Πανελλαδικές: νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια – Τι αλλάζει στη Γ’ Λυκείου

ΕΛΛΑΔΑ
14 Μαρτίου 2019 16:01:00

Τις οριστικές αλλαγές για το Λύκειο και τις πανελλήνιες εξετάσεις ανακοίνωσε σήμερα το υπουργείο Παιδείας προκειμένου, σε πρώτη φάση οι μαθητές της Β’ Λυκείου, να προετοιμασθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου συστήματος.

Η ανακοίνωση για τη νέα Γ’Λυκείου και το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Στόχος της προτεινόμενης αναμόρφωσης είναι η αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου, που οφείλονται κυρίως στη διττή ιδιότητα όσων φοιτούν σε αυτή την τάξη, δηλαδή αφενός του μαθητή Λυκείου και αφετέρου του υποψήφιου φοιτητή Α.Ε.Ι. Αυτή η πραγματικότητα οδήγησε στην αδιαφορία των μαθητών για όσα μαθήματα δεν εμπλέκονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, την αντιμετώπιση γενικά του σχολείου ως πάρεργου με αντίστοιχη προσήλωση στην παραπαιδεία, την υποβάθμιση του απολυτήριου και, βεβαίως, την άσκηση ασφυκτικής καθημερινής πίεσης στους νέους αλλά και στις οικογένειές τους που αναγκάζονται να δαπανούν για κάθε «φουρνιά» υποψηφίων 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ για την προετοιμασία προς τις πανελλαδικές.

Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αποτελεί παρέμβαση στη δομή και το πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, στον τρόπο κτήσης του απολυτηρίου αλλά και στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην προοπτική σταδιακής καθιέρωσης της ελεύθερης πρόσβασης. Η πρόταση αυτή διαμορφώθηκε με βάση τη φιλοσοφία της προσέγγισης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, των προτάσεων που διατυπώθηκαν στη διάρκεια του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία στην περίοδο 2015-2016, τα πορίσματα των συζητήσεων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής την ίδια περίοδο, καθώς και μετά από διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και διάφορους εκπαιδευτικούς και επιστημονικούς φορείς, ιδιαίτερα μετά τις εξαγγελίες της 3ης Σεπτεμβρίου 2018.

Οι αλλαγές που περιγράφονται παρακάτω εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο ευρείας μεταρρύθμισης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θα ενισχύει τον μορφωτικό ρόλο του Λυκείου με ολοκλήρωση της βασικής μόρφωσης στο πλαίσιο της καθιέρωσης της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης αλλά συγχρόνως είναι και στενά συνυφασμένες με τις μεταρρυθμίσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σκοπός είναι να εξασφαλιστεί για την ελληνική νεολαία μια παιδεία σύγχρονη και ελκυστική που να ανταποκρίνεται στις πολύπλοκες απαιτήσεις μιας σύγχρονης κοινωνίας, τόσο σε απόκτηση γνώσεων όσο και στην καλλιέργεια των αξιών. Στόχος είναι η συγκρότηση ελεύθερων, δημοκρατικών και υπεύθυνων αυριανών πολιτών, αλλά και η ορθή προετοιμασία των αυριανών επιστημόνων, με τρόπο παιδαγωγικά ορθό, με εμβάθυνση στα διάφορα γνωστικά πεδία με ουσιαστική εμπλοκή εκπαιδευτικών και μαθητών μέσα στο σχολείο και όχι αποστήθιση, και με ακόμη μεγαλύτερη μείωση των κοινωνικών και γεωγραφικών ανισοτήτων που υπάρχουν σήμερα.

Ο λόγος που προτάχθηκαν οι αλλαγές στην Γ΄ Γενικού Λυκείου και στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ότι ο ασφυκτικός εναγκαλισμός της τάξης αυτής από τις πανελλαδικές εξετάσεις ματαιώνει σε μεγάλο βαθμό, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, την εκπαιδευτική διαδικασία. Επιπλέον, όπως φαίνεται από τον συνήθη χρόνο έναρξης της προετοιμασίας για τις εξετάσεις, ούτε προηγούμενες τάξεις του Λυκείου είναι απαλλαγμένες από την αγωνία των μαθητών, οι οποίοι ήδη αρχίζουν να σκέπτονται ως υποψήφιοι. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο να αντιμετωπιστούν οι παθογένειες των εξετάσεων και η Γ΄ Λυκείου να αναδιοργανωθεί ώστε να αποκτήσει ξεκάθαρο σκοπό και περιεχόμενο και να λειτουργήσει ως ανάχωμα προστασίας της υπόλοιπης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τελικό στόχο να μπορούν απρόσκοπτα οι νέοι να αποκτήσουν τα αναγκαία για τη ζωή τους εφόδια που η βαθμίδα αυτή έχει να τους προσφέρει. Αν δεν αρχίσουν να αντιμετωπίζονται τα εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα και οι παθογένειες της Γ΄ Λυκείου, οποιαδήποτε αλλαγή στις άλλες τάξεις δεν θα μπορέσει να εδραιωθεί.


Η μείωση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας
Το νέο σύστημα μειώνει δραστικά τα μαθήματα Γενικής Παιδείας. Τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα), Φυσική Αγωγή (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες) γίνονται υποχρεωτικά για όλους. Ο λόγος αυτής της αλλαγής είναι ότι, παρά τις όποιες φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, τα μαθήματα Γενικής Παιδείας προσκρούουν σήμερα στην απόλυτη αδιαφορία των μαθητών. Συνεπώς η μόνη λύση με βάση τα σημερινά δεδομένα είναι να δώσουμε επιτέλους στη Γ΄ Λυκείου έναν στόχο (και όχι δύο στόχους αντιφατικούς μεταξύ τους), ώστε να ανακτήσει τη λειτουργικότητά της και την αξία της μέσα στο συνολικό σύστημα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Από την άλλη, από το 2020-21, θα εξορθολογιστεί το πρόγραμμα της Α΄και Β΄ Λυκείου και θα καταργηθεί ο διαχωρισμός σε Ομάδες Προσανατολισμού στη Β΄ Λυκείου, που υποχρεώνει σήμερα τους μαθητές να αποφασίζουν πρόωρα για το επαγγελματικό τους μέλλον. Οι μαθητές πλέον να κάνουν την επιλογή τους με την προαγωγή τους στη Γ΄ ΓΕΛ, σύμφωνα με τις κλίσεις και τις προτιμήσεις τους.

Ο περιορισμός των μαθημάτων Ομάδων προσανατολισμού
Σήμερα κάθε Ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές αλλά και μαθήματα που δεν εξετάζονται. Το νέο σύστημα κρατάει μόνο αυτά που εξετάζονται. Έχει έτσι τη δυνατότητα να προσφέρει στους μαθητές/υποψηφίους μια λιτή δομή που τους επιτρέπει να ασχολούνται αποκλειστικά με τα μαθήματα με τα οποία στην πραγματικότητα ασχολούνται λόγω των πανελλαδικών. Και να ασχολούνται περισσότερες ώρες.

Η αύξηση της ύλης
Σε μαθήματα προσανατολισμού στα οποία οι ώρες διδασκαλίας αυξάνονται σημαντικά υπάρχει και σχετική αύξηση της ύλης. Η αύξηση αυτή σε καμία περίπτωση δεν είναι αναλογική. Στην ουσία λοιπόν, αν κάποιος συνυπολογίσει τη μείωση των αντικειμένων με την αύξηση της ύλης, ο τελικός φόρτος του μαθητή/υποψήφιου της Γ΄ Λυκείου μειώνεται και, το κυριότερο, εστιάζεται σε αυτά που πραγματικά απασχολούν τους μαθητές.

Δηλαδή τα σχολεία προσπαθούν να γίνουν φροντιστήρια;
Σε καμία περίπτωση. Το φροντιστήριο μαθαίνει τον μαθητή/πελάτη πώς να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις πανελλαδικές. Αυτή είναι η αποστολή του και την εκπληρώνει λιγότερο ή περισσότερο καλά. Η δουλειά του σχολείου είναι εντελώς διαφορετική. Με πέντε χρόνια δευτεροβάθμιας που έχουν προηγηθεί, ο μαθητής έχει αποκτήσει τη γνώση που χρειάζεται ως μελλοντικός πολίτης, κοινωνός κοινωνίας. Στην Γ΄ Λυκείου έχει την ευκαιρία να σκεφθεί και να εμβαθύνει πάνω στη γνώση. Όμως ούτε η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας ούτε η δυνατότητα εμβάθυνσης της γνώσης μπορούν να γίνουν εν κενώ ή γενικά και αφηρημένα. Με το νέο σύστημα δίνεται στον κάθε μαθητή η δυνατότητα να μάθει να εμβαθύνει και να κρίνει τη γνώση και την επιστήμη στα αντικείμενα τα οποία θα τον απασχολήσουν στη συνέχεια της σταδιοδρομίας του.

Οι Ομάδες Προσανατολισμού αλλάζουν
Σήμερα έχουμε τρεις ομάδες Προσανατολισμού και τέσσερα επιστημονικά πεδία. Το νέο σύστημα προτείνει τέσσερις Ομάδες Προσανατολισμού, κάθε μία σε απόλυτη αντιστοίχιση με ένα επιστημονικό πεδίο. Φυσικά υπάρχουν Πανεπιστημιακά Τμήματα η πρόσβαση στα οποία μπορεί να γίνει από περισσότερες της μιας Ομάδες Προσανατολισμού, από περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία. Αυτό που καταργείται είναι η δυνατότητα με ένα μάθημα Γενικής Παιδείας να ανοίγει η πρόσβαση σε άλλο επιστημονικό πεδίο. Σήμερα, μόνο το 30% των υποψηφίων σπουδάζει αυτό που θα ήθελε, όπως αυτό αντανακλάται στις προτιμήσεις στα μηχανογραφικά δελτία, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλος αριθμός φοιτητών που, καθώς σπουδάζουν κάτι που δεν θέλουν, λιμνάζουν και δεν παίρνουν πτυχίο για πολλά χρόνια. Το νέο σύστημα προτρέπει τους υποψηφίους να κατευθυνθούν στα τμήματα που πραγματικά θέλουν και όχι απλά να «πετύχουν κάπου». Αντίληψη του ΥΠ.Π.Ε.Θ. είναι ότι το σημαντικό δεν είναι να γίνει κάποιος φοιτητής όπου να 'ναι αλλά να σκεφθεί ότι η επιλογή του θα καθορίσει όλη την υπόλοιπη επαγγελματική του ζωή.

Η ενίσχυση της αξίας του απολυτηρίου
Με το νέο σύστημα το απολυτήριο Λυκείου αποκτά τη σοβαρότητα που του αξίζει. Το απολυτήριο έχει σήμερα απαξιωθεί, ακριβώς γιατί θεωρείται μια απλή διαδικαστική υπόθεση. Όμως η απαξίωση αυτή είναι τελικά βλαπτική για τους ίδιους τους μαθητές. Με το απολυτήριο αυτό κάποιοι θα αναζητήσουν μια θέση στο Δημόσιο ή και στον ιδιωτικό τομέα. Δεν μπορεί να αποκτάται με τρόπο που το μειώνει ως τίτλο. Σήμερα οι μαθητές εξετάζονται για το απολυτήριο σε τέσσερα μαθήματα, εντελώς διαφορετικά από εκείνα στα οποία θα εξεταστούν αμέσως μετά στις πανελλαδικές. Αυτό σημαίνει διπλή προετοιμασία, εκτός κι αν κάποιοι θεωρούν δεδομένο ότι οι μαθητές δε χρειάζεται να προετοιμαστούν για το απολυτήριο, επειδή οι σημερινές εξετάσεις είναι εικονικές. Αν είναι έτσι, ας το πουν ευθέως. Αν ωστόσο η σημασία των απολυτηρίων εξετάσεων δεν αμφισβητείται, με το νέο σχέδιο οι εξετάσεις για το απολυτήριο απλοποιούνται, αφού οι μαθητές θα εξεταστούν ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΑΘΗΜΑΤΑ τόσο για το απολυτήριο όσο και για τις πανελλαδικές. Συγκεκριμένα:

Για την αναβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων, προκρίνεται η λύση της συνεργατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, η οποία όχι μόνο δεν αποστερεί από τα σχολεία την αυτονομία τους για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, αλλά αποτελεί και ένα πρώτο στάδιο για την εμπέδωση πνεύματος συνεργασίας των σχολικών μονάδων, το οποίο δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στο ζήτημα των εξετάσεων.

Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας στις 10:30 και οι μαθητές θα ξεκινούν στις 11:00 τη δίωρη γραπτή εξέταση. Επιτηρητές θα είναι καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το Δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

Σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση του βαθμού του απολυτηρίου, με το νέο σύστημα ισχύουν τα εξής:

Βαθμός προαγωγής παραμένει το 9,5
Για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά, ο Μ.Ο. διαμορφώνεται κατά 60% από τον Μ.Ο. των δύο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης
Για τα υπόλοιπα μαθήματα, ο βαθμός είναι ο Μ.Ο. των δύο τετραμήνων
Στη διαμόρφωση του Γενικού Μ.Ο. (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής.
Εξάλλου, οι απολυτήριες εξετάσεις σε καμία περίπτωση ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ. Εκτός από το ότι τα θέματα θα είναι από εκπαιδευτικούς της περιοχής τους, το σημαντικότερο είναι ότι οι απολυτήριες εξετάσεις δεν είναι ανταγωνιστικές· δεν περνάει όποιος πήρε καλύτερο βαθμό από ανθυποψηφίους του αλλά απλά όποιος πήρε βαθμό απόλυσης (9,5). Σε επόμενα σχολικά έτη ο βαθμός απολυτηρίου θα συνυπολογίζεται και στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης των πανελλαδικών εξετάσεων.

Με την ενίσχυση της αξιοπιστίας του απολυτηρίου επιτυγχάνεται και η ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων των ΓΕΛ στην αγορά εργασίας, αφού είναι προσόν διορισμού μέσω ΑΣΕΠ.

Τι θα γίνει με τα εσπερινά Γενικά Λύκεια;
Σήμερα οι απόφοιτοι των εσπερινών ΓΕΛ έχουν ένα επιπλέον ποσοστό 1% για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Για να το εξασφαλίσουν πρέπει να έχουν κάνει συγκεκριμένο χρόνο σε εσπερινά λύκεια (διετία στο παλιό τετραετές, τριετία στο νέο τριετές). Σε διαφορετική περίπτωση, δεν έχουν καν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις ούτε καν με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ, διότι δεν έχουν την ίδια ύλη. Με το νέο σύστημα, η Δ΄ Λυκείου τετραετούς και η Γ΄ Λυκείου τριετούς εσπερινού ΓΕΛ διατηρούν το δικαίωμα του 1%, με τους ίδιους όρους που ισχύει και σήμερα. Το πρόγραμμά τους προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, δηλαδή: 6 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 1 ώρα Θρησκευτικά και τρία μαθήματα ανά Ομάδα Προσανατολισμού, καθένα με 6 ώρες. Η ύλη θα εξομοιωθεί με εκείνη των ημερησίων λυκείων και όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για το 1% θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις την ίδια χρονιά, μαζί με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ.


Η Α΄ δήλωση για τα ΤΕΠ

Με το νέο σύστημα οι υποψήφιοι καλούνται να κάνουν μια πρώτη επιλογή τμημάτων που ονομάζουμε Α΄ δήλωση. Πρέπει να είναι σαφές ότι η δήλωση αυτή ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ. Η ιδέα βασίζεται στην αντίληψη ότι, αν ένας υποψήφιος έχει αποφασίσει ότι του αρέσει ένα επάγγελμα που προϋποθέτει Τμήμα ΑΕΙ που δεν έχει υψηλή ζήτηση, δεν έχει κανένα λόγο να υποστεί όλη τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων. Με το νέο σύστημα μπορεί να γνωρίζει πολύ νωρίς ότι εξασφάλισε την εισαγωγή του και ότι δεν έχει να αγωνιά για τίποτε άλλο εκτός από την κτήση του απολυτηρίου του. Αν ωστόσο αλλάξει γνώμη και επιθυμεί να επιδιώξει την εισαγωγή του σε πανεπιστημιακό τμήμα που απαιτεί πανελλαδικές (ΤΠΠΕ), τίποτε απολύτως δεν τον εμποδίζει να κάνει κανονικά τη δήλωσή του τον Μάρτιο, να ακυρώσει την Α΄ δήλωση και να διαγωνιστεί στις πανελλαδικές εξετάσεις. Συνεπώς η Α΄ δήλωση είναι μια επιπλέον δυνατότητα που δε δεσμεύει καθόλου τους υποψηφίους. Αναλυτικά το σύστημα προβλέπει τα εξής:

Μετά το πέρας της προθεσμίας για αλλαγή Ομάδας Προσανατολισμού, όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης με έως 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος.
Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).
Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).
Λίγες μέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν: (1) Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και, (2) Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.
Οι μαθητές της κατηγορίας (2), θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη Α’ δήλωση δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.
Μετά τη λήξη του 1ου τετραμήνου, οι μαθητές της κατηγορίας (1) επιβεβαιώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην Α’ δήλωση. Η επιβεβαίωση αυτή είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στην Α΄ Δήλωση μπορεί:
(α) να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή,

(β) να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στην Α΄ δήλωση, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την κτήση του απολυτηρίου της Γ΄Λυκείου. Αν για την εισαγωγή στο Τμήμα που επέλεξε προβλέπεται και εξέταση σε ειδικό μάθημα, ο υποψήφιος θα εξεταστεί στο ειδικό αυτό μάθημα μαζί με τους υποψηφίους που εξετάζονται πανελλαδικά.


Τονίζεται ότι, μετά την οριστικοποίηση του Φεβρουαρίου δε μπορεί να γίνει καμιά περαιτέρω αλλαγή.

Για τους μαθητές που διάλεξαν να εισαχθούν σε ΤΕΠ χωρίς πανελλαδικές δε θα υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.

Σημαντικές διευκρινίσεις:

Το σύστημα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά για την Γ’ Λυκείου του 2019-2020, και οι υποψήφιοι όλων των κατηγοριών θα εισαχθούν σε Τμήματα που θα έχουν τον ελάχιστο αριθμό των 8 μελών Δ.Ε.Π., που εξασφαλίζουν την αυτοδυναμία τους, θα έχουν ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών και θα έχουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή.
Οι μαθητές που επέλεξαν τις πανελλαδικές, μετά τις εξετάσεις και τη δημοσιοποίηση των βαθμών τους της τελικής επίδοσης, υποχρεούνται τον Ιούλιο του 2020, μετά τις πανελλαδικές, να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό και να θέσουν όσες επιλογές Τμημάτων επιθυμούν, ασχέτως του περιεχομένου της Α’ δήλωσης και θα εισαχθούν σε αυτά με βάση τις επιδόσεις τους, όπως ακριβώς ισχύει στο υπάρχον σύστημα εισαγωγής. Οι απόφοιτοι παλαιοτέρων ετών συμμετέχουν κανονικά στις πανελλαδικές εξετάσεις όπως και σήμερα.
Στα τμήματα που απαιτούν την εξέταση κάποιου ειδικού μαθήματος (ξένες φιλολογίες, τμήματα με σχέδιο, ΤΕΦΑΑ κτλ.) η εξέταση του ειδικού μαθήματος θα γίνεται μόνο σε πανελλαδικές εξετάσεις ανεξαρτήτως αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει την εισαγωγή του μέσω ΤΕΠ ή πανελλαδικών εξετάσεων. Συνεπώς αν κάποια από τα εν λόγω τμήματα προκύψει ότι ανήκουν στα ΤΕΠ μετά την Α’ δήλωση, οι υποψήφιοι οι οποίοι τα έχουν δηλώσει και θέλουν να εισαχθούν σε αυτά χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, θα έχουν την υποχρέωση να εξετάζονται πανελλαδικά μόνο στα αντίστοιχα ειδικά μαθήματα και να επιτυγχάνουν την ελάχιστη απαιτούμενη επίδοση, ώστε να εξασφαλίσουν την είσοδό τους στα εν λόγω τμήματα με το απολυτήριό τους.

Συμπερασματικά

Με την περιγραφή αυτή των επικείμενων αλλαγών, γίνεται φανερή η προσπάθεια να γίνουν σταθερά βήματα αντιμετώπισης όλων των παθογενειών που σήμερα ταλανίζουν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές/υποψήφιους και τις οικογένειές τους. Στόχος παραμένει να δοθεί στους μαθητές η δυνατότητα αφενός να λάβουν ουσιαστική παιδεία και αφετέρου να προετοιμαστούν επαρκώς και με τρόπο παιδαγωγικά αποδεκτό για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ μέσα στο σχολείο, με περιορισμό των οικονομικών βαρών της παραπαιδείας, να αποκτήσουν ένα αναβαθμισμένο αξιόπιστο απολυτήριο με αξιοκρατικό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας και, ενδεχομένως, να εισαχθούν με ελεύθερη πρόσβαση στο Τμήμα της προτίμησής τους χωρίς εξετάσεις, εφόσον το επιθυμούν. Το σχέδιο αυτό αποτελεί την αρχή για μια ευρύτερη αναμόρφωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θα επιτελεστεί σταδιακά, χωρίς αναταράξεις για τη σχολική κοινότητα, πάντα με γνώμονα το συμφέρον των παιδιών.

0 σχόλια

Τα στοιχεία σας είναι ασφαλή! Το email σας δεν δημοσιεύεται...
Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.

Σάλος με τον ταξιτζή που πέταξε έξω από το ταξί την Βουλγάρα που δολοφόνησε ο αντιπτέραρχος

Πολλές αντιδράσεις έχει προκαλέσει στα social media η αφήγηση του οδηγού ταξί που βρέθηκε στο σημείο που ο αντιπτέραρχος δολοφόνησε την Βουλγάρα σύζυγό του και μετά αυτοκτόνησε. Και έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις γιατί ο οδηγός ταξί αφηγείται σχεδόν χαμογελώντας οτι μόλις είδε την γυναίκα να μπαίνει ...

Διαβάστε περισσότερα

Μαρτυρία στο Ελληνικό για την άτυχη γυναίκα: Ήταν αιμόφυρτη, έτρεμε

Δύο νεαροί άνδρες που βρέθηκαν στο σημείο της τραγωδίας αντίκρισαν την άτυχη 50χρονη γυναίκα από τη Βουλγαρία η οποία πυροβολήθηκε από το σύντροφό της, διακομίστηκε στο νοσοκομείο και λίγη ώρα μετά κατέληξε. Όπως είπε ο αυτόπτης μάρτυρας σε δημοσιογράφους: «Βλέπω την γυναίκα μέσα στα αίματα. Ρωτάω ...

Διαβάστε περισσότερα

Eκλεψαν εκατοντάδες φιάλες κρασιού στη Γουμένισσα

'Ηταν ...μερακλήδες ή στοχευμένα εκτέλεσαν μια εντολή; Ο λόγος για τους αγνώστους, που τα ξημερώματα της περασμένης Τρίτης, διέρρηξαν οινοποιείο στη Γουμένισσα του Κιλκίς, που παράγει βιολογικό κρασί και φέρεται να πήραν 300 πολύτιμες -καθώς δεν κυκλοφορούν πλέον στην αγορά- φιάλες κρασιών, που χρονολογούνται από ...

Διαβάστε περισσότερα

Θεσπρωτία: Έκρυβε σε θάμνους 57 κιλά χασίς

Μέσα σε θάμνους, σε καβάντζα, είχε κρυμμένους τους σάκους με τα ναρκωτικά ένας 27χρονος αλλοδαπός στη Θεσπρωτία, που συνελήφθη χθες το απόγευμα, από αστυνομικούς των Τμημάτων Δίωξης Ναρκωτικών και Ασφάλειας της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Ηγουμενίτσας. Κατόπιν αξιοποίησης πληροφοριών, ο δράστης εντοπίστηκε να επιτηρεί σε θαμνώδη περιοχή στο ...

Διαβάστε περισσότερα

Πυροβολισμοί στο Ελληνικό: Νεκρό το ζευγάρι -Τσακώθηκαν για την περιουσία

Νεκροί και οι δύο στην τραγωδία του Ελληνικού, όταν 86χρονος εν αποστρατεία αντιπτέραρχος πυροβόλησε και σκότωσε την 59χρονη Βουλγάρα σύζυγό του και στη συνέχεια αυτοκτόνησε. Οι νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο μεγάλος καβγάς του ζευγαριού ξεκίνησε μέσα στο σπίτι. Ο 86χρονος σε κάποια στιγμή έβγαλε το ...

Διαβάστε περισσότερα

Περιπλέκεται η υπόθεση της τραγωδίας στον Νέο Κόσμο

Περιπλέκεται η υπόθεση της τραγωδίας στον Νέο Κόσμο, με την 40χρονη που πέταξε την 4χρονη κόρη της από τον 5ο όροφο και στη συνέχεια πήδηξε και αυτή και αυτοκτόνησε. Τα ερωτήματα που δημιουργούνται γύρω από τους λόγους που μπορεί να ώθησαν μια μητέρα να προβεί σε ...

Διαβάστε περισσότερα

Κόρινθος: Ο έλεγχος έβγαλε λαβράκι – Έκρυβαν από τσεκούρια μέχρι όπλα και ναρκωτικά

Η επιχείρηση οργανώθηκε και πραγματοποιήθηκε προχθές (19-03-2019) από αστυνομικούς της Διεύθυνσης Αστυνομίας Κορινθίας, με τη συνδρομή αστυνομικών της Διεύθυνσης Αστυνομίας Αργολίδας. Κατά τη διάρκειά της, οι αστυνομικοί συνέλαβαν συνολικά πέντε Έλληνες, 4 άνδρες, ηλικίας 29, 30, 41 και 49 ετών και μία 32χρονη. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της ...

Διαβάστε περισσότερα

Γέρακας: Ανατίναξαν ΑΤΜ και έφυγαν με τα χρήματα

ις κασετίνες με τα χρήματα μπόρεσαν να αποσπάσουν οι δράστες που ανατίναξαν τα ξημερώματα ΑΤΜ στον Γέρακα. Το περιστατικό συνέβη στις 4.20 τα ξημερώματα σε ΑΤΜ που βρισκόταν στην πρόσοψη σούπερ μάρκετ, στην οδό Αγίου Νεκταρίου. Οι άγνωστοι χρησιμοποίησαν μεγάλη ποσότητα δυναμίτιδας, με αποτέλεσμα να προκληθεί ισχυρή ...

Διαβάστε περισσότερα

Αλ. Τσίπρας: Η συμμετοχή των ΗΠΑ στην τριμερή υπογραμμίζει τη στήριξη σε ενέργεια, ασφάλεια και οικονομία

Τη σημασία που διαδραματίζει για την σταθερότητα και την ασφάλεια στην περιοχή, την οικονομική ανάπτυξή της και την ευημερία των εμπλεκόμενων χωρών, η συνεργασία στον ενεργειακό τομέα στην Ανατολική Μεσόγειο, υπογράμμισαν οι Αλέξης Τσίπρας, Μπέτζαμιν Νετανιάχου, Νίκος Αναστασιάδης και Μάικ Πομπέο κατά τις σύντομες εναρκτήριες ...

Διαβάστε περισσότερα

Εικονική αερομαχία και 35 παραβιάσεις απο τουρκικά μαχητικά

Σε 35 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου προχώρησαν τουρκικά αεροσκάφη την Τετάρτη σε Βορειοανατολικό, Κεντρικό και Νοτιοανατολικό Αιγαίο, ενώ σημειώθηκε και μία εικονική αερομαχία μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών. Τα 10 συνολικά τουρκικά F-16 προέβησαν επίσης σε πέντε παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών. Τέσσερα ...

Διαβάστε περισσότερα

Προφυλακίστηκε ο «αρχηγός» του κυκλώματος μαστροπείας

Προφυλακιστέος κρίθηκε μετά την απολογία του ο φερόμενος ως αρχηγός του κυκλώματος μαστροπείας που εξαρθρώθηκε από τις αρχές. Στην απολογία του ο κατηγορούμενος φέρεται να εμφανίστηκε κατηγορηματικός ότι δεν εξανάγκασε, ούτε εκβίασε νεαρές κοπέλες να έχουν ερωτικά ραντεβού επί πληρωμή. Προσπαθώντας να αντικρούσει το αδίκημα ...

Διαβάστε περισσότερα

Τραγωδία στην Κρήτη: Νεκρός από όπλο μαθητής λυκείου

Ανείπωτη τραγωδία το απόγευμα της Τετάρτης στην Κρήτη με έναν νεαρό άνδρα να πέφτει νεκρός. Σύμφωνα με το ekriti.gr, το δυστύχημα συνέβη το απόγευμα, στη Σκοπή Σητείας. Κάτω από άγνωστες, για την ώρα, συνθήκες ένας μαθητής Λυκείου τραυματίστηκε θανάσιμα από όπλο του. Στο σημείο έχουν σπεύσει αστυνομικές ...

Διαβάστε περισσότερα

Παραιτούνται Μεϊμαράκης, Μάρκου, Ασημακοπούλου λόγω «διάταξης Κουντουρά»

Η τροπολογία Κουντουρά μπορεί να ψηφίστηκε στην ολομέλεια της Βουλής με 148 «ναι», ωστόσο η κόντρα κυβέρνησης αντιπολίτευσης για το θέμα παραμένει ζεστή, δύο μήνες πριν τις ευρωεκλογές. Ηδη οι υποψήφιοι της ΝΔ Βαγγέλης Μεϊμαράκης, Κατερίνα Μάρκου και Αννα Μισέλ Ασημακοπούλου δήλωσαν πως δεν θα κάνουν ...

Διαβάστε περισσότερα

«Εχω αδιάσειστα στοιχεία ότι το Αγιο Φως ανάβει από ανθρώπινο χέρι»

Συνεχίζει να προκαλεί έντονες αντιδράσεις το βιβλίο του δημοσιογράφου Δημήτρη Αλικάκου, με τίτλο «Λύτρωση-Περί του Αγίου Φωτός», το οποίο περιλαμβάνει μαρτυρίες σκευοφυλάκων του Πανάγιου Τάφου οι οποίοι αποκαλύπτουν ότι το Άγιο Φως ανάβει με αναπτήρα ή με σπίρτα. Συγκεκριμένα, η φράση ενός σκευοφύλακα του Πανάγιου Τάφου ...

Διαβάστε περισσότερα

Θρακομακεδόνες: Τροχαίο με λεωφορείο του ΟΑΣΑ

Τροχαίο με λεωφορείο του ΟΑΣΑ και πούλμαν σημειώθηκε στην περιοχή των Θρακομακεδόνων, στη συμβολή των οδών Παύλου Μελά και Αρχέλαου. Σύμφωνα με πληροφορίες από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, οι πυροσβέστες (επτά με δύο οχήματα) έχουν απεγκλωβίσει τραυματισμένο τον οδηγό του ενός οχήματο

Διαβάστε περισσότερα

ΓΣΕΕ: Ξύλο στη συνεδρίαση της Ολομέλειας!

Σε ρινγκ μετατράπηκε η συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΓΣΕΕ! Εικόνες απείρου κάλλους, με μέλη της Συνομοσπονδίας να έρχονται στα χέρια και να αλληλοβρίζονται! Δείτε τις εικόνες που μετέδωσε η ΕΡΤ. Μια… ωραία ατμόσφαιρα στη ΓΣΕΕ. Μόλις λίγες μέρες μετά τα όσα έγιναν στην Καλαμάτα και προκάλεσαν ...

Διαβάστε περισσότερα

Όλγα Γεροβασίλη: Απίστευτη αθλιότητα η επίθεση κατά προσφυγόπουλων στην Κόνιτσα

«Η δημοκρατική κοινωνία θα σταθεί απέναντι στους ρατσιστές και η Αστυνομία θα κάνει αυτό που πρέπει», τόνισε η υπουργός Προστασίας του Πολίτη Όλγα Γεροβασίλη αναφερόμενη στις επιθέσεις κουκουλοφόρων ρατσιστών εναντίον ανήλικων προσφυγόπουλων που φιλοξενούνται σε δομή ΜΚΟ στην Κόνιτσα. Μιλώντας για απίστευτη αθλιότητα, η κα Γεροβασίλη ...

Διαβάστε περισσότερα

Πέφτει η θερμοκρασία σήμερα -Σε ποιες περιοχές θα βρέξει

Αλλάζει ο καιρός σήμερα Τετάρτη, με τη θερμοκρασία να παρουσιάζει μικρή πτώση. Τοπικές βροχές αναμένονται από το μεσημέρι στα βόρεια και βαθμιαία στα ανατολικά ηπειρωτικά. Κατά τόπους η ορατότητα θα είναι περιορισμένη, ή θα υπάρχει ομίχλη, τις πρωινές ώρες. Οι άνεμοι θα πνέουν από ανατολικές- βορειοανατολικές διευθύνσεις, ...

Διαβάστε περισσότερα

Θρήνος και αναπάντητα ερωτήματα για την τραγωδία στον Νέο Κόσμο

Ειδικοί της Αστυνομίας και συγγενείς προσπαθούν να στηρίξουν ψυχολογικά τον άνδρα, ο οποίος έχασε την μόλις 4 ετών κόρη και την σύζυγο του, μετά την πτώση τους στο κενό, απο τον πεμπτο όροφο πολυκατοικίας, στον Νέο Κόσμο. Συγκλονίζουν όσα περιγράφουν οι αυτόπτες μάρτυρες της τραγωδίας, λέγοντας ...

Διαβάστε περισσότερα

Τραγωδία στον Νέο Κόσμο: Μητέρα και το παιδί της έπεσαν από τον 5ο όροφο

Συγκλονίζει η τραγωδία στο Νέο Κόσμο που έλαβε χώρα το μεσημέρι της Τρίτης, όταν μία γυναίκα πέταξε την 4χρονη κόρη της από τον πέμπτο όροφο πολυκατοικίας και στην συνέχεια βούτηξε και εκείνη στο κενό. Το αδιανόητο περιστατικό εκτυλίχθηκε στην συμβολή των οδών Προκοπίου Κατζαντώνη και Ποριώτη, ...

Διαβάστε περισσότερα

Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας: Από την Τετάρτη οι e-αιτήσεις για τις εξετάσεις

Από αύριο, Τετάρτη 20 Μαρτίου, έως και την Τρίτη 2 Απριλίου θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά οι αιτήσεις συμμετοχής στις εξετάσεις του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας για την εξεταστική περίοδο Μαΐου 2019.Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν το Σάββατο 18 και την Κυριακή 19 Μαΐου για τα επίπεδα: Επίπεδο Α (Α1 ...

Διαβάστε περισσότερα

Νέος Κόσμος: Μητέρα και παιδί έπεσαν από τον πέμπτο όροφο

Τραγωδία το μεσημέρι στον Νέο Κόσμο Αττικής. Κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, μία μητέρα και το παιδί της έπεσαν από τον πέμπτο όροφο πολυκατοικίας, επί της οδού Προκοπίου Κοτρώτσου 10, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους. Επί τόπου έχουν σπεύσει αστυνομία και πυροσβεστική.

Διαβάστε περισσότερα

Πλημμύρες Μάνδρας: Ποινική δίωξη σε Ρ. Δούρου και άλλους οκτώ

Αντιμέτωπα με σωρεία πλημμελημάτων για τη φονική πλημμύρα στη Μανδρα τον Νοέμβριο του 2017 είναι εννέα άτομα, μεταξύ των οποίων η περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, δήμαρχοι και υπάλληλοι δασαρχείων. Συγκεκριμένα, η εισαγγελέας Πρωτοδικών Σωτηρία Παπαγεωργακοπούλου άσκησε ποινική δίωξη για τα αδικήματα: Πλημμύρα από αμέλεια.Ανθρωποκτονία από αμέλεια διά ...

Διαβάστε περισσότερα