθόρμητη γέννηση. Η Σέλεϊ ήταν ενήμερη επίσης για τις προσπάθειες το 1803 του Τζιοβάνι Αλντίνι, ανηψιού του Γκαλβάνι, να διαπεράσει με ηλεκτρικό ρεύμα κεφάλια αποκεφαλισμένων εγκληματιών, σε μια προσπάθεια να τα ξαναζωντανέψει! Αλλά και ο ίδιος ο Βύρων, ο οποίος, προτού βρεθεί στην επαναστημένη Ελλάδα, είχε εγκαταλείψει το παιδί του στην Αγγλία και είχε ακολουθήσει τα ρομαντικά πάθη του, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη Σέλεϊ.

 

Κάπως έτσι, στο μυθιστόρημα, ο φοιτητής Βίκτορ Φρανκενστάιν του βαυαρικού Πανεπιστημίου του Ίνγκολσταντ, έχοντας αγαθές προθέσεις και θέλοντας να νικήσει τις θανατηφόριες αρρώστιες, πήρε διάφορα μέρη πτωμάτων, έφτιαξε από αυτά ένα ανθρωπόμρφο αλλά κακάσχημο πλάσμα και -μέσω ηλεκτρισμού- του ενεφύσησε ζωή και ομιλία. Όταν όμως στη συνέχεια ο δημιουργός, αηδιασμένος και τρομοκρατημένος από το δημιούργημά του, αδιαφόρησε για το πλάσμα και το κακομεταχείρθηκε, αυτό -με τρόπο απόλυτα προβλέψιμο από την κατοπινή ψυχανάλυση- στράφηκε εκδικητικά εναντίον του «πατέρα» του, των φίλων και της οικογένειας του δημιουργού του, αρχίζοντας να κάνει διαδοχικούς φόνους. Στο τέλος, το πληγωμένο και φονικό πια ανώνυμο πλάσμα εξαφανίζεται στην ερημιά.

Όταν το έργο πρωτοπαίχθηκε σε θέατρο του Λονδίνου το 1823, δίπλα από το όνομα του τέρατος υπήρχε απλώς μια παύλα («---«). Και, όταν το 1826 η Σέλεϊ εξέδωσε το επόμενο μυθιστόρημά της φαντασίας «Ο τελευταίος άνθρωπος», που διαδραματίζεται τον 21ο αιώνα και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό στην Ελλάδα, μιλώντας για το δράμα ενός ανθρώπου που μόνος αυτός έχει σωθεί μετά από μια τρομερή αρρώστια, το έργο πέρασε μάλλον απαρατήρητο.

 

Ο βηματοδότης και η τεχνητή νοσημοσύνη

 

Η επιρροή του «Φρανκεστάιν» όλα αυτά τα χρόνια ήταν καταλυτική - όχι πάντα προκαλώντας φόβο. Για παράδειγμα, το 1932 ο οκτάχρονος Ερλ Μπέικεν είδε τη διάσημη ταινία «Φρανκενστάιν» με πρωταγνιστή τον Μπόρις Καρλόφ στο ρόλο του πλάσματος (ίσως την καλύτερη μέχρι σήμερα) και από τότε του μπήκε στο μυαλό να αξιοποιήσει τον ηλεκτρισμό στην ιατρική. Όταν μεγάλωσε, ίδρυσε την εταιρεία Mεdtronic και υπήρξε ο δημιουργός του πρώτου ηλεκτρικού βηματοδότη καρδιάς με τρανζίστορ. Από την άλλη, μια ομάδα φιλοσόφων και επιστημόνων σήμερα, όπως ο Νικ Μπόστρομ του Ινστιτούτου για το Μέλλον της Ανθρωπότητας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, οι ερευνητές του Κέντρου για τη Μελέτη του Υπαρξιακού Κινδύνου του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ, ο Μαξ Τέγκμαρκ και οι συνεργάτες του στο Ινστιτούτο για το Μέλλον της Ζωής του Πανεπιστημίου ΜΙΤ, βλέπουν στον Φρανκεστάιν μια αλληγορία-καμπανάκι για τους κινδύνους που απειλούν μελλοντικά την ύπαρξη της ανθρωπότητας. Για αρκετούς, η τεχνητή νοημοσύνη είναι ο Νο 1 κίνδυνος, καθώς κάποια μέρα θα αποκτήσει υπερανθρώπινες ικανότητες. Για κάποιους, είναι μία πτώση αστεροειδούς, η βιοτεχνολογία ή η νανοτεχνολογία. Άλλοι πάλι, όπως ο διακεκριμένος ψυχολόγος Στίβεν Πίνκερ του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, ο οποίος μόλις έγραψε το νέο βιβλίο του «Διαφωτισμός Τώρα», όπου δηλώνει αισιόδοξος για την πρόοδο της επιστήμης και του ορθολογισμού, προειδοποιεί ότι «οι φαντασιώσεις περί Φρανκενστάιν» και φανταστικών υπαρξιακών ιονδύνων τελικά μπορεί να κάνουν περισσότερο κακό, απομακρύνοντας την προσοχή της ανθρωπότητας από την επίλυση πιο άμεσων και ρεαλιστικών απειλών, όπως η κλιματική αλλαγή, η τρομοκρατία ή ένας πυρηνικός πόλεμος.

 

0 σχόλια

Τα στοιχεία σας είναι ασφαλή! Το email σας δεν δημοσιεύεται...
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.

Δυο νέα βιβλία της Κλαίρης Καμπάνη κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Διάπλαση

Δυο νέα βιβλία της συγγραφέας Κλαίρης Καμπάνη μόλις κυκλοφόρησαν στη νέα σειρά «Καμπανοκρουσίες» από τις εκδόσεις Διάπλαση. Το πρώτο βιβλίο της σειράς : «Ο Τίκι Μπουμ και ο πειρατής Τακ θα διδάξει τους μικρούς αναγνώστες , πόσο πραγματικά έχουμε όλοι ανάγκη από ένα σύντροφο στη ζωή μας ...

Διαβάστε περισσότερα

Ο Τάσος Αγγελίδης-Γκέντζος μιλάει για το νέο του βιβλίο «Όλα ξεκίνησαν στο κοιμητήριο»

Από τις εκδόσεις Δωδώνη στη σειρά: Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο, κυκλοφορεί το βιβλίο του Τάσου Αγγελίδη Γκέντζου «Όλα ξεκίνησαν στο κοιμητήριο». Ένα έργο για τον άνθρωπο που ασφυκτιά μέσα στην κοινωνική συμβατικότητα και αποζητά με πάθος την απελευθέρωση. To «Τimelink» εξασφάλισε συνέντευξη με τον δημιουργό του έργου ...

Διαβάστε περισσότερα

"Μια νέα γονική εξουσία χωρίς τιμωρίες και ξύλο"-Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gema

Από τις εκδόσεις GEMA κυκλοφορεί το βιβλίο της Catherine Dumonteil- Kremer «Μια νέα γονική εξουσία χωρίς τιμωρίες και ξύλο. Για μια θετική γονεϊκότητα». Πρόκειται για ένα σπουδαίο εγχειρίδιο ,που παρουσιάζει πρακτικές , δοκιμασμένες μεθόδους, συμβουλές και τεχνικές, που θα διδάξουν τους γονείς πώς να μεγαλώσουν επιτυχημένα ...

Διαβάστε περισσότερα

«Το Τραγούδι του Χιλμπίλη» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δώμα

Το συγκλονιστικό βιβλίο «Το Τραγούδι του Χιλμπίλη» του Τζέιμς Ντέιβιντ Βανς βρίσκεται επί 77 εβδομάδες στη λίστα των bestseller των New York Times, πλησιάζοντας το ένα εκατομμύριο αντίτυπα στην Αμερική και οι εκδόσεις ΔΩΜΑ που πάντα επιλέγουν αξιόλογα και ιδιαίτερα βιβλία μας το παρουσιάζουν. «Δεν θα ...

Διαβάστε περισσότερα

O Mάριος Ταραμίδης μιλάει για τη νέα του ποιητική συλλογή με τίτλο «Νυχτερινοί Περίπατοι»

Η νέα ποιητική συλλογή του Μάριου Ταραμίδη, με τίτλο «Νυχτερινοί Περίπατοι»,κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δωδώνη. Το «Timelink» εξασφάλισε και σας παρουσιάζει συνέντευξη του δημιουργού για το νέο του έργο. -Διαβάζοντας την ποιητική σας συλλογή, ο αναγνώστης διαπιστώνει ότι το κάθε ένα ποίημα είναι μια μικρή ιστορία ...

Διαβάστε περισσότερα

Μόλις κυκλοφόρησε το συλλογικό μυθιστόρημα «Οι εραστές της Σοκολάτας»

Δέκα συγγραφείς υπογράφουν το  συλλογικό μυθιστόρημα με τίτλο «Οι εραστές της Σοκολάτας».Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Δωδώνη –Γενικές Εκδόσεις – Το Σκαθάρι». Μετά από το συλλογικό μυθιστόρημα «Μη μου λες το γιατί» εκδίδεται τώρα και το έργο «Οι εραστές της σοκολάτας» με σκοπό να συγκινήσουν ...

Διαβάστε περισσότερα

Ο Ηλίθιος του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι-Κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική

Το σπουδαίο έργο του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική. Πρόκειται για μια έκδοση 200 σελίδων που περιλαμβάνει όλο το κείμενο της παράστασης, εισαγωγικό κείμενο των μεταφραστών-διασκευαστών, επίμετρο σε επιμέλεια του σκηνοθέτη, καθώς και αναλυτική εργοβιογραφία του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι.  Το έργο του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι "Ο ...

Διαβάστε περισσότερα

«Σαν περάσουν πέντε χρόνια»:Το έργο του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα σε νέα μετάφραση

«Κι αν τ' Όνειρο δήθεν υψώνει τείχη στην κοιλάδα του Χρόνου, ο Χρόνος το κάνει να πιστέψει πως γέννημα είναι του πόνου». Ένα από τα τελευταία έργα του του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα κυκλοφορεί από την Κάπα εκδοτική ,σε νέα μετάφραση. Το βιβλίο «Σαν περάσουν πέντε χρόνια» είναι ...

Διαβάστε περισσότερα

Κλασικά Noir – Ο σκύλος των Μπάσκερβιλ

Από τις εκδόσεις Μίνωας κυκλοφορεί  το βιβλίο του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ "Ο σκύλος των Μπάσκερβιλ".Είναι το τρίτο από τα τέσσερα αστυνομικά μυθιστορήματα με ήρωα τον ντετέκτιβ Σέρλοκ Χολμς. Αρχικά δημοσιεύτηκε σε σειρές στο The Strand Magazine από τον Αύγουστο του 1901 έως τον Απρίλιο του ...

Διαβάστε περισσότερα

Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς για μικρούς αναγνώστες κυκλοφορούν στη σειρά «Γαλάζια Βιβλιοθήκη» των εκδόσεων Μίνωας

Η σειρά «Γαλάζια Βιβλιοθήκη» αποτελεί την πρώτη επαφή των παιδιών με τους κλασικούς συγγραφείς και τις πιο γνωστές και αγαπημένες ιστορίες τους. Χωρισμένα σε κατηγορίες ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα, τα διαχρονικά αυτά έργα εξακολουθούν να συναρπάζουν και να ταξιδεύουν μικρούς αλλά και μεγάλους στον ...

Διαβάστε περισσότερα

"Πειθώ" της Τζέιν Όστεν-Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίνωας

Από τις εκδόσεις Μίνωας κυκλοφορεί το μυθιστόρημα της Τζέιν Όστεν, με τίτλο «Πειθώ», σε μετάφραση της Μαρίας Ανδρέου. Η «Πειθώ» είναι το τελευταίο έργο που ολοκλήρωσε η Τζέην Ώστεν, συγγραφέας της πολυδιαβασμένης «Υπερηφάνειας και προκατάληψης» και πολλών άλλων αγαπημένων μυθιστορημάτων. Στο κατά πολλούς αριστούργημά της, η ...

Διαβάστε περισσότερα

Τρία νέα βιβλία κυκλοφόρησαν στην επιτυχημένη σειρά «Η λέσχη των λαγωνικών»

Τρία νέα βιβλία,στη σειρά "Η λέσχη των λαγωνικών", κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Susaeta. Λίγα λόγια για την υπόθεση: Όλα ξεκίνησαν μια Δευτέρα πρωί, όταν ο πατέρας μας, ο διάσημος αρχαιολόγος Τζέιμς Κάλεντερ, έκανε την εξής ανακοίνωση: «Παιδιά, θα πάμε να ζήσουμε στην Αίγυπτο!» Τα παιδιά της οικογένειας ...

Διαβάστε περισσότερα

…Ή το αυγό την κότα; Χαζές ερωτήσεις και απρόσμενες απαντήσεις του Κάρλο Φραμπέτι

Το βιβλίο του Κάρλο Φραμπέτι, …Ή το αυγό την κότα; Χαζές ερωτήσεις και απρόσμενες απαντήσεις, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Opera και είναι μια περιπλάνηση στα πιο ετερόκλητα επιστημονικά πεδία —φυσική, χημεία, κβαντική μηχανική, μαθηματικά, νευροεπιστήμη, βιολογία, ρομποτική, χωρίς να παρακάμπτονται η ψυχολογία και η φιλοσοφία. Από ...

Διαβάστε περισσότερα

«Ασημένια Μάτια» είναι ο τίτλος του νέου μυθιστορήματος της Ιουλίας Ιωάννου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή

Δίδυμα αδέρφια γεννιούνται αποτελώντας την εκπλήρωση μιας προφητείας, χωρίς να το γνωρίζουν. Οι συνθήκες και οι δεισιδαιμονίες θα τα χωρίσουν. Χρόνια αργότερα θα έχουν εκπληρωθεί τα πρώτα βήματα της προφητείας και οι πρωταγωνιστές του μυθιστορήματος χωρίς να το ξέρουν πλησιάζουν σ’ εκείνη τη νύχτα που ...

Διαβάστε περισσότερα

“Ξεβαμμένα Περάσματα του Χρόνου”

Κυκλοφορεί ήδη από τις εκδόσεις BOOKSTARS, το βιβλίο του Νικόλα Χαραλάμπους με τίτλο « Ξεβαμμένα Περάσματα του Χρόνου ». Το βιβλίο αυτό είναι μια ποιητική συλλογή 160 σελίδων όπου κάθε σελίδα λέει μια ιδιαίτερη ιστορία που μπορεί να κάνει τον αναγνώστη να ταυτιστεί μαζί της απόλυτα. Μέσα ...

Διαβάστε περισσότερα

Όταν ο Κωστής διαβάζει ποίηση Παλαμά

Ο νεαρός αποκοιμήθηκε στη σκιά ενός δέντρου στο παρκάκι του Πνευματικού Κέντρου του δήμου Αθηναίων ακριβώς δίπλα από το άγαλμα του Κωστή Παλαμά. Σύντομα θα ξυπνήσει από το θόρυβο των αυτοκινήτων που διέρχονται την οδό Ακαδημίας ή τις φωνές διαδηλωτών. Αντίθετα , ο ποιητής , τυλιγμένος ...

Διαβάστε περισσότερα

Πάρτι για τον ένα χρόνο κυκλοφορίας του βιβλίου «Καίει ο Ήλιος τα Μεσάνυχτα;»

Ήταν Άνοιξη του 2017 όταν το «Καίει ο Ήλιος τα Μεσάνυχτα;» της Πολύμνιας Κοσσόρα έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή του στα ράφια των βιβλιοπωλείων. Από τότε μπήκε στις βιβλιοθήκες μας, μας κράτησε συντροφιά στις διακοπές, μεταφράστηκε στ’ Αγγλικά και ήταν υποψήφιο στα φετινά Βραβεία ...

Διαβάστε περισσότερα

«Το δώρο» του Στέφανου Ξενάκη είναι πράγματι ένα τετράδιο θαυμάτων!

Tο βιβλίο του Στέφανου Ξενάκη «Το δώρο», που κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Key Books, δεν είναι ένα ακόμη βιβλίο αυτοβελτίωσης. Θυμίζει μάλλον ένα εκτενές post-it, αισιόδοξο και ενθαρρυντικό, ένα σημείωμα που, αν μπορούσες, θα το τύπωνες και θα το διάβαζες στον εαυτό σου κάθε ...

Διαβάστε περισσότερα

«ΑΡΤΕΜΙS»του Andy Weir –Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος

Mετά το μπεστ σέλερ «Άνθρωπος στο φεγγάρι» που μεταφέρθηκε με μεγάλη επιτυχία στον κινηματογράφο ,o Αndy Weir επιστρέφει ,με νέο εκπληκτικό μυθιστόρημα με τίτλο Άρτεμις που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος. Πρόκειται για μια περιπέτεια με άφθονο σασπένς, στοιχεία νουάρ και μια ηρωίδα τσαχπίνα και ακατάβλητη.Ο ...

Διαβάστε περισσότερα

''Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι''-Κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική

Η ομορφιά είναι μια μορφή μεγαλοφυΐας – και μάλιστα ανώτερη από τη μεγαλοφυΐα, γιατί δεν χρειάζεται ερμηνεία». Το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι είναι το μοναδικό δημοσιευμένο μυθιστόρημα του Όσκαρ Ουάιλντ, το οποίο κυκλοφόρησε στο μηνιαίο περιοδικό Lippincott's Monthly Magazine στις 20 Ιουνίου 1890, για το τεύχος Ιουλίου ...

Διαβάστε περισσότερα

Η Αντωνία Θεοχαρίδου μιλάει για το νέο της βιβλίο με τίτλο ''Πορτοκάλι Γλυκό'' που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δωδώνη

Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο της Αντωνίας Θεοχαρίδου «Πορτοκάλι Γλυκό», στη σειρά «Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο» των εκδόσεων «Δωδώνη». Tο «Πορτοκάλι Γλυκό» διακρίνεται από μια προσπάθεια αναψηλάφησης της θεατρικής γλώσσας και από νεωτερικότητα, τόσο στη θεματική του όσο και στο θεατρικό χειρισμό του. (Επιτροπή Κρατικών Βραβείων Συγγραφής Θεατρικού ...

Διαβάστε περισσότερα

«Στο κάστρο που στοιχειώσαμε»: Νέο βιβλίο από την Ιωάννα Θεοδωράτου

Μετά το «Αύγουστος Οίνος», η Ιωάννα Θεοδωράτου επανέρχεται με ένα νέο ιστορικό αυτή τη φορά μυθιστόρημα με τίτλο «Στο Κάστρο που στοιχειώσαμε», το οποίο αναφέρεται στην καταστροφή της Σμύρνης και στους χιλιάδες πρόσφυγες που ξεριζώθηκαν. Πρωταγωνίστρια είναι η Ελισσώ, που βρίσκει καταφύγιο στο Κάστρο της ...

Διαβάστε περισσότερα

Οι λύκοι επιστρέφουν- Διηγήματα της «Γενιάς των Ερειπίων»-κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Gutenberg

Για πρώτη φορά κυκλοφορεί στην Ελλάδα, από τις εκδόσεις Gutenberg στη σειρά Aldina, μια συμπυκνωμένη και πλήρης συλλογή των Γερμανών διηγηματογράφων της Γενιάς των Ερειπίων που έγραψαν μετά τον πόλεμο, με τον τίτλο «Οι λύκοι επιστρέφουν» . Στο βιβλίο αυτό περιέχονται 29 διηγήματα Γερμανών ή γερμανόφωνων ...

Διαβάστε περισσότερα